Tehnologii moderne, carburanti alternativi, configuratii optimizate sunt principalele directii in care producatorii de vehicule comerciale isi concentreaza forta inovatoare.
Acestia au dat un semnal puternic in ultimii ani demonstrand ca sunt pregatiti sa isi asume schimbarile importante si rapide din piata transporturilor rutiere. Prima grija a fost legata de cresterea rapida a eficientei in transporturile rutiere la nivel global. A parut ciudat, la inceput, sa vedem producatorii de autovehicule luand pozitii ferme legate de cresterea preturilor la carburanti. Multi au crezut ca este vorba doar despre o miscare „politica“. Era firesc ca principalii furnizori ai transportatorilor sa fie alaturi de acestia in fata unei realitati care ameninta sa diminueze drastic investitiile in transporturile rutiere. Nu a fost asa. In doar cativa ani, producatorii au doborat bariera dupa bariera, punctand spectaculos la capitolele eficienta si protectia mediului.
Raspunsul realist
Practic, in ultimii ani, producatorii si-au asumat rolul de lideri ai unui proces accelerat de modernizare in transporturi. Iar implementarea inovatiilor, a tehnologiilor moderne, s-a realizat in etape bine gandite pentru a putea fi asimilate de piata. Nu era suficient doar sa apara noi vehicule, mai performante, ci trebuia ca acestea sa fie exploatate corect. Cine se gandea ca producatorii de vehicule comerciale se vor implica direct in pregatirea soferilor sau in realizarea de solutii IT pentru monitorizarea flotelor? Astazi, camioanele diesel se incadreaza in normele de poluare EURO 6 si au un consum mediu considerat, nu demult, imposibil. In ciuda eforturilor mari pentru a mentine lucrurile la un nivel cat mai simplu pentru utilizatori, un lucru a devenit clar: toata aceasta modernizare cere o pregatire din ce in ce mai buna. Si nu discutam doar despre soferi. Optimizarea costurilor presupune parcurgerea unui lant de etape, pentru fiecare fiind necesare decizii asumate in mod profesionist – configurarea corecta a vehiculului in functie de conditiile de utilizare, pregatirea personalului pentru folosirea la maxim a avantajelor oferite de tehnologiile moderne, service fara sincope… Insa, in continuare, discutam despre motoare diesel si autovehicule conduse de soferi.
Exista alternativa
Pe langa eforturile pentru cresterea eficientei, constructorii de vehicule comerciale au mai facut o demonstratie – camioanele, vanurile si autobuzele pot utiliza surse alternative de energie. Desi impactul comercial este unul redus, este important pentru intreaga industrie a transporturilor sa stie ca exista un viitor si dupa terminarea resurselor de petrol. Biocarburanti, gaz, curent electric – lista este lunga si fiecare forma de energie are plusuri si minusuri. Insa este greu de facut un pariu legat de varianta castigatoare. Producatorii asteapta semnale clare venite din partea autoritatilor pentru a se concentra pe tehnologiile „corecte“. Totusi, in asteptarea unei decizii la nivel global, sau macar a autoritatilor europene, lucrurile nu stau pe loc. Electricitatea isi face loc tot mai mult in orase, fiind solutia ideala din punct de vedere al poluarii, inclusiv fonice. O varianta intermediara este tehnologia hibrid. Exista flote de autovehicule in Europa care utilizeaza si alte forme de carburanti alternativi, fara bariere de netrecut din punct de vedere al distantei parcurse si in conditii de eficienta superioara fata de motorina. Este vorba despre biodiesel si gazul natural comprimat (CNG). Este notabil faptul ca ambele tehnologii si-au facut anul acesta debutul si in Romania, calculele preliminare aratand reduceri semnificative ale costurilor pentru companiile care au facut acesti pasi indrazneti.
Raspunsul tehnologiei
O privire aruncata asupra capitolelor de cost ale unei companii de transport ne arata ca salariile si carburantul insumeaza aproximativ 80% din totalul costurilor. In aceste conditii, este firesc ca aceste doua segmente sa beneficieze de cea mai mare atentie din punct de vedere al inovatiilor. Camioanele autonome, vehicule inteligente capabile sa comunice intre ele, reprezinta tehnologii ale prezentului. Este de asteptat ca in cativa ani sa le vedem „la treaba“, pentru inceput intr-o formula de compromis cu zona traditionala. Astfel, viitorul companiilor de transport va depinde tot mai mult de capacitatea de implementare a tehnologiilor moderne, de deschiderea catre nou si, bineinteles, de crearea unor sisteme interne pentru continua perfectionare a angajatilor.
Biodiesel-ul si gazul natural comprimat au inceput sa fie utilizate de catre transportatorii din Romania.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro