Dupa ce i-a bagat in sperieti pe agentii economici, cu suspendarea activitatii pentru 3 lei in minus sau plus la casa, Guvernul a modificat si completat OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Principala schimbare priveste activitatea de control a ANAF astfel incat „nu se mai suspenda din prima activitatea agentilor economici, ci se face o lista neagra a celor care au avut probleme si, daca te prinde a doua oara sau a treia oara, sigur te suspenda”, a explicat premierul Victor Ponta. Concret, prin noua Ordonanta de Urgenta adoptata in 22 aprilie, s-au instituit „masuri echilibrate din punctul de vedere al sanctiunilor contraventionale”, evitandu-se inchiderea unitatii economice atunci cand se constata pentru prima data, in decurs de 24 de luni, nerespectarea prevederilor legale. Asadar, inspectorii antifrauda vor aplica gradual sanctiuni operatorilor economici, in raport cu nivelul de gravitate a faptei savarsite:
1. Avertisment, fara aplicarea sanctiunii complementare, daca suma nejustificata rezultata din savarsirea contraventiei este de pana la 300 lei inclusiv, dar nu mai mult de 3% inclusiv din valoarea inregistrata in casa de marcat pana la ora controlului, ori la sfarsitul zilei daca fapta a fost comisa anterior datei controlului.
2. Amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei, fara aplicarea sanctiunii complementare, daca suma nejustificata este de pana la 300 lei inclusiv, dar mai mare de 3% din valoarea inregistrata in casa de marcat pana la ora controlului, ori la sfarsitul zilei daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului.
3. Amenda de la 10.000 lei la 15.000 lei, fara aplicarea sanctiunii complementare, daca suma nejustificata este intre 300 lei si 1.000 lei inclusiv, dar este mai mica de 3% inclusiv din valoarea inregistrata in casa pana la ora controlului, ori la sfarsitul zilei daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului.
4. Amenda de la 15.000 lei la 20.000 lei, daca suma nejustificata este intre 300 lei si 1.000 lei inclusiv, dar este mai mare de 3% din valoarea inregistrata in casa pana la ora controlului, ori la sfarsitul zilei daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului. Ca sanctiune complementara, se suspenda activitatea pentru 30 de zile, incepand cu cea de-a doua abatere constatata intr-un interval de 24 de luni.
5. Amenda de la 20.000 lei la 25.000 lei, fara aplicarea sanctiunii complementare, daca suma nejustificata este mai mare de 1.000 lei, dar mai mica de 3%, inclusiv, din valoarea inregistrata in casa pana la ora controlului, ori la sfarsitul zilei daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului.
6. Amenda de la 25.000 lei la 30.000 lei, daca suma nejustificata este mai mare de 1.000 lei si mai mare de 3% din valoarea inregistrata in casa pana la ora controlului, ori la sfarsitul zilei, daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului. Ca sanctiune complementara, se suspenda pentru 30 de zile activitatea, incepand cu cea de-a doua abatere constatata intr-un interval de 24 de luni, indiferent pentru care dintre situatiile prevazute mai sus a fost aplicata sanctiunea la prima abatere.
Pentru situatiile prevazute la punctele 4 si 6, daca operatorul economic achita atat amenda, cat si o suma egala cu de zece ori amenda aplicata, sanctiunea complementara (suspendarea pentru 30 de zile a activitatii operatorului economic pentru unitatea in care s-a constatat contraventia) inceteaza de drept in termen de 24 de ore de la prezentarea dovezii achitarii.
Banii nedeclarati se confisca
Totodata, noua Ordonanta de Urgenta introduce obligatia intocmirii de documente justificative atat pentru sumele de bani introduse in punctele de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, cat si pentru cele extrase din acestea, „astfel incat organele de control sa aiba la dispozitie instrumentele necesare pentru a identifica sumele care nu sunt justificate prin documente, conform legii”. Operatorul economic va avea obligatia sa asigure inregistrarea banilor detinuti de angajati la ora inceperii programului de lucru, intr-un registru de bani personali. In cazul unui control, eventualele sume gasite in plus nu mai pot fi justificate ca apartinandu-le angajatilor. Pe de alta parte, daca pana acum angajatii nu puteau fi buzunariti de inspectorii ANAF, acum ei au obligatia sa le prezinte sumele de bani aflate asupra lor, atunci cand se afla in incinta unde isi desfasoara activitatea si in timpul programului de lucru. Pe langa sanctiunile enumerate mai sus, se vor confisca toti banii ce nu pot fi justificati prin datele inscrise in documentele emise cu aparate de marcat electronice fiscale, in registrul de bani personali ori in registrul special sau in chitante.
Achizitia casei de marcat ridica suspendarea
Au fost aduse modificari si la regimul sanctionarii operatorilor economici care nu se doteaza cu aparate de marcat electronice fiscale, desi au aceasta obligatie. Astfel, potrivit noilor reglementari, suspendarea activitatii va fi dispusa pana in momentul in care acesta se conformeaza prevederilor legale si achizitioneaza un aparat de marcat pe care il fiscalizeaza si il utilizeaza in activitate, facand, in acelasi timp, dovada platii amenzii pe care organul de control i-a aplicat-o. Pana acum, operatorilor economici fara aparat electronic fiscal li se suspenda activitatea pentru o perioada cuprinsa de la o luna la 3 luni, fara a se tine cont de intrarea in legalitate si nici de plata amenzii.
Bacsisul, fiscalizat
Executivul a luat si o masura neasteptata: a fiscalizat bacsisul, definit in noul act normativ drept „orice suma de bani oferita voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau serviciilor prestate populatiei”. Operatorul economic va avea obligatia marcarii bacsisului pe un bon fiscal distinct si va putea opta daca banii inregistrati fiscal si contabil vor ramane la dispozitia lui sau li se vor distribui salariatilor, potrivit unui regulament propriu de ordine interioara. Noile reglementari prevad:
– impozitarea bacsisului ca profit al operatorului economic in cazul in care acesta nu se distribuie salariatilor (16% sau 3% in cazul microintreprinderilor);
– necuprinderea bacsisului in sfera TVA in cazul in care se distribuie angajatilor;
– impozitarea la nivelul angajatului cu 16% impozit pe venit din alte surse, prin retinere la sursa, in cazul in care bacsisul se distribuie salariatilor;
– necuprinderea in baza de impozitare a contributiilor sociale si a contributiilor sociale de sanatate, deci netaxarea din acest punct de vedere.
Taximetristii: e haiducie!
Taximetristii sunt, alaturi de cei care presteaza curierat la domiciliu, categoriile cele mai lovite de impozitarea bacsisului, deoarece ei trebuie sa-si modifice aparatul de marcat astfel incat acesta sa emita, in afara bonului fiscal corespunzator distantei parcurse de taximetru si tarifului perceput pe kilometru, si unul pentru banutii lasati de clienti. Asociatia pentru Drepturile Taximetristilor Independenti (ADTI) il acuza pe premierul Victor Ponta de „haiducie economico-financiara” si il invita, printr-o scrisoare deschisa, sa le fie client „macar pentru o zi”, ca sa asculte „povestile si realitatile” cu care ei se confrunta pe strada. Reprezentantii asociatiei sustin ca „bacsisul taximetristului reprezinta, in prezent, singura forma care mai sustine aceasta activitate”.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro