Freightliner Inspiration Truck, echipat cu sistemul Highway Pilot, este primul camion autonom din lume care a primit licenta de circulatie, si anume in statul Nevada, SUA. Acesta reprezinta un pas important catre productia de serie a camioanelor care se pot deplasa, cel putin pe o portiune din drum, fara interventie umana.
Dupa ce, in luna iulie a anului trecut, Daimler Trucks a oferit prima demonstratie cu un camion autonom, modelul Mercedes-Benz Future Truck 2025, care a circulat pe un sector inchis al autostrazii A14 din apropiere de Magdeburg, Germania, Inspiration Truck reprezinta urmatorul pas important catre productia de serie a sistemului Highway Pilot. Inginerii de la Daimler au transferat sistemul catre marca Freightliner si l-au modificat pentru utilizarea pe autostrazile americane. Rezultatul a fost ca statul Nevada a certificat doua camioane Freightliner Inspiration pentru a opera regulat pe drumurile publice. Inainte de a fi licentiat, camionul a acoperit peste 16.000 km pe un circuit de testare din Papenburg, Germania. In ciuda tehnologiilor comune, Freightliner Inspiration Truck si Mercedes-Benz Future Truck, precum si modelele standard ale celor doua marci, sunt concepte independente de vehicule, adaptate necesitatilor pietelor carora sunt destinate.
Un Pilot special
Vehiculul are la baza modelul de serie Freightliner Cascadia, care a fost echipat cu tehnologia Highway Pilot, ce include un radar frontal si o camera stereo, la care se adauga sisteme care si-au demonstrat deja eficienta, cum ar fi Adaptive Cruise Control, deja dotare standard pe Freightliner Cascadia si Mercedes-Benz Actros. Dupa ce aduce camionul pe autostrada, soferul poate activa sistemul Highway Pilot, camionul trecand in mod autonom si adaptandu-si viteza conditiilor de trafic. Soferul primeste un mesaj de confirmare pe panoul de instrumente, „Higway Pilot active”. Sistemul de camera si radar, cu functiuni de mentinere a benzii de circulatie si de prevenire a coliziunilor, regleaza viteza, franeaza atunci cand este nevoie si ajusteaza directia in mod automat. Combinatia de sisteme creeaza un vehicul autonom, care poate opera in siguranta intr-o gama larga de conditii de trafic, vehiculul respectand in mod automat restrictiile de viteza afisate in anumite zone, regleaza distanta fata de vehiculul din fata si utilizeaza functiunea stop-and-go in timpul orelor de varf. Sistemul Highway Pilot nu initiaza manevre automate de depasire, de schimbare a benzii de circulatie sau de iesire de pe autostrada, in aceste cazuri fiind necesara interventia soferului. Prin intermediul interfetei de utilizare, sistemul il informeaza permanent pe sofer in legatura cu statusul curent si accepta instructiuni. Soferul poate dezactiva manual Pilotul si are posibilitatea de a prelua controlul si a anula orice setare automata in orice moment. Daca sistemul nu mai este capabil sa proceseze conditii cruciale ale traficului sau mediului, de exemplu din cauza unor lucrari de pe autostrada sau din cauza unor conditii meteo nefavorabile, soferul este anuntat ca trebuie sa preia controlul, vizual si auditiv.
Tehnologia de pe Inspiration Truck
Unitatea radar este pozitionata in centrul barei frontale a vehiculului si monitorizeaza soseaua pe distanta scurta si lunga. Senzorul de lunga distanta acopera aproximativ 250 m si are un unghi de deschidere de 18 grade. Cel pentru distanta scurta acopera 70 m si o deschidere de 130 grade, detectand vehiculele dintr-o zona mai larga, care ar putea sa intre pe banda pe care circula camionul. Radarul frontal ofera baza pentru sistemele Adaptive Cruise Control si Active Brake Assist. Zona din fata camionului este monitorizata, de asemenea, de catre o camera stereo, montata deasupra bordului, pe interiorul parbrizului. Camera acopera aproximativ 100 m si are unghiuri de deschidere de 45 grade orizontal si 27 de grade vertical. Camera recunoaste marcajele de pe pavaj si comunica eficient cu caseta de directie a sistemului Highway Pilot pentru a mentine camionul pe banda de circulatie in mod autonom. Sistemul ACC foloseste acelasi hardware si software ca si cel montat pe MB Actros si Freightliner Cascadia Evolution. Caseta de directie de pe Freightliner Inspiration Truck si-a demonstrat deja calitatile pe camioanele Mercedes-Benz inca din 2011. Camera sistemului Lane Keeping Assist are la activ 80.000 km de teste si a fost folosita in cadrul tuturor proiectelor Mercedes-Benz Advanced Engineering incepand cu anul 2008. Tot in 2008, a inceput si testarea unitatii radar, care a inregistrat peste 3 milioane de km.
Un „look” pe masura
Exteriorul camionului Freightliner Inspiration este dominat de designul capotei, care se suprapune peste grila radiatorului. Aceasta poate fi impinsa inainte si rabatata. Usile sunt desenate in asa fel incat sa se „topeasca” perfect in contururile partii frontale a vehiculului. Panelurile laterale formeaza o singura unitate cu capota si cu arcadele rotilor, acestea din urma fiind optimizate din punct de vedere aerodinamic. Sistemul de iluminare exterioara capteaza imediat privirea: numarul de inmatriculare, indicatoarele si grila de radiator fiind iluminate in albastru cand camionul se afla in modul autonom si in alb si galben in operare standard. Farurile cu un design special se inscriu perfect in „peisaj”. La interior, premiera o reprezinta folosirea unor scaune tip bancheta, la care se adauga iluminarea cu halogen, care creeaza o ambianta placuta si odihnitoare.
Pionierat in conducerea autonoma
Dupa Cascadia Evolution Truck si SuperTruck, Inspiration Truck reprezinta cea de-a treia demonstratie a coerentei strategiei tehnologice a Freightliner Trucks in SUA. Iar Daimler, in calitate de jucator global, demonstreaza modul in care tehnologiile inteligente pot sa se deplaseze de-a lungul marcilor din cadrul grupului in cel mai scurt timp. Platforma mondiala a Daimler Trucks permite realizarea unor importante economii. De asemenea, concernul a adoptat un concept unic care permite sinergii intre sectorul de vehicule comerciale si cel al autoturismelor. In domeniul vehiculelor comerciale, Highway Pilot este singurul din lume care dispune de acest tip de tehnologie bazata pe senzori si camera, care face posibila operarea autonoma, de la accelerarea initiala, pana la urmarirea limitarilor de viteza. In termenii vehiculelor comerciale, este incorect sa te referi la camioanele aflate in mod autonom ca la vehicule fara sofer. Acesta ramane „stapanul” absolut al camionului, tehnologia necesitand prezenta la volan a unui conducator auto calificat. Soferul este o importanta parte a sistemului si trebuie sa preia controlul in diverse situatii de trafic pe autostrada, cat si pe drumuri nationale, in oras sau atunci cand preia o semiremorca si face livrari.
Siguranta crescuta
Conducerea autonoma poate creste eficienta din punct de vedere al consumului de combustibil, poate creste siguranta traficului si poate reduce emisiile de CO2. Testele recente efectuate de Mercedes-Benz si Freightliner Trucks indica faptul ca se poate obtine o reducere a consumului de combustibil cu pana la cinci procente.
Stres redus
Conducerea autonoma reduce stresul si oboseala soferului in cursele de lunga distanta. In acelasi timp, soferul castiga timp pentru alte sarcini si activitati de comunicare. Este posibil ca acesta sa preia, in timp, sarcini care, in prezent, sunt acoperite de catre dispecer.
Raluca MIHAILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro