Primul autobuz electric în probe în București, pe linia 104. GALERIE FOTO

După testarea autobuzelor electrice în Timișoara (2013), Suceava (2013) și Brașov (2014), a venit rândul Capitalei să probeze 3 astfel de mijloace de transport nepoluante, produse de firme din China (2) și Cehia (1) recunoscute în domeniu. Vincențiu Daniel Antonescu, directorul general al RATB, vrea să vadă cum se comportă aceste vehicule ecologice în condiţiile de trafic specifice Bucureștiului, dar și ce părere au călătorii despre ele.

Astfel, RATB și Primăria București lansează mâine programul de testare, cu un prim autobuz electric ce va fi pus în circulație la ora 11.00, de la autobaza Pipera, pe linia 104, traseul “Cora Pantelimon” – “Piaţa Operei”.

Autobuzul SOR EBN 10.5 (foto) va circula în probe două săptămâni. Este fabricat de compania SOR Libchavy, unul dintre cei mai mari producători de autobuze, troleibuze şi autocare din Cehia.

Dotat cu un motor asincron răcit cu lichid, Skoda Electric, instalaţie electrică Cegelec şi acumulatori Winston Battery/Lithium – ion, autobuzul SOR EBN 10.5 are o capacitate de 85 de locuri, un timp de încărcare a bateriilor de 7-8 ore și o autonomie energetică de 250 km.

„În contextul economic actual, în care criza energetică se adâncește tot mai mult iar poluarea și încălzirea globală devin prioritatea numărul unu pentru noi toți, utilizarea vehiculelor cu tracțiune electrică poate reprezenta o soluție viabilă la aceste probleme, motiv pentru care Primăria Municipiului Bucureşti a considerat oportună testarea unei noi soluţii de transport public în Capitală”, argumentează dir. Vincențiu Daniel Antonescu decizia municipalității.

Scump, dar nepoluant

Prețul de peste 400.000 de euro al unui autobuz electric este dublu sau chiar triplu față de al unuia obișnuit iar acumulatorii mai costă și ei între 50.000 și 60.000 de euro.

autobuz electric si dir. gen RATB

Totuși, pentru centrul Capitalei unde gradul de poluare este ridicat, directorul general al RATB ar dori să achiziționeze câteva astfel de mijloace de transport ale viitorului. Însă accesarea de fonduri europene pentru acestea este condiționată de transformarea Regiei în societate comercială.

Șansa fondurilor europene

„Statutul de regie autonomă nu ne permite să accesăm fonduri europene și trebuie să începem anul acesta transformarea RATB în societate comercială. Acum suntem în faza întocmirii drafturilor de statut și a celor privind contractele de servicii publice pe care va trebui să le încheiem cu Primăria Capitalei, fără de care nu am putea să asigurăm transportul pasagerilor. Transformarea Regiei în societate comercială este legată de aceste contracte de servicii publice de transport. Dacă nu ne transformăm în societate, există riscul, într-o variantă pesimistă, ca în 2019 să rămânem doar cu tramvaie și troleibuze – dar să pierdem chiar și această parte de transport electric”, avertizează dir. gen. Antonescu.

autobuz electric RATB 1

Șeful RATB dă asigurări că această transformare nu înseamnă restructurarea de personal, fiind posibile chiar angajări: „Acum avem 10.625 de salariați, dar personalul este subdimensionat pe anumite departamente”.

Acționar unic Primăria Capitalei

Vincențiu Daniel Antonescu consideră că varianta cea mai corectă este transformarea regiei într-o societate comercială cu acționar unic Primăria Capitalei. De altfel, a fost făcut și un studiu care a arătat același lucru.

”Abia după 4-5 ani, dacă există și alte opțiuni de finanțare și de susținere, putem să ne gândim la alt scenariu. Dacă Primăria ar fi acționar unic, am putea atrage și noi fonduri europene – o gură de oxigen care ne-ar ajuta foarte mult la producția de tramvaie, la modernizarea și repararea parcului actual. Vom avea un alt grad de libertate”, ne-a declarat directorul general al RATB.

autobuz electric RATB

Reînnoirea parcului auto

Începând de anul acesta, dir. Antonescu are în plan înnoirea parcului regiei cu 500 de autobuze achiziționate prin licitație în cadrul unui program multianual pe 4 ani și producerea în cadrul Uzinei RATB a 55 de tramvaie noi.

În plus, dir. gen. al RATB vrea să cumpere minibusuri, „care pot pătrunde pe străduțe”. „Avem deja companii private care ne fac concurență pe liniile preorășenești, dar care intră destul de mult și în oraș”, ne-a declarat el.

Pentru luna viitoare este programată punerea în circulație a unui nou tramvai Bucur LF, până acum fiind introduse în trafic 13 tramvaie Bucur LF,  pe linia 1.

Programul de investiții de la bugetul local propus pentru anul 2015 cuprinde fabricarea a 10 tramvaie Bucur LF (Low Floor), modernizarea altor 10 tramvaie și producerea unui prototip tot LF, dar cu podea coborâtă 80%. Planul total de investiții pentru acest an depășește 366 de milioane de lei iar șeful RATB a trimis note de fundamentare către Primăria Capitalei, exprimându-și convingerea că „un posibil start” ar putea fi anul 2015”.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.