Circulatia rutiera pe arterele de sub Pasajul Suprateran Basarab va fi reluata pe ambele sensuri in 14 septembrie, cu exceptia perimetrului Plevnei-Gara Basarab, unde, din cauza lucrarilor la Podul Hobanat, reluarea traficului se va face la sfarsitul anului. Pasajul va deveni functional abia in ianuarie- februarie anul viitor, desi va fi gata la finele lui 2010, pentru ca este nevoie de testarea lui timp de o luna, a anuntat Sorin Oprescu, aflat sambata in inspectie pe santier.
Mai in gluma, mai in serios, primarul general al Capitalei a spus un lucru perfect adevarat: \”Pe cuvantul meu, am facut si o placuta, ca s-o am drept model: \”Inceput de Basescu, terminat de Oprescu\””, a spus edilul-sef. Oprescu a precizat ca, in seara zilei de 14 septembrie, traficul rutier la sol va fi relut, iar in ianuarie-februarie 2011 podul Basarab va putea fi circulat. \”Asa cum am promis, podul va fi gata la sfarsitul anului. Dar nu vreau sa-i dam drumul daca mai avem de vopsit sau de facut marcajele. Nu! Cand ii dam drumul, ii dam drumul!\”, a precizat primarul general. El a adaugat ca, dupa finalizarea lucrarilor, podul va fi testat timp de o luna. Oprescu s-a referit si la existenta unor \”franari\” care ar vrea sa impiedice finalizarea lucrarilor. \”Daca e gata pe 14, de ce nu e gata pe 15 septembrie, cum am spus. Probabil ca unora le sta in gat chestia asta, ca se termina podul\”, a spus el.
In privinta testarii podului dupa finalizare, Oprescu a spus, ironic, ca are o lista de persoane despre care ar fi interesat sa viziteze pasajul. Fara a da nume, el a mentionat ca sunt \”toti aia care nu vor sa se intample nimic, sa se construiasca nimic\”. La prezentarea bilantului activitatii sale dupa doi ani de mandat, in 15 iulie, Sorin Oprescu descria aceasta investitie drept \”cea mai spectaculoasa lucrare urbana din Romania, la capitolul infrastructura\”.
Suma cheltuita de municipalitatea Bucurestilor in anul 2010 pentru lucrarile la pasaj se ridica la valoarea de 164 de milioane de lei, iar costul final va ajunge la 248 – 250 de milioane de lei. La cheltuielile initiale, s-au adaugat cele privind refacerea strazilor din imprejurimile pasajului, pentru ca investitia sa fie cu adevarat eficienta. Potrivit lui Oprescu, pasajul Basarab este terminat 90% din punct de vedere al stadiului fizic general. Astfel, pana sambata, s-a finalizat 100% infrastructura si suprastructura tablierului din beton armat, 98% din infrastructura si suprastructura tablierului podului pe arce, 95,5% din montarea tablierului metalic al Podului Hobanat – dar si zidul de sprijin pentru delimitarea complexului comercial Carrefour. Dupa 1 septembrie, va incepe montarea hobanelor si turnarea dalei de beton, dupa care se vor face reglajele.
Visul lui Basescu, implinit de Oprescu
Proiectat in timpul primului mandat de primar general al actualului presedinte Traian Basescu, pasajul Basarab va fi finalizat de actualul edil al Capitalei, Sorin Oprescu, la sfarsitul acestui an, desi ar fi trebuit sa fie gata inca de anul trecut. Timp de aproape zece ani, scandalurile si piedicile puse de consilierii generali ai PSD s-au tinut lant de aceasta investitie. Concret, cat timp a fost Traian Basescu la carma Bucurestilor, grupul consilierilor PSD, ce detinea majoritatea in Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB), s-a opus vehement, timp de patru ani, construirii lui. Astfel, intre anii 2000 – 2004, toate documentatiile tehnico-economice au fost amanate de la vot si, in final, respinse. Abia in iulie 2005, cand actualul sef al statului se afla in Primaria Capitalei pentru al doilea mandat, construirea pasajului a fost aprobata in CGMB. Dar nici atunci printr-un consens politic, ci prin tradarea grupului PSD de catre unul dintre consilieri, Stelian Barna. Practic, grupul PD din CGMB mai avea nevoie de un singur vot pentru a intruni numarul necesar aprobarii investitiei, si l-a obtinut de la Barna.
Piatra de temelie a pasajului a fost turnata doi ani mai tarziu, in mandatul primarului general Adriean Videanu, Traian Basescu fiind invitat de onoare. Intre timp, proiecul a suferit modificari: a devenit mai lung si, logic, mai scump. Lucrarile au inaintat greu. Mai bine zis, au fost blocate mai tot timpul, din cauza exproprierilor ce nu primeau ok-ul Guvernului Tariceanu. In 2008, noul edil-sef al Capitalei, Sorin Oprescu, a gasit lucrarile intarziate cu 18 luni. In mare parte, erau si neplatite. Urnirea lor a fost greoaie, grupul de consilieri PSD din CGMB – cu jumatate de membri din vechiul mandat – s-a opus din nou realizarii acestei investitii. De data aceasta, era vorba despre aprobarea hotararii prin care Guvernului i se cerea declararea de utilitate publica a terenurilor din calea viitorului pasaj, pentru a fi expropriate. Liderul opozantilor a fost Doru Giugula, consilier PSD aflat la al patrulea mandat, avocat de profesie, care “murea” de grija expropriatilor. Cu mult scandal, hotararea CGMB a reusit sa intruneasca votul a doua treimi din numarul total al membrilor CGMB. Dupa acest hop, alta corvoada: municipalitatea a trebuit sa-i convinga pe cei din imobilele demolate sa accepte sumele alocate drept despagubire. Tot a iesit scandal la demolare. De un an si jumatate insa, executia lucrarilor a decurs fara oprelisti, astfel ca investitia mai are patru luni pana la finalizare.
Pasajul Rutier Suprateran Basarab – date tehnice
Pasajul rutier denivelat superior Basarab va realiza legatura rutiera si de tramvai intre Bd. N. Titulescu – Sos. Orhideelor – Podul Grozavesti – Bd. Vasile Milea (pentru circulatia tramvaielor) si respectiv Sos. Grozavesti. Constructia va intregi inelul principal de circulatie al Bucurestilor, in partea de Nord-Vest. Proiectul cuprinde doua traversari majore de obstacole: raul Dambovita, peste podul existent, si calea ferata, in zona Garii de Nord. Viaductul principal al pasajului are o lungime totala de 1.450 m (din care 117 m podul pe arce peste raul Dambovita, respectiv 340 m pasajul peste zona Garii de Nord), cu bretele de acces la pasaj de 1.126 m lungime si rampe de acces de 1.250 m.
Magda SEVERIN
Foto: Jean-Mihai PALSU