Un proiect legislativ depus la Senat de 40 de parlamentari prevede sancţionarea drastică a şoferilor agresivi din trafic.
Astfel, la articolul 146 al iniţiativei legislative se stipulează pedepsirea cu 6 – 8 puncte-amendă (sancţiuni din clasa a III-a) pentru:
- demararea în trombă
- circulaţia cu viteză la o distanţă foarte redusă faţă de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât şi în lateral, în scopul agresării sau intimidării conducătorului acestuia
- folosirea repetată a semnalelor luminoase sau a claxonului pentru obligarea nejustificată a conducătorului vehiculului din faţă de a elibera banda de circulaţie
- circulaţia cu autovehiculul pe trotuar, în lungul acestuia;
- realizarea intenţionată a unui derapaj controlat în vederea întoarcerii sau rotirii vehiculului;
- oprirea neregulamentară a vehiculului pe prima bandă, blocând deplasarea vechiculelor aflate în spate, care au dreptul de a vira la dreapta la culoarea roşie a luminii semaforului;
- conducerea unui vehicul care poluează fonic, peste norma stabilită de regelemntările în vigoare, din cauza eliminării amortizoarelor fonice din tobă sau a utilizării unor astfel de amortizoare neomologate.
- conducerea unui moped sau a unei motociclete pe o singură roată, circulaţia pe o altă bandă decât prima, cu viteză redusă nejustificat, împiedicând circulaţia regulamentară a vehiculelor care se deplasează în urma sa
- mersul înapoi cu spatele în scopul agresării sau intimidării celorlalţi participanţi la circulaţie.
Suspendarea permisului pe 2 luni, plus amenda prevăzută în clasa a III-a, sunt prevăzute în următoarele cazuri:
- deplasarea succesivă, neregulamentară, de pe o bandă de circulaţie pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depăşirii unui şir de vehicule care circulă în acelaşi sens;
- efectuarea manevrei de întoarcere a vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;
- frânarea bruscă la revenirea pe bandă, imediat după ce conducătorului unui vehicul a efectuat o depăşire a unui vehicul, de natură a-l determina pe conducătorul acestuia din urma să schimbe brusc direcţia de mers sau să frâneze excesiv pentru a evita impactul;
- depăşirea neregulamentară a unei coloane oprite formată din vehicule obligate să oprească la pătrunderea într-o intersecţie, la trecerea la nivel cu calea ferată sau în alt caz de forţă majoră, în scopul de a plasa vehiculul în partea din faţă a coloanei.
”În aplicarea prevederilor OUG nr. 195/2002 (actualul Cod Rutier, n.r.), Regulamentul de aplicare, precum şi a altor reglementări directe sau conexe existente se relevă deficienţe constând în existenţa dublei reglementări, interpretarea contradictorie a unor reglementări, reglementarea excesivă a unor situaţii prevăzute în lege şi existenţa unor lacune de reglementare pentru anumite situaţii din trafic”, argumentează autorii proiectului legislativ.
Magda SEVERIN