Volvo Ocean Race este cel mai de durata eveniment sportiv profesionist din lume si una dintre primele 3 cele mai importante curse nautice la nivel international, alaturi de Cupa Americii si Jocurile Olimpice. Sapte echipe se vor lupta intre ele si cu valurile oceanelor pe parcursul a nu mai putin de noua luni de competitie, in noua etape, totalizand 38.739 mile marine (echivalentul a 71.745 km). Istoria acestei competitii incepe in 1973, cursa debutand sub numele de Witbread Round the World (in jurul lumii). In 2001, noii proprietari au rebranduit evenimentul sub titulatura de Volvo Ocean Race. Editia 2014-2015 va fi cea de-a 12-a sub aceasta emblema. Ambarcatiunile au devenit mai rapide, echipajele mai profesioniste si tehnologia, in special in termenii comunicatiilor, a evoluat enorm. Dar frumusetea cursei Volvo Ocean Race consta in faptul ca este, inca, o infruntare a caracterelor si o lupta cu natura. Timp de saptamani intregi, echipajele se confrunta cu variate conditii climatice si meteorologice, de la extrem de frig la innabusitor de cald, in timp ce valurile izbesc in mod constant ambarcatiunea si un zgomot neintrerupt le sfredeleste auzul. Si, in tot acest timp, matelotii sunt sub presiunea continua de a da tot ce au mai bun si de a se crampona cu toate puterile de orice avantaj, oricat de mic, dar care s-ar putea dovedi a fi fractiunea de punct sau de secunda care le-ar putea asigura victoria. In cei peste 40 de ani de istorie, acesti adevarati eroi ai marilor au adus inaintea noastra nenumarate dovezi de curaj si victorii spectaculoase, pentru care, din pacate, cinci dintre ei, de-a lungul timpului, au trebuit chiar sa plateasca cu propria viata.
Cum se desfasoara cursa
Cursa s-a desfasurat dintotdeauna in etape, pentru editia 2014-2015 fiind stabilite noua, ambarcatiunile trebuind sa parcurga, asa cum am precizat, 38.739 nm (71.745 km), traversand patru oceane (Atlantic, Pacific, Indian si Oceanele Sudice) si vizitand 11 tari de pe cinci continente: Spania, Africa de Sud, Emiratele Arabe Unite, China, Noua Zeelanda, Brazilia, Statele Unite ale Americii, Portugalia, Franta, Olanda si Suedia. Cea de-a 12-a editie consta din noua etape maritime si zece curse in port. Ultima etapa, de la Lorient (Franta) la Göteborg, va include o oprire de 24 de ore in Haga (Olanda). Cursele portuare sunt parte a unor evenimente separate si vor conta pentru punctajul final al Volvo Ocean Race numai in cazul unei egalitati. Editia curenta a competitiei utilizeaza un sistem de punctare de valori mici; acest lucru inseamna ca echipa care termina prima o etapa maritima sau o cursa portuara primeste 1 punct, cea care termina pe locul al doilea – 2 puncte si asa mai departe. La sfarsitul competitiei, echipa care are cel mai mic numar de puncte isi va adjudeca Trofeul Volvo Ocean Race.
O noua ambarcatiune
Pentru urmatoarele doua editii ale cursei, echipele vor naviga pe un nou model de ambarcatiune, acelasi pentru toate echipele, Volvo Ocean 65. Toate barcile sunt construite identic si nu pot fi modificate in niciun fel de catre echipe. Introducerea acestei ambarcatiuni nu numai ca a micsorat costurile campaniilor cu aproape 50%, dar, de asemenea, a deschis portile catre alti competitori si permite obtinerea unor conditii tehnice egale, ceea ce scoate in evidenta si mai mult aptitudinile si tacticile echipajelor. Volvo Ocean 65 a fost proiectata de catre Far Yacht Design, „raspunzatoare” pentru 11 victorii in editiile anterioare ale evenimentului. Diferitele stadii ale procesului de fabricatie au fost realizate de catre un consortiu de patru santiere navale din Italia (Persico), Franta (Multiplast), Elvetia (Decision) si Marea Britanie (Green Marine). Flota de sapte ambarcatiuni a fost vanduta gata de drum de la facilitatile Green Marine si va fi servisata in garantie pe tot parcursul cursei de catre Boatyard – serviciu care este parte a conceptului de „one-design” al Volvo Ocean 65.
Lupii si lupoaicele marilor
Numarul membrilor echipajului a fost redus de la 11 (10 plus un reporter), la 8 plus un reporter multimedia – personal ne-navigant. Echipele integral feminine pot avea trei membri in plus (11+1), fapt care le permite sa fie cu adevarat competitive in confruntarea cu echipele masculine. Pentru ca tot a venit vorba, unul dintre elementele care fac din sezonul 2014-2015 unul extrem de interesant este aparitia primei echipe integral feminine in mai mult de o decada. Echipa SCA, sponzorizata de catre o companie suedeza de produse de igiena si forestiere, a fost prima care si-a confirmat participarea si a inceput antrenamentul cu noua ambarcatiune in noiembrie 2013. La start s-au aliniat alte sase echipe: Abu Dhabi Ocean Racing, condusa de britanicul Ian Walker, Dongfeng Race din China, comandata de francezul Charles Caudrelier, echipa Brunel din Olanda (capitan – Bouwe Bekking), Alvimedica – Turcia/SUA (Charlie Enright), MAPFRE, Spania (Iker Martinez) si Vestas Wind, din Danemarca (Chris Nicholson, australian). Ca si in cazul Jocurilor Olimpice, nu exista nicio recompensa financiara pentru castigator. Premiul este reprezentat de Trofeul Volvo Ocean Race, care simbolizeaza gloria victoriei intr-una dintre cele mai temerare incercari din lumea sportului.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro