Primele investitii din acest an se contureaza la Ministerul Transporturilor: CNADNR a desemnat companiile care vor construi 56,5 km din Autostrada Transilvania, pentru 1,2 miliarde lei.
Este vorba despre portiunea Campia Turzii – Ogra – Targu Mures, impartita in 5 loturi, care au asigurata finantare din fonduri europene nerambursabile. Licitatiile au fost lansate anul trecut in 25 iunie (pentru Ogra – Campia Turzii) si 10 iulie (pentru Ogra – Tg Mures). Dupa perioada de contestatii urmeaza semnarea contractelor si 4 luni de proiectare, apoi lucrarile vor putea incepe, cel mai devreme, la mijlocul lunii iunie. Durata de executie este de 12 luni iar garantia, 4 ani. Pentru cele 5 loturi in valoare totala de 1,2 miliarde de lei au fost desemnati 4 castigatori, cu precizarea ca una dintre asocierile de constructori a obtinut doua contracte de proiectare si executie: JV SC Strabag SRL si SC Straco Grup SRL vor construi, pe tronsonul Brasov – Targu Mures – Cluj – Oradea, atat Lotul 2 Ogra – Campia Turzii, Sectiunea 2A, de 17,9 km, in valoare de aproape 398 milioane lei (fara TVA), cat si Lotul 2 Ungheni – Ogra, de 10,105 km si 251 milioane lei (fara TVA). Lotul 1 Ogra – Campia Turzii, de 3,6 km, va fi construit de Asocierea SC GEIGER Transilvania SRL – Wilhelm Geiger GmbH & Co.KG, pentru 55,8 milioane lei (fara TVA). Lotul 3 Ogra – Campia Turzii, de 15,7 km, va fi realizat de Asocierea SC Straco Grup SRL – SC Specialist Consulting SRL – SC Total Road SR, pentru aproape 280 milioane lei (fara TVA). Lotul 1 Targu Mures – Ungheni, de 9,2 km, si drumul de legatura de 4,7 km vor fi construite de Asocierea Lemacons – Vega 93 – Arcada Company, pentru 189 milioane lei (fara TVA).
CNADNR, la matca
Dupa doi ani de la transferul CNADNR la DPIIS, Guvernul a redat compania Ministerului Transporturilor, printr-o Ordonanta de urgenta care a abrogat-o pe cea emisa in 22 decembrie 2012. In aceeasi zi, 15 ianuarie, ministrul Ioan Rus a avut o prima vizita la CNADNR, unde i-a avertizat pe cei din conducere ca nu va tolera abateri de la respectarea angajamentelor. CNADNR va avea de pus in aplicare proiectele elaborate de minister in Master Planul General de Transport. Anul trecut, CNADNR a inaugurat numai 50 km de autostrada (22 km intre Orastie si Sibiu si 28 km intre Nadlac si Arad), mai putin de jumatate fata de cat a deschis in 2013, iar anul acesta va pune in circulatie tot 50 de km. Ministrul Ioan Rus promite insa ca in 2016 va depasi recordul: 200 de km, din care 56,5 km din loturile enumerate mai sus, ce urmeaza a fi gata in 12 luni.
Investitii de 5,5 miliarde lei in 2015
CNADNR are programate pentru anul acesta investitii de 5,494 miliarde lei, insa finantarea de la Bugetul de stat va fi de 5,89 mld lei, deoarece compania are plati restante de aproape 400 de milioane de lei din anii anteriori. In proiectul bugetului pe 2015, aflat in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Transporturilor, compania are estimate venituri de 5,51 mld lei si un profit brut de 215,5 milioane lei – fata de 6,89 miliarde lei venituri si profit brut de 233,1 milioane lei anul trecut. CNADNR are prognozate cheltuieli de 5,3 mld lei, dintre care 278 milioane lei cheltuieli de personal – salarii de 195,9 milioane lei, in crestere cu 17,8% fata de anul trecut deoarece compania vrea sa mai angajeze 456 de oameni, si bonusuri de 21,2 mil lei. Cheltuielile cu bunurile si serviciile sunt evaluate la 642,5 milioane lei, mai mici cu 33,4% decat anul trecut.