Uniunea Asigurătorilor (UNSAR), ASF și Ministerul Transporturilor „și-au dat mâna împotriva a 5 milioane de proprietari de autoturisme din România, pentru menținerea abuzurilor pe care asigurătorii le comit împotriva șoferilor”, acuză Cristian Muntean, președintele ASSAI, într-un comunicat remis redacției și pe care îl redăm integral:
„Proiectul de lege privind constituirea Corpului Experţilor şi Evaluatorilor Tehnici din România (CEETAR), care ar putea aduce schimbări importante pentru cele peste 5 milioane de proprietari de autoturisme din România, se află în plină dezbatere la Comisia pentru Transporturi din Camera Deputaților, forul decizional al Parlamentului României.
Dat fiind că Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) va participa la dezbaterile organizate pe marginea acestui proiect, deosebit de important pentru o mai bună protejare a intereselor și drepturilor șoferilor din România, am luat decizia de a împărtăși în spațiul public momentele-cheie în baza unui buletin informativ pe care îl vom transmite după fiecare întrunire.
Una dintre misiunile ASSAI este de a activa în interesul asiguraților români și de aceea a urmărit îndeaproape parcursul de legiferare a acestui proiect de lege. Soarta acestui proiect se va decide în curând, astfel că aș vrea să adresez următoarea întrebare clasei politice: După cele întâmplate pe 16 noiembrie, am vrea cu toții să vedem în clar care politician își permite să sacrifice 5 milioane de cetățeni cu drept de vot, doar pentru a proteja interesele financiare ale băieților destepți din asigurări care fac legea de 25 de ani pe această piață?
Astfel, în data de 17 martie 2015, a avut loc o primă ședință a Comisiei pentru Transporturi din Camera Deputaților, pentru analiza privind oportunitatea constituirii CEETAR.
Din păcate, la această dezbatere a Comisiei au fost invitați inițial doar reprezentanți ai UNSAR, ai ASF și ai Ministerului Transporturilor.
Au participat însă persoane fără tangență cu proiectul. Deputatul de Cluj, Aurelia Cristea, nu face parte din Comisia pentru Transporturi, dar a ținut să-și exprime dezaprobarea pentru constituirea unui astfel de corp al expertilor tehnici, motivând că nu e necesar. De precizat că, înainte de a fi ales ca deputat, Aurelia Cristea a fost, timp de patru ani, membru în conducerea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (fostul CSA, actual ASF), iar apoi director general al unei societăți de asigurări.
Similar, reprezentanții tripletei ASF-UNSAR-MT s-au pronunțat pe 17 martie pentru respingerea proiectului de lege, motivând faptul că un astfel de organism nu este oportun, întrucât modul de despăgubire acordat de către societățile de asigurări ar fi unul “corect și nu ridică probleme”.
Remarcante au fost reacțiile mai multor deputați, membri ai Comisiei, la afirmațiile reprezentanților tripletei UNSAR – ASF – Ministerul Transporturilor, privind buna funcționare a modului de acordare a despăgubirii din partea societăților de asigurări.
Majoritatea au recunoscut că in calitate de pagubiți RCA sau asigurati CASCO, au întâmpinat probleme grave în relația cu societățile de asigurări atunci când au înregistrat daune care trebuiau acoperite de o poliță de asigurare auto.
Reamintim că acest proiect de lege prevede ca daunele auto să nu mai fie constatate și evaluate de către inspectori de daune care sunt angajați ai societăților de asigurări, aflându-se astfel într-un evident conflict de interese, ci de către experți tehnici independenți, cu adevărat pregătiți și care să fie responsabili patrimonial și penal pentru soluțiile tehnice stabilite în cazul daunelor auto.
Este un proiect care ar putea reforma întreaga piață românească de asigurări, dat fiind că se bazează pe un sistem care funcționează de ani de zile și cu mare succes pe piețele de asigurari mature. Noul sistem ar putea rezolva peste 70% dintre problemele cu care se confruntă în prezent păgubiții RCA sau asigurații CASCO abuzați de către societățile de asigurări.
Proiectul de lege nu a fost respins în cadrul ședinței din 17 martie și va fi propus pentru o dezbatere publică cu scopul de a găsi soluții de rezolvare a problemelor de notorietate privind despăgubirile acordate de către societățile de asigurări.
La viitoarele discuții au fost invitați să participe toți actorii asupra cărora acest proiect va avea efect, iar ASSAI este unul dintre ei”.
Asociația Societăților de Service Auto Independente – A.S.S.A.I. www.assai.ro – reprezintă interesele service-urilor auto din România și are rolul de a proteja și dezvolta industria auto românească. Scopul Asociației ca organizație non-guvernamentală profesională este să reprezinte industria de service-uri auto independente în fața autorităților române, organizațiilor profesionale, patronale și sindicale, a comunității de afaceri și a societății civile. (M.S.)
Imagine: Jean-Mhai PÂLȘU