Ultima rundă a ediţiei din acest an a Optifuel Challenge, competiţie internaţională de condus economic organizată de către Renault Trucks, s-a desfăşurat în Nisa, Franţa, pe data de 29 octombrie.
La start s-au aliniat 28 de concurenţi din 15 ţări. Campionul de anul acesta este francezul Stéphane Saves, şofer al companiei Semezies, urmat de un alt francez, Jean-Philippe Rioux de la compania Stef, şi, pe locul al treilea, de un şofer maghiar de 26 de ani, Dániel Nagy, reprezentantul companiei Káta-Kamion.
Cel mai economic şofer
Câştigătorul titlului de „Cel mai economic şofer“ din acest an, Stéphane Saves, are şase ani de experienţă în transportul internaţional. „Am simţit că am o şansă decentă. Am primit o pregătire bună din partea Renault Trucks în privinţa tehnicilor de conducere economică, acestea îmbunătăţindu-mi eficienţa din punctul de vedere al consumului de combustibil cu şase litri la fiecare sută de kilometri şi sunt foarte dedicat programului Optifuel. Utilizez sistemul Infomax în activitatea de zi cu zi pentru a-mi îmbunătăţi consumul şi stilul de conducere. Dar, chiar şi aşa, am trecut linia de sosire într-un stres teribil. Presiunea a fost enormă…“, a declarat el, adăugând că este foarte mulţumit că a câştigat competiţia şi că speră să-şi apere titlul în cadrul competiţiei de anul viitor. Corinne Semezies, care conduce compania şi care a fost prezentă la evenimentul de la Nisa pentru a-şi susţine şoferul, se bucură, la rândul său, de victorie. „Acest premiu este o recunoaştere a implicării personale a lui Stephane, cât şi a întregii echipe de şoferi de la Semezies, în special în ceea ce priveşte reducerea consumului de combustibil.“ Compania, cu 12 şoferi în posturi permanente, este foarte implicată în acest efort. Datorită politicii de training al şoferilor, economiseşte 25.000 l de combustibil anual şi îşi reduce costurile de mentenanţă ale flotei, în special printr-o utilizare optimizată a frânării. Stéphane Saves a primit ca premiu un card-cadou în valoare de 8.000 euro, care poate fi folosit în orice magazin, plus un mini iPad şi aplicaţia Nav’Truck Europe GPS pentru camioane. Compania Semezies a primit dreptul de a utiliza timp de un an un Renault T 460 Optifuel full-service.
Celelalte două locuri pe podium
Un alt concurent din Franţa, Jean-Philippe Rioux, reprezentant al companiei Stef, şi-a asigurat locul doi. Cu nu mai puţin de 30 de ani de experienţă, Jean-Philippe este preocupat în permanenţă de bunele practici în conducere. „Obiectivul meu a fost de a mă clasa între primii trei, deci sunt foarte încântat. Sunt foarte mulţumit de performanţa mea; am utilizat Optiroll în proporţie de 50% şi simt că acest nivel de optimizare a Optiroll a făcut diferenţa“. Șoferul a fost susţinut de către Gilles Wachalski, responsabil cu trainingul şoferilor la compania Stef. „Acest loc secund este o recunoaştere a calităţii şoferilor, care parcurg o sesiune de pregătire la fiecare trei ani. Trainingul este o parte integrantă a obiectivelor şi culturii companiei Stef.“ Rioux a câştigat un card-cadou în valoare de 2.000 euro, dispozitivul Nav’Truck Europe device şi un mini iPad, compania sa primind un card-cadou Renault Trucks în valoare de 3.000 euro. Șoferul maghiar de 26 de ani Daniel Nagy, de la Kata-Kamion, ocupantul locului trei, a declarat că firma pe care o reprezintă este afacerea familiei sale, astfel fiind foarte important să facă tot posibilul pentru a reduce consumul de combustibil. Directorul general al companiei, Istvan Nagy, confirmă faptul că firma acordă o atenţie considerabilă consumului şoferilor, care este monitorizat în mod regulat. Cei mai buni şoferi primesc un bonus şi li se oferă posibilitatea de a-şi alege vehiculul şi chiar şi traseele. „Sunt emoţionat că unul dintre şoferii noştri a urcat pe podium şi sunt încă şi mai mândru ştiind că acesta este fiul meu!“, a declarat mai vârstnicul Nagy. Premiul pentru şofer – un card-cadou în valoare de 1.000 euro, Nav’Truck Europe şi mini iPad, iar cel pentru firmă – card-cadou Renault Trucks în valoare de 2.000 euro.
Competiţia
Runda finală a ediţiei de anul acesta a International Optifuel Challenge a reunit cei mai buni 28 de şoferi selectaţi din rândul a peste 6000 de competitori înscrişi în fazele naţionale ale competiţiei, desfăşurate în 15 ţări şi la care au participat în total peste 1.200 companii de transport. Finaliştii au concurat la volanul unor vehicule Renault Trucks T, model care a câştigat titlul de International Truck of the Year 2015. Competiţia s-a desfăşurat în două etape. În cadrul celei dintâi, participanţii au trebuit să răspundă unui chestionar destinat testării cunoştinţelor despre principiile de bază ale conducerii raţionale şi ale optimizării consumului de combustibil. Apoi, concurenţii, alături de un demo-driver, au parcurs un traseu pe şosea, la volanul unui Renault Trucks T 460 Optifuel, echipat cu un motor DTI 11. Pentru a se asigura că toţi concurenţii au şanse egale, ordinea intrării în concurs a fost aleatorie şi fiecare combinaţie de cap tractor-semiremorcă a fost calibrată, presiunea în pneuri verificată etc. Șoferii au fost conduşi de-a lungul traseului într-un vehicul separat, pentru a lua act de orice element de mediu eventual perturbator şi pentru a minimiza orice potenţial impact al traficului. La terminarea traseului, performanţa în conducere (număr de acţionări ale pedalei de frână, timp petrecut fără a apăsa nicio pedală, procentaj consum în zona verde), viteza şi consumul de combustibil au fost comparate prin intermediul Optifuel Infomax şi al unor softuri de analiză.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro