Intensificarea inspectiilor fiscale efectuate de ANAF precum si contribuabilii nemultumiti si surprinsi de concluziile echipelor de inspectie fiscala – documentate in decizii de impunere si rapoarte de inspectie fiscala, prin care se stabilesc obligatii fiscale suplimentare semnificative – sunt principalele motive pentru care am considerat utila prezentarea mijloacelor disponibile contribuabililor pe parcursul inspectiei fiscale pentru prevenirea unor astfel de situatii nedorite.
Desi au dreptul de a apela la asistenta de specialitate pe parcursul inspectiei fiscale, majoritatea contribuabililor apeleaza la acest drept tardiv, respectiv ulterior primirii deciziei de impunere, in vederea contestarii acesteia. In momentul in care persoana desemnata sa acorde asistenta de specialitate le solicita documentele aferente inspectiei fiscale, in majoritatea cazurilor, singurele documente disponibile sunt doar avizul de inspectie fiscala (daca este cazul), respectiv decizia de impunere si raportul de inspectie fiscala, in cadrul carora organele de inspectie fiscala documenteaza in mod frecvent situatia de fapt sau lipsa de cooperare a contribuabilului, intr-un mod subiectiv sau chiar partinitor, pentru a putea justifica cat mai temeinic obligatiile fiscale stabilite suplimentar. La acest moment, desi contribuabilul nu este de acord cu constatarile organelor de inspectie fiscala si are suficiente explicatii care atesta acest lucru, acesta se afla in imposibilitatea de a demonstra punctul sau de vedere (contradictoriu cu cel al echipei de inspectie fiscala), intrucat acesta nu este documentat corespunzator.
Solicitari formulate in scris
Principala recomandare pentru contribuabilii care sunt supusi unei inspectii fiscale este de a prezenta in scris principalele comunicari si solicitari pe parcursul inspectiei fiscale. Desi pare o regula simpla de urmat, prezentarea unei solicitari/comunicari in scris este considerata de majoritatea contribuabililor inadecvata din diverse motive: 1) acesta va avea rolul de a crea un conflict cu echipa de inspectie fiscala si nu se doresc verificari/constatari suplimentare; 2) este o masura inadecvata intrucat echipa de inspectie fiscala se afla in biroul alaturat; 3) trebuie pastrata o relatie foarte buna cu echipa de inspectie fiscala si nu vrem sa ii deranjam cu astfel de solicitari in scris etc. Totusi, ulterior, astfel de motive se dovedesc neintemeiate, intrucat organele de inspectie fiscala sunt in cunostinta de cauza cu privire la drepturile contribuabilului pe parcursul inspectiei fiscale. De asemenea, astfel de solicitari in scris au rolul de a semnala echipei de inspectie fiscala un contribuabil informat cu privire la drepturile sale si vor limita anumite solicitari nejustificate ale echipei de inspectie fiscala. O data ce contribuabilul isi insuseste acest mod de comunicare, acesta isi poate exercita si documenta corespunzator drepturile si modul in care acestea au fost respectate de catre organele de inspectie fiscala, conform prevederilor Ordonantei nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala si ale Ordinului nr. 713/2004 privind Carta drepturilor si obligatiilor contribuabililor pe timpul desfasurarii inspectiei fiscale. Acest aspect se dovedeste foarte important in contextul in care constatarile echipei de inspectie fiscala, respectiv obligatiile fiscale stabilite suplimentar, pot fi anulate in cazul in care se dovedeste ca drepturile contribuabilului au fost incalcate pe parcursul inspectiei fiscale (aspecte procedurale), chiar si in cazul in care obligatiile fiscale stabilite suplimentar sunt corect determinate (aspecte de fond).
Atentie la aspectele procedurale
Dintre anumite nereguli privind aspectele procedurale pe parcursul inspectiei fiscale, ar putea fi mentionate urmatoarele: neprezentarea constatarilor de catre echipa de inspectie fiscala pe parcursul inspectiei, solicitarea si verificarea de informatii care nu au relevanta pentru perioada sau impozitele supuse inspectiei fiscale, incalcarea dreptului ca activitatea contribuabilului sa fie cat mai putin afectata pe timpul desfasurarii inspectiei fiscale, precum si a dreptului contribuabilului de a-si prezenta punctul de vedere si obligatia echipei de inspectie fiscala de a tine cont de acesta (chiar daca nu trebuie sa fie acceptat). In contestarea actelor administrative fiscale, nerespectarea drepturilor contribuabilului sau a aspectelor procedurale de catre echipa de inspectie fiscala pot avea acelasi rezultat (anularea obligatiilor fiscale suplimentare) ca si in cazul interpretarii eronate si nejustificate a prevederilor legale. Totusi, aceste aspecte nu pot fi demonstrate decat printr-o documentare corespunzatoare, in scris, a modului de desfasurare a inspectiei fiscale. De asemenea, aceasta documentare in scris are rolul de a limita anumite abuzuri reclamate de catre contribuabili cu privire la solicitarile/constatarile organelor de inspectie fiscala.
Obligatiile fiscale stabilite suplimentar in urma inspectiei fiscale pot fi anulate in cazul in care se dovedeste ca drepturile contribuabilului au fost incalcate pe parcursul inspectiei fiscale (aspecte procedurale), chiar si in cazul in care obligatiile fiscale stabilite suplimentar sunt corect determinate (aspecte de fond).
Alexandru BOBOC
Consultant Fiscal, Partener Jinga & Asociatii
alexandru.boboc@ja.ro
Telefon: 0371 136 502