RAR eliberează certificate de agreare ATP

Registrul Auto Român (RAR) a eliberat în luna septembrie primul certificat de agreare pentru transport de mărfuri perisabile.

România a aderat în 1998 la Acordul privind transportul mărfurilor perisabile (ATP), prin intermediul Ordonanţei 75/1998, pentru ca în 2000, prin RNTR 5, să fie introduse în legislaţie prevederile privind eliberarea certificatului atât la internaţional cât şi la intern pentru vehiculele de peste 7,5 tone. În acest context, la acel moment, au fost pregătite toate condiţiile pentru efectuarea acestei activităţi, inclusiv prin realizarea unui program informatic pentru eliberarea documentului. Până în luna septembrie a acestui an, nu a existat însă nicio solicitare pentru eliberarea unui astfel de certificat. „Pentru a adapta programul informatic la necesităţile actuale am făcut o serie de modificări, în special de ordin grafic“, a arătat ing. Marius Peti, şeful Compartimentului Proceduri, Norme şi Reglementări Specifice din cadrul RAR, menţionând că, în prezent, RAR eliberează certificatul de autorizare ATP pe baza buletinelor de încercări furnizate de laboratoarele agreate la nivel european. „În România nu există încă un asemenea laborator, astfel că încercările pentru aceste vehicule nu se pot efectua decât în alte ţări, până la apariţia în ţara noastră a unei entităţi interesate în construirea şi acreditarea unui laborator de acest fel. De exemplu, cel care ne-a solicitat certificatul ATP a realizat probele la Budapesta“, a mai arătat el. Autorizarea ATP pentru primii 6 ani din momentul fabricării suprastructurii nu se poate obţine decât cu sprijinul producătorului suprastructurii, întrucât implică prezentarea la laboratorul care efectuează încercările a unei documentaţii complete privind soluţiile tehnice utilizate şi caracteristicile materialelor utilizate. Ulterior, aceasta poate fi prelungită de către deţinătorul vehiculului pentru perioade de 3 ani numai în baza buletinelor de verificare care se eliberează de aceleaşi laboratoare, dar fără prezentarea unei documentaţii suplimentare. La nivel european, se acceptă de către cei care realizează aceste autorizări două astfel de perioade de prelungire a câte 3 ani şi, în cazuri excepţionale, o a treia, considerându-se că, după trecerea acestei perioade, materialele folosite îşi pierd calităţile. Orice vehicul agreat dispune de un Certificat ATP şi de o placă aplicată pe vehicul. Reamintim, aproape jumătate din semiremorcile grele frigorifice aflate în evidenţa RAR datează din 2002 sau din perioada anterioară, ceea ce înseamnă că au depăşit sau vor depăşi în curând termenul de 12 ani, după care nu ar mai trebui folosite, în mod normal, pentru transportul de mărfuri perisabile. Circa 30% din autovehiculele frigorifice de până la 3,5 tone se află în aceeaşi situaţie, lucru valabil şi pentru cele cuprinse între 3,5 şi 12 t.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.