ONG-urile cer oprirea dezbaterilor pe Codul Rutier până când specialiştii îşi prezintă propunerile

Peste 20 de ONG-uri cer preşedintelui Klaus Iohannis, ministrului pentru Consultare Publică şi Dialog Civic, Violeta Alexandru, senatorilor şi preşedintelui Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, oprirea dezbaterilor pe proiectul de modificare a Codului Rutier depus la Senat, în care se prevede sancţionarea şoferilor agresivi.

Redăm integral documentul primit la redacţie:

Subscrisa Asociaţia Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR), reprezentată prin Preşedinte Marian Ivan, împreună cu

Asociația ActiveWatch

Asociatia Salvati Bucurestiul

Asociația ProDoMo

Asociatia Help to Heart

Fundația Comunitară Mureș

Asociația Mai Bine – Iasi

Asociația ProBikeAddiction – Iași

Asociatia Bike Works – Galați

Asociația Help to Heart

Fundatia Progress

Asociația unDAverde – Tg. Mureș

Ordinul Arhitecților din România – filiala București

Asociația Visum pentru Educație și Cultură – Brașov

Asociatia pentru Mobilitate Metropolitana

Asociatia Peisagistilor din Romania – Filiala Bucuresti

Asociația Clubul de Ciclism si Ecologie IasiBike

Asociatia JCI Craiova (Junior Chamber International)

Asociația Clubul de Cicloturism “Napoca”

Centrul de Resurse pentru participare publica  – CeRe

Asociația Pro Biciclo Urbo – Tg. Mureș

Asociatia Outhentic Cycling Romania

Federația Bicicliștilor din România

formulăm prezenta

C E R E R E 

ca dezbaterile cu privire la Propunerea legislativă pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice și adoptarea proiectului, aflat acum la Senat, să fie amânate până când observațiile venite din partea specialiștilor care au lucrat la Planurile de Mobilitate Urbană Durabilă vor fi explicate, întelese si dezbătute în cadrul campaniilor obligatorii de informare prevăzute de ghidurile de realizare a acestor tipuri de strategii.

Observațiile specialiștilor vin după ce aceștia au studiat timp de peste 14 luni situația traficului în cele mai mari orașe din România. Parte a acestor strategii sunt și măsuri pe termen scurt care presupun propuneri de modificări ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.

Deoarece planificarea mobilității urbane durabile presupune schimbări de paradigmă, considerăm oportun ca documentele elaborate de cei peste 100 de specialiști să fie explicate tuturor actorilor interesați astfel încât aceste schimbări să fie înțelese și dezbătute în detaliu, înainte ca Planurile de Mobilitate Urbană Durabile să fie adoptate.

Faptul că această campanie de informare trebuie să înceapă simultan în 8 orașe și în zonele lor de influență, considerăm că este în beneficiul tuturor să oferim posibilitatea acestor experți să explice cetățenilor, funcționarilor și politicienilor modul în care propunerile de modificări legislative contribuie la creșterea mobilității și a calității vieții. Apoi, după ce principiile și argumentele acestui tip de planificare au fost înțelese, pot începe dezbaterile pe tema modificării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.

Stimate Domnule Presedinte Klaus Iohannis,

Vă solicităm să vă exercitați funcţia de mediator între puterile statului, precum şi între reprezentantii autoritatilor şi societate.

Pentru prima dată în România, peste 100 de experți români și străini lucrează la elaborarea unor Planuri de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) ce ar trebui sa ofere soluții pentru multe dintre problemele generate de sistemul de transport: congestii, poluare, costuri mari pentru infrastructura și transport, sănătate, accesibilizare etc. Respectarea acestor strategii este obligatorie, iar modificările aduse Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.195/2002 trebuie să se facă în acord cu documentele elaborate de specialiștii contractați de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice. Faptul că în Senatul României se discută o modificare a Codului Rutier chiar înainte ca experții să elaboreze documentele PMUD, este o cauză a lipsei de comunicare între intituții și a lipsei consultărilor reale.

Stimată Doamnă Ministru Victoria-Violeta Alexandru,

Vă solicităm să vă exercitați rolul de a organiza consultări care să implice toate părțile interesate astfel încât rezultatele strategiilor propuse de Planurile de Mobilitate Urbană Durabilă să fie cunoscute iar, în urma dezbaterilor, cetățenii și părțile interesate să preia dreptul de proprietate asupra planurilor de mobilitate urbană durabilă și asupra politicilor pe care acesta le promovează. 

Domnule Călin Popescu-Tăriceanu,

Doamnelor și Domnilor Senatori,

Vă adresăm rugămintea de a vă alinia eforturilor unui demers așezat și care să ducă la modificări legislative în acord cu concluziile experților care dezvoltă primele Planuri de Moblitate Urbana Durabila din România. Apreciem că este oportună includerea în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice a observațiilor rezultate în urma dezbaterilor organizate de specialiștii care lucrează la Planurile de Mobilitate Urbana Durabilă.

Suntem încrezatori că veți înțelege nevoia unei schimbări de paradigmă în ceea ce privește transportul și utilizarea drumurilor publice din România.

1 COMENTARIU

  1. Chestia asta credeti ca este realizabila pe un termen mediu de ,sa zicem, 1000-2000 de ani?! Chiar credeti necesar ca o asociatie a peisagistilor sa se pronunte asupra felului in care trebuie sa circul cu automobilul? Eu ,cel putin n-am de gind sa ma deplasez pe pereti sau printre gardurile vii ale unui parc.In ceea ce priveste interactiunile cu biciclistii acestea trebuie sa fie clare: ei pe banda lor ,noi pe a noastra, prioritate acorda cine trebuie , etc. in circulatie nu sint de acord cu corectitudinea politica sau cu discriminarea pozitiva. Asa ca nu vad de ce trebuiesc atitea organizatii care au ca obiect mersul cu bicicleta sau cicloturismul-care sa-mi fie iertat dar nu se desfasoara pe autostrazi!-sa participe la efortul de imbunatatire a unui capitol atit de important al circulatiei rutiere!Parerea mea! Sint complet de acord cu sanctionarea soferilor agresivi dar asta nu inseamna ca trebuie sa feresc i ntrafic pietoni nesimtiti sau biciclisti care asculta in casca timpenii in timp ce-mi taie calea!In ce fel se poate sanctiona plecarea in tromba sa spunem? Cine este in masura sa stabileasca acest luucru? Omul este un animal care este facut sa se depalseze cu aproximativ 4 km/h cind merge si cam 25 de km/h cind alearga. Si asta pentru un individ antrenat. Si atunci nu va surprinde multitudinea de pareri exprimata la cite un acccident in legatura cu viteza de deplasare a unui autoturism? In ce fel stabileste Nea Gogu viteza? Are vreun radar in ochi? Parera mea este ca toata aceasta tevatura este o pierdere de vreme ,un fel de bagare in seama a unora care chiar n-au ce face i nParlament si ar face bine sa plece pe la casele lor, adica un fel de aflare in treaba ,vorba domnuluiPetrica. Tzutzea!Tot ceea ce se vrea incriminat prin aceasta initiativa imbecila este deja incrimainat in codul rutier si trebuie decit pus i npractica. Adica trebuiesc pusi la treaba cei indrituiti sa intervina ,si anume ,politistii de la rutiera. Camerele de luat vederi instalate in trafic nu trebuie sa urmareasca daca doi indivizi intrtin relatii sexuale in habitaclu ci trebuie sa ‘vada” lucrurile pentru care au fost montate . In concluzie chestiunea este o pierdere de vreme si o vrajeala politica pentru adormirea fraierului tzugulan!. Punct!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.