Dispunând de o putere aparent mică, dar dovedind multă tenacitate chiar şi în porţiunile dificile de drum, Scania G 410, ce utilizează exclusiv tehnologia SCR pentru a atinge normele EURO 6, impresionează la capitolul consum.
Lupta acerbă care se duce pentru reducerea consumului de carburant a generat apariţia unui număr mare de inovaţii, unele mai complicate ca altele şi întotdeauna şoferul a fost prins în acest proiect complex şi, în mare măsură, a fost făcut responsabil pentru un eventual eşec – trebuie să recunoaştem, pe bună dreptate. Dacă ar aplica întocmai instrucţiunile constructorului… Strategia Scania a fost aceea de a face lucrurile cât mai simple pentru conducătorul auto, dar acest lucru nu trebuie să aibă consecinţe negative la adresa consumului.
Doar SCR pentru EURO 6
La apariţia normelor EURO 4, a avut loc o importantă ruptură între constructorii de camioane. Majoritatea au considerat că utilizarea tehnologiei de tratare a gazelor arse, aşa numita SCR (Selective Catalytic Reduction), este singura soluţie reală. Totuşi, au existat şi constructori ce au avut o abordare diferită. Scania a considerat că transportatorii nu ar trebui să fie obligaţi să utilizeze o nouă substanţă (AdBlue) pentru funcţionarea autovehiculelor. Astfel, a dezvoltat tehnologia EGR – recircularea gazelor de eşapament. Disputa s-a menţinut şi la etapa EURO 5. Scania a fost singurul constructor de camioane care a reuşit să se încadreze cu noxele în limitele EURO 5 încă din 2007 şi a rămas în aceeaşi poziţie până de curând, unul dintre motive fiind acela că a patentat sistemul de răcire al EGR în două trepte. O dată cu apariţia normelor EURO 6, lucrurile păreau să se lămurească, în condiţiile în care se credea că respectarea acestor norme nu este posibilă fără utilizarea simultană a ambelor tehnologii, SCR şi EGR.
Totuşi… EURO 6 poate fi obţinut doar prin SCR şi aparent constructorii de camioane se reorientează către motoare mai simple şi totodată mai eficiente, preferând post-tratarea gazelor de eşapament prin SCR. Acesta pare să fie înţelesul dezvoltării motorului ce echipează Scania G 410.
Râmnicu Vâlcea – Bucureşti, 23,6 l/100 km
Este de aşteptat ca rezultatele testelor realizate în ţările cu o infrastructură rutieră mai dezvoltată să fie mai bune în materie de consum şi ţinută de drum, în comparaţie cu cele obţinute în România. Şi totuşi, calităţile camionului testat au făcut faţă cu brio solicitărilor „mioritice“. Drumul de la Râmnicu Vâlcea la Bucureşti este unul reprezentativ pentru infrastructura autohtonă. În plus, aglomeraţia contribuie, la rândul ei, la gradul de solicitare la care este supus conducătorul auto. Consumul mediu obţinut a fost de 23,6 l/100 km. Însă nu vom insista mult asupra lui în condiţiile în care 100 din cei aproximativ 150 de km sunt reprezentaţi de autostradă (o autostradă care prezintă o uşoară coborâre de la Piteşti la Bucureşti). Notabilă este uşurinţa cu care se conduce acest camion, în condiţii de eficienţă. Nu am avut nicio clipă sentimentul că puterea nu este suficientă deşi discutăm de un motor de 410 CP. În plus, unul dintre principalele atuuri Scania rămâne stabilitatea şi, alături de ea, manevrabilitatea. Sunt aspecte care contribuie din plin la sentimentul de siguranţă şi încredere pe care le simţi la volanul camionului. Direcţia precisă este un alt aspect pe care l-am apreciat, atât pe curbele strânse, cât şi pe autostradă, acolo unde şanţurile create de camioane pe banda întâi, şi adâncite în timp, pot pune în dificultate orice şofer. Retarderul este, de asemenea, un element important în ecuaţia siguranţei şi a unui condus relaxat. Însă, din punctul meu de vedere, marele avantaj este reprezentat de comenzi. De fapt, de întregul post de conducere. Timpul de adaptare atunci când te aşezi la volanul Scania este aproape zero. Amplasarea comenzilor, modul în care acestea sunt acţionate răspund perfect înţelesului pe care îl are termenul „intuitiv“. Nevoia de a apăsa pedalele se reduce foarte mult. În cea mai mare parte a timpului, comenzile amplasate convenabil pe volan pentru tempomat şi limitator de viteză sunt suficiente, chiar şi pentru drumurile româneşti. Mai departe, softul responsabil cu schimbarea treptelor de viteză (şi retarderul, după caz) îşi face treaba exemplar, iar rezultatele sunt, după cum aţi văzut, bune, chiar dacă funcţia de recunoaştere topografică a drumului nu a fost disponibilă. Practic, strategia constructorului suedez, implementată în camion prin motor, transmisie şi toate celelalte elemente care contribuie la scăderea consumului, funcţionează fără a fi necesară o pregătire prealabilă complexă a şoferului. Dimpotrivă, acesta nu trebuie decât să îşi facă viaţa cât mai uşoară. În concluzie, motorul pare să asigure suficientă putere şi cuplu pentru a face faţă unei încărcături maxime. De altfel, camionul testat a fost încărcat, având masa totală de 40 t. Nu vom comenta viaţa la bordul cabinei seriei G. Există toate elementele de confort necesare transportului pe distanţe lungi, însă, cu siguranţă, şoferii vor prefera cabinele mai mari şi mai confortabile ale seriei R. Scania G 410 pare un autovehicul destinat flotelor, oferind avantaje importante pe partea de consum şi exploatare.
Rezultatele excelente obţinute prin utilizarea exclusivă a tehnologiei SCR pe motorul de 410 CP, au determinat Scania să dezvolte un nou motor, tot de 13 l şi, de asemenea, utilizând doar SCR, de data aceasta având 450 CP. DC13 147 nu are nevoie nici de turbină cu geometrie variabilă, nici de sistem de răcire a gazelor de eşapament.
Primul motor EURO 6, ce utilizează doar tehnologia SCR, dezvoltat de Scania, oferă avantaje notabile pe partea de consum.
Date test
Distanţa parcursă: 155 km
Timp: 2 ore 26 minute
Viteză medie: 64 km/h
Consum mediu: 23,6 l/100 km
Scor mediu
Scania Driver Support: 86
Fişă tehnică – Scania G 410
Motor: EURO 6 SCR Scania DC13 115 410, şase cilindri în linie,
turbosuflantă şi intercooler
Cilindree: 12,7 l, injecţie common-rail (XPI)
Putere maximă: 410 CP la 1.900 rpmn
Cuplu maxim: 2.150 Nm la 1.000-1.300 rpm
Transmisie Scania GRS995R „Opticruise“: automată, 12 trepte de viteză
Axa spate: Scania ADA 1302, hipoidă. Patru perne de aer
(opţional) cu stabilizator
Axa faţă: Scania AM 740. Două arcuri parabolice cu stabilizator
Frâne dublu circuit pneumatic: frâne-disc ventilate
Frână de motor pe evacuare (maximum 256 kW la 2.400 rpm)
Opţional: retarder Scania
Dimensiuni (L/l/h): 5.940/2.550/3.470 mm
Ampatament: 3.700 mm
Masa proprie: 7.312 kg
Radu BORCESCU