Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) consideră că, deși ambițios, Master Planul din Transporturi este o simplă poveste și că peste 5 ani, când se va discuta din nou despre subiect, drumurile din România vor fi în aceeași situație ca în prezent.
Aceasta este una dintre concluzile conferinței Mediafax Talks about Transport & Logistics, organizată astăzi și susținută de UNTRR.
Transportatorii nu au încredere în autorităţi, şi au şi de ce: din acciza suplimentară au fost returnaţi până acum doar 4,8 milioane de lei.
”Nu acordăm niciun fel de credit celor care se ocupă de Master Plan. Peste 5 ani, când o să ne întâlnim o să zicem că povestea a fost frumoasă dar Zmeul Zmeilor nu ne-a lăsat să o îndeplinim. Faptul că tăiem panglici la fiecare 10 km de autostradă și pe urmă pleacă dealul cu autostrada pe noi nu ne interesează”, a declarat Constantin Isac, vicepreședinte UNTRR.
Acesta a menționat că un studiu IRU din 2008 arăta că un euro neinvestit în infrastructură aduce în țările dezvoltate pierderi de 2 euro, în timp ce în economiile emergente pierderile se ridică la 10 euro. Astfel, la 1 miliard de euro neinvestit sau furat din lucrările de infrastructură aduce pagube de 10 miliarde de euro.
”Am observat că provincii istorice sunt condamnate la sărăcie deoarece nu putem trece cu camioanele, cu trenurile, ca să dezvoltăm economia. Un camion care desfășoară o activitate de transport în România și este bine administrat aduce în fiecare an bugetului de stat 30.000 de euro – din acciza pe motorină, taxe pe salarii și alte activități conexe pe care le antrenează. La fiecare camion pe care îl scoate din piață, statul își permite să piardă. Dar adunăm taxe de la bătrânelele din piață care vând pătrunjel”, a adăugat Constantin Isac.
La fotbal, politică și Master Plan se pricepe toată lumea
Pe de altă parte, Robert Dobre, consilier superior în Ministerul Transporturilor și coordonator al Master Planului General de Transport al României, spune că în minister umblă o glumă: ”La fotbal, politică și Master Plan se pricepe toată lumea”.
”Master Planul a suferit multe modificări în bine. Mediul de afaceri a adus observații la Master Plan și multe dintre ele au fost implementate. A fost o muncă anevoioasă, am primit 80 de observații din partea Comisiei Europene, cele mai multe la autostrada Sibiu-Pitești, aceasta fiind inițial proiectată drept drum expres”.
MT, condus mai bine fără ministru
Referitor la lipsa rezultatelor din Ministerul Transporturilor, Radu Dinescu, secretarul general al UNTRR, a declarat că transportatorii rutieri au constatat că lucrurile se mișcă în minister atunci când fotoliul de ministru este vacant. El a dat ca exemplu reglementarea privind sistemul juridic al drumurilor, care a dus la scăderea amenzilor de 10 ori, legea fiind adoptată în condițiile în care portofoliul de la minister era liber.
”Acum câțiva ani a venit un ministru și ne-a “curentat” cu niște plăcuțe, altul nu a semnat niște hârtii vitale pentru transportatori timp de un an de zile. De la domnul Matache (Iulian Matache – n.r.), având experiență în domeniu, avem speranța că va rezolva o parte din problemele noastre. Avem așteptări mari de la dumnealui. În România nu există responsabili pentru neaplicarea legii, există doar legi proaste”, a explicat Radu Dinescu.
Același lucru a fost subliniat și de Constantin Isac, care a precizat că ministrul Transporturilor, după o perioadă de acomodare, va trebui să spună ce dorește să realizeze, ce a făcut, astfel transportatorii rutieri nu îl vor cruța. ”În schimb, are ocazia de a intra în istorie”, a adăugat domnul Isac.
Politicienii români să se trezească
Radu Dinescu a completat că politicienii români ar trebui să se trezească, în special europarlamentarii, și să înțeleagă că apartenența la Uniunea Europeană oferă și drepturi, nu doar obligații. Având în vedere că fiecare țară își protejează cetățenii și agenții economici proprii, la fel trebuie să procedeze și statul român, întrucât, la nivel UE, lucrurile nu arată grozav la nivel concurențial.
”Există o criză a șoferilor, dar cu toate acestea Europa de Vest dorește să impună restricții împotriva transportatorilor din Est. Soluția lor vine pe zona legislației muncii. Avem exemplul Germaniei, care a introdus legea salariului minim, iar aceasta se aplică tuturor celor care lucrează în cadrul granițele țării indiferent dacă sunt angajați în alte state. Îngrijorător este faptul că și comisarul european pe Transporturi, doamna Violeta Bulc, a salutat inițiativa Germaniei de a avea un salariu minim în acest sens. În România, autoritățile lasă ușa deschisă pentru astfel de reglementări europene, iar acest lucru este îngrijorător. Noi facem munca celor din Vest și nu le luăm locurile de muncă. Ei nu mai găsesc personal, iar noi venim sa-i ajutăm. Francezii nu mai vor să lucreze pe camion, vor să fie în fiecare zi la ora 17 acasă, însă românii mai doresc un astfel de loc de muncă”, a precizat Radu Dinescu.
Doar 4,8 mil lei restituiri din acciza suplimentară
Adriana Şerbănescu, şef Serviciu la Biroul Electronic European şi restituire acciză, a afirmat că 671 de operatori de transport s-au înscris pentru restituirea accizei, depunând 765 de cereri. Dintre acestea, au fost aprobate 326 de cereri, cu o sumă totală aferentă de 7,3 milioane lei. Din această sumă, 4,8 milioane lei au fost deja plătite către operatori.
În schimb, Radu Dinescu a precizat că procedura este extrem de greoaie și că firmele aflate în insolvență nu beneficiază de acest sistem iar statul nu vine în ajutorul transportatorilor pentru a compensa restituirea de acciză cu alte datorii la bugetul de stat.