Autostrada Comarnic – Brașov, încă două luni de agonie: Rus vrea „restructurarea” proiectului Șova

La 1 an și 2 luni de la desemnarea câștigătorului licitației pentru construirea autostrăzii Comarnic – Brașov, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, anunță că proiectul „somității” Dan Șova trebuie „restructurat” și cere termen până în aprilie să convingă consorțiul Vinci-Strabag-Aktor = câștigătorul licitației – să accepte modificările.

Premierul Victor Ponta îi dăduse termen la mijlocul lui ianuarie ministrului Rus să decidă până la 15 februarie dacă semnează sau nu contractul, aruncând responsabilitatea în tabăra opoziției, căreia i-a cerut un pact pe această investiție.

Iată însă că la termenul scadent – unul dintre multe altele vehiculate de Ponta și de mâna sa dreaptă Șova -, ministrul Rus spune că va discuta încă două luni cu constructorul care a câștigat licitația în 19 decembrie 2013.

Redăm întreg comunicatul remis astăzi redacției, de Ministerul Transporturilor:

„La solicitarea Premierului Victor Ponta, Ministerul Transporturilor urma să prezinte situaţia și decizia cu privire la realizarea Autostrăzii Comarnic – Braşov până în 15 februarie 2015.

Acest subiect a fost supus dezbaterii publice, mass-mediei, Parlamentului, societăţii civile şi analizelor din partea partidelor politice și asociaţiilor profesionale. În urma acestora, au fost exprimate sute de poziţii divergente. Autostrada Comarnic – Brașov este necesară, însă a fost catalogată în urma dezbaterilor ca fiind greu de suportat de bugetul ţării.

În acest context, au fost inițiate discuţii între reprezentanţii MT, CNADNR şi ai consorţiului câştigător.

În acest moment, concluzia acestor dezbateri și analize este prezentată de către Ministrul Transporturilor, Ioan Rus:

„Am discutat cu consorţiul şi, în varianta în care vom reuşi să restructurăm proiectul şi să găsim un model financiar mai eficient în raport cu bugetul țării, pe care să-l aducem într-o zonă în care pot participa şi alte instituţii financiare internaţionale (BEI, BERD, IFC – cu care MT are programate discuții pe această temă) si dacă vom avea și o poziţie favorabilă şi din partea Eurostat, deci dacă găsim o astfel de variantă, care să fie acceptată de toată lumea, mergem mai departe. Daca nu, și se mențin datele actuale, va trebui să găsim o altă construcție a acestui proiect. Pe aceste coordonate ale restructurării proiectului continuăm până în luna aprilie discuțiile cu partenerii din consorțiul Vinci-Strabag-Aktor”.

La începutul anului 2014, CNADNR a încheiat un memorandum cu consorţiul format din Vinci-Strabag-Aktor prin care se prevede concesiune de lucrări publice pentru proiectarea, construcţia, finanţarea, operarea şi întreţinerea autostrăzii Comarnic-Braşov.

Durata contractului de concesiune este de 30 de ani, din care 4 ani construcţie şi 26 de ani operare şi întreţinere. Lungimea autostrăzii 53,22 km. Valoarea estimată pentru lucrările de proiectare şi construcţie – 1,828 mld. Euro (fără TVA)”.

8,5 miliarde de euro pentru 53 de km

Ce nu spune ministrul Rus este că statul va plăti 325,2 milioane euro/an în 26 de ani, adică 8,45 miliarde de euro.

În prezentarea proiectului – făcută publică de CNADNR la cererea lui Ponta -, se arată că dacă Guvernul ar avea astăzi disponibili 2,7 miliarde euro (fără TVA), ar putea construi autostrada în 4 ani, fără a concesiona lucrările şi fără să impună taxă de drum. Dar cum nu îi are, cheltuielile se triplează, argumentează reprezentanții CNADNR.

Costul total pentru construire, operare şi întreţinere pe perioada concesiunii este cuprins între 51,5 mil euro/km, în varianta fără credite, şi de 159,5 mil euro/km, cu credite, se mai arată în prezentare.

Eșec marca Șova

În urmă cu 1 an și o lună, după 1 an de la lansarea licitației, premierul Victor Ponta anunța că „în aprilie (2014 – n.r.) ne urcăm pe buldozer și-i dăm drumul”. Acum, după 2 ani de când ne „amenința” că se mută cu cortul pe șantier, Șova are treabă la DNA, cu două dosare de corupție.

Iar cea mai mare investiție marca Șova se apropie de un final anticipat: eșecul.

Rămâne „gaura” din buget produsă de noul studiu de fezabilitate comandat de Șova, care nu a fost de acord cu cel realizat de ministrul Ludovic Orban, din Cabinetul Tăriceanu.

Ce nu ne spune astăzi Ioan Rus este cât va costa revizuirea studiului de fezabilitate, pentru că, de fapt, aceasta înseamnă „restructurarea proiectului”.

Magda SEVERIN 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.