Desi are toate „simptomele“ unui pasionat Scania, Florin Tudose, patronul firmei Denis Spedition, si-a argumentat economic fiecare achizitie in parte. Noi si second-hand, de la EURO 3 la EURO 6, fiecare camion ofera performantele dorite de transportator.
De ce o masina este mai buna decat alta? Care sunt criteriile care stau la baza deciziei de achizitie? Este mai bine sa te axezi pe vehicule noi? Soferii ar trebui implicati in decizia de achizitie? Iata cateva intrebari care framanta sau macar ar trebui sa preocupe orice transportator atunci cand isi propune dezvoltarea parcului. Bineinteles, raspunsul difera de la operator la operator, in functie de activitatea fiecaruia. Raman, insa, cel putin doua recomandari valabile pentru toata lumea – o informare corecta si completa asupra configuratiilor disponibile la producatori (pregatirea departamentului de vanzari este esentiala) si asigurarea unei optimizari in ecuatia – configurare tehnica a masinii, conditii de exploatare, pregatire soferi, servicii post vanzare. Transportatorul nu are nevoie doar de o masina, ci de un pachet complex de servicii, care sa se plieze pe nevoile si valorile companiei. Practic, achizitionarea unui autovehicul poate fi comparata cu intrarea intr-un mariaj (intre transportator si producator), care va dura pana la iesirea din exploatare a respectivei masini. Cu cat relatia tine mai mult, cu atat cresc sansele optimizarii costurilor.
Consum redus, dar nu in detrimentul timpului
Denis Spedition este o firma specializata pe transportul frigorific si detine la ora actuala 12 ansambluri, cap tractor cu semiremorca. Toate capetele tractor sunt Scania, dar sunt din generatii diferite si cu configuratii diferite. „80% au fost achizitionate noi, iar 20% second-hand. Configuratiile si anii de fabricatie difera, insa sunt cate 2 sau 3 de acelasi tip. Am acceptat toate tehnologiile – EURO 3 de 420 CP, EURO 4 de 420 CP EGR, EURO 5 de 440 CP EGR, EURO 5 EEV, EURO 6 de 410 CP (doar SCR)… Scania schimba la 4-5 ani tehnologia, iar noi nu am avut nicio problema, nicio pierdere cu camioanele, chiar daca am trecut de la EURO 3 la EURO 4, 5 sau 6. Astazi, daca trimit in cursa un camion EURO 3 si unul EURO 6, este nesemnificativa diferenta de costuri. Aproximativ 100 euro la cursa, pe taxele de drum. Scania ne-a demonstrat eficientizarea transportului pe fiecare cursa in parte, de la 0 km la 4.000 – 5.000 km. Prin caracteristicile tehnice, in special transmisia foarte buna, Scania asigura o viteza constanta ridicata in conditii bune de cost. Pe cursele lungi, castigam timp, practic o zi la 7 zile lucratoare“, a aratat Florin Tudose, director general Denis Spedition. Toata lumea a inteles importanta soferilor, insa nu multe companii de transport si-au asumat pregatirea lor pentru a obtine performante maxime. „Ca sa crestem soferii de rezerva, am pierdut cateva luni cu fiecare. Trimiteam soferii noi impreuna cu titularii pe cursa de Viena – titularii obtineau consum de 26 l/100 km, cei noi aveau consum de 30 l/100 km, pe aceeasi masina, acelasi traseu. Trebuie sa capeti indemanarea potrivita masinii si sa conduci constant. Avem camioane care au intrat in service la 250.000 km si au placutele de frana la 87% – asta inseamna condus eficient. Eu sunt tot timpul cu ochii pe soferi, ma uit in primul rand la consum, verific rapoartele de la Scania si calculez notele lor. Cunosc toate cursele pe care le face Denis Spedition si, chiar daca apare o cursa noua, stiu sa o controlez“, a explicat Florin Tudose. Consumul de motorina are cel mai mare impact asupra costurilor si de aceea este si monitorizat cu cea mai mare atentie. Interesant este faptul ca acesta fluctueaza foarte putin pe flota Denis Spedition, in ciuda configuratiilor si generatiilor diferite ale camioanelor. „Pe modelul de 440 CP EGR, avem un consum mediu de 27 l/100 km pe an (aproximativ 150.000 km). Calculul este realizat conform carburantului platit la pompa. Pe modelul de 420 CP am inregistrat 27,2 l/100 km si pe noul camion cu motor EURO 6 de 410 CP SCR stam pe o medie de 26 l/100 km. Aceasta noua generatie de motoare este performanta si ne-a scazut consumul mediu cu 1 l pe 100 km“, a declarat directorul general Denis Spedition. Din flota companiei nu lipsesc nici modelele V8 si achizitia acestora are la baza, de asemenea, o strategie corecta. Este vorba despre acoperirea unor curse mai dificile, pastrand totusi o viteza de deplasare ridicata si un consum bun de carburant.
Retarderul aduce economii
Compania si-a ales dotarile potrivite pentru tipul de activitate prestat si, chiar daca manifesta o mare deschidere catre noile tehnologii, exista totusi anumite dotari care au fost refuzate. Dar toate camioanele Denis Spedition au fost comandate cu retarder. „Mi se pare un echipament esential, care aduce o mare economie din punct de vedere al uzurii camionului. Pe de alta parte, nu am agreat tehnologia cu mentinerea benzii si pastrarea distantei. Ma bazez pe soferii nostri, iar daca dotez masina cu asa ceva, soferul o sa fie prea relaxat si asta duce la pierderea concentrarii. Nu vreau sa transform conducatorii auto in piloti. In ceea ce priveste sistemul de recunoastere a topografiei, unele dintre camioanele noastre au aceasta dotare si o consider eficienta. Colaborez foarte bine cu cei de la Scania in ceea ce priveste tehnologiile noi si apreciez vanzatorii care pun suflet in ceea ce fac si ne ajuta sa configuram corect autovehiculele. In plus, apreciem suportul acordat conducatorilor auto. Avem soferi care au deschis calculatoarele si au fost corectati de programul celor de la Scania pentru a atinge consumul optim“, a completat Florin Tudose. Tehnologiile moderne sunt importante, insa prioritatea pentru Denis Spedition o reprezinta mentinerea parcului intr-o stare tehnica impecabila. Practic, monitorizarea soferilor si starea tehnica a camioanelor reprezinta cele doua directii principale pe care se concentreaza conducerea Denis Spedition. „Apelam la service-ul specializat si, pentru intregul parc auto, platim un abonament anual, care include multe aspecte. Colaborarea indelungata (opt ani) cu service-ul Scania ne-a demonstrat nivelul ridicat de profesionalism al acestora. La transportul frigorific, nu este loc pentru greseli sau timpi morti in service. Am avut cazuri in care camioanele incarcate cu marfa perisabila au fost reparate pe loc, in zile de sarbatoare sau la ora 2 dimineata. In plus, avem grija constant de toate vehiculele, verificam sa nu fie rugina, din doi in doi ani se vopsesc jentile etc. In Romania, nu toti proprietarii de flote iubesc camioanele si aceasta meserie – cei mai multi le vad doar ca pe un business. Eu ma interesez pentru fiecare surub pe care il schimb“, a mai spus patronul Denis Spedition.
Florin Tudose, director general Denis Spedition:
„Denis Spedition este firma care invata si ajuta soferii. Iar un sofer bun trebuie sa respecte toate regulile companiei. Soferii nostri sunt uniti, se ajuta unii pe ceilalti si, totodata, se intrec intre ei sa obtina consumul cel mai bun, pentru ca, la noi, performanta este apreciata.“
„Scania este, intr-adevar, un camion scump, dar merita. Daca faci toate calculele corect, reies economii importante, pe care le inregistrezi in timp.“
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro