Parlamentul a adoptat legea privind combaterea „pirateriei”

lucian-sova_conferinta-rptcyDespre varianta in care a fost aprobata de catre Parlament, la inceputul lunii, mult asteptata modificare si completare a Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si de inchiriere, pe baza careia „pirateria” in transport ar putea fi combatuta, am stat de vorba cu Lucian Sova, deputat PSD si secretar al Comisiei de Transporturi si Infrastructura din cadrul Camerei Deputatilor.

Ziua Cargo: Sunteti probabil persoana cea mai implicata in sustinerea acestui act normativ. Cum s-a desfasurat procesul legislativ in acest caz si care sunt noutatile pe care le aduce?

Lucian Sova: Pirateria reprezinta un subiect de mare actualitate pentru segmentul de transport. Actul normativ a fost dezbatut intr-o prima faza in Comisia de Transporturi si Infrastructura, unde eu am sustinut ideea de a se aproba exact in forma pe care o stabilise Guvernul. Ulterior, Comisia de Industrii si Servicii a introdus doua amendamente, care, in opinia mea, nu contravin cu nimic ideii initiale. Concret, aceste adnotari stabilesc in mod explicit ca transportul de pasageri sau de marfa contra cost nu poate fi facut fara a fi autorizat. Cei de la Industrii au vrut sa fie mai rigurosi, considerand ca nu este suficient un singur amendament potrivit caruia sunt sanctionate si persoanele fizice care fac transport de pasageri sau de marfa. Cele doua amendamente introduse suplimentar nu erau de natura sa perturbe spiritul propunerii initiale, ci dimpotriva. In plus, asa cum era textul initial, am concluzionat in cadrul Comisiei de Transporturi ca exista premisele sa apara abuzuri la o interpretare exclusiv pe litera legii.

Care este motivul introducerii sintagmei „in mod repetat“ in textul de lege?

In formularea venita de la Guvern, oricine era abilitat sa controleze si, eventual, sa ridice numerele de inmatriculare in cazul unei persoane care, de exemplu, ar lua in masina o femeie cu un copil in timpul ploii, din pura compasiune. Este motivul pentru care au decis sa introducem sintagma „in mod repetat“. Chiar daca este posibil sa nasca dezbateri, aceasta sintagma respecta spiritul reglementarii, protejandu-i pe cei care fac intamplator autostopul. Nu vrem sa desfiintam autostopul. Trebuie sa tinem cont de faptul ca sunt oameni care fac astfel inconjurul planetei si nu am vrea sa ajunga in Romania si sa li se interzica. In plus, toti transportatorii afectati de piraterie afirma ca dispun de inregistrari video si marturii din partea oamenilor trimisi sub acoperire sa investigheze activitatea piratilor, potrivit carora exista un grad mare de repetabilitate, care afecteaza de o maniera consistenta si permanenta business-ul lor. Nu cred ca va fi greu sa se probeze acest lucru. Nu este deloc dificil ca, atunci cand se monitorizeaza activitatea unui autobuz, un organ de control sa constate o abatere de acest tip facuta de un pirat, sa faca o notificare si, la urmatorul control, sa il gaseasca in baza de date si sa ii aplice sanctiunea. Am dorit sa promovam un act normativ, care sa poata fi aplicat si sa nu genereze abuzuri.

Punctul „g)“ este acum punctul „h)“

Redam integral modificarile aplicate Legii 38:

„1. Articolul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„Art. 7. – (1) Transportul in regim de taxi sau transportul in regim de inchiriere se executa numai de catre transportatori autorizati, care detin autorizatii taxi valabile, in cazul transportului in regim de taxi, sau copii conforme valabile, in cazul transportului in regim de inchiriere, eliberate in conditiile prezentei legi, pentru fiecare autovehicul utilizat.

(2) Este interzis transportul public, contra cost, de persoane, cu un autoturism, fara a detine pentru acesta, dupa caz, autorizatie taxi valabila sau copie conforma valabila, potrivit prevederilor alin. (1).

(3) Este interzis transportul public, contra cost, de marfuri sau de bunuri cu un autovehicul cu masa maxima autorizata de cel mult 3,5 tone, fara a detine pentru acesta autorizatie taxi valabila, potrivit prevederilor alin. (1) ori alta autorizatie valabila.”

2. La articolul 55 punctul 3, dupa litera g) se introduce o noua litera, litera h), cu urmatorul cuprins:

„h) aplicabila persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea, in mod repetat, de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de marfuri cu un autovehicul, fara respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) sau, dupa caz, ale art. 7 alin. (3).”

Acest proiect de lege a fost adoptat de Camera Deputatilor in sedinta din 6 mai 2015, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata”.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.