În ultimele săptămâni, lotul 2 al autostrăzii A1 Timisoara – Lugoj a fost obiectul unei controverse: pe de o parte determinarea autorităţilor de resort, dar şi a constructorului acestui lot, de a finaliza şantierul până la sfârşitul anului, şi pe de alta, unele comentarii de pe site-urile de specialitate, conform cărora nu ar fi posibil acest lucru.
Am mers să văd adevărul la faţa locului şi cred că lucrările pot fi încheiate până la sfârsitul lui decembrie, în primul rând datorită stadiului lor avansat.
Pe de altă parte îmi reamintesc, legat de stadiul altor loturi de autostradă, că situaţia fizică era, cu circa două luni înainte de termenul de dare în funcţiune, mult în urma celei reale de pe lotul 2 Timişoara – Lugoj.
Concret, avem în acest moment un şantier în stadiu de finalizare: asfaltul de uzură este pozat pe toată lungimea de 25,6 km pe sensul Timişoara spre Lugoj (cu excepţia a trei întreruperi tehnologice), inclusiv marcajul început pe toată lungimea, iar pe sensul opus, de la Lugoj spre Timişoara, avem uzura turnată de la km 79 până la km 71,5 (rămân de turnat uzura pe circa 17 km).
La parcarea de la km 77 lucrările sunt aproape terminate. La parcarea de la km 68 avem pe un sens (spre Timişoara) platforma la nivel de balast stabilizat şi emulsie bituminoasă iar pe celălalt sens, fundaţia este terminată şi urmează balastul stabilizat şi stratul rutier.
Nodul rutier de la Topolovăţul Mare (km 73) este la nivel de asfalt binder, se montează parapeţii laterali şi urmează o lucrare pretenţioasă: turnarea uzurii. Această fază este mai dificilă, din cauza curbelor strânse, dar şi a pantelor longitudinale şi transversale.
Mai multe overpasuri sunt deja terminate şi se circulă peste autostradă pe unele dintre ele. Urmează pozarea balastului stabilizat, a stratului rutier, marcaje şi parapet.
După calculele mele, sunt necesare în următoarele două luni circa 15-20 zile cu vreme uscată (fără îngheţ) pentru a finaliza turnarea asfaltului de uzură – condiţia de bază pentru teminarea acestui lot. Remarc faptul că în acest weekend s-a lucrat şi mulţumită vremii calde şi uscate.
Darea în funcţiune a acestui lot va permite o circulaţie fluentă, încă din acest an, pe un tronson de 145 km, de la Nădlac la Traian Vuia.
Marius Popovici
Nodul rutier Topolovăţul Mare, km 73
Km 79 – Sanoviţa, joncţiunea cu lotul 1 Lugoj Deva, la nivel de asfalt
Km 55 spre Lugoj, cu marcaj lateral
Km59, parapeţi şi marcaje
Parcarea de la km 68, pregătit pentru turnare balast stabilizat
Km 76 cu marcaje