Influenta comertului electronic asupra inovatiilor din sectorul industrial si logistic este intr-o continua crestere, tendinta care se reflecta si in privinta spatiului de depozitare. In cadrul conferintei „Power of Three” din acest an, organizata de CBRE, jumatate din persoanele prezente au declarat ca segmentul comertului electronic va avea cel mai mare impact asupra deciziilor chiriasilor care ofera servicii logistice in urmatorii trei ani.
Inovatia este stimulata de nevoia imbunatatirii serviciilor din domeniul productiei, al retailerilor si al logisticienilor, pentru un comert mai rapid. In timp ce comertul electronic creste in popularitate, timpul de livrare a marfurilor devine din ce in ce mai important, deoarece clientii asteapta livrarea produselor in doar cateva zile de la lansarea comenzii. Chiriasii sunt nevoiti sa isi optimizeze reteaua folosind tehnologii de ultima ora si sa se asigure ca localizarea centrelor proprii raspunde nevoilor de a avea o unitate consolidata in afara orasului si altele mai mici pentru a deservi zonele urbane cat mai repede, se arata in raportul CBRE.
Amplasamentul este vital
Raportul este, dupa cum am mentionat, rezultatul sondajului realizat de catre CBRE in timpul conferintei anuale „Power of Three”, organizata in acest an la Paris. Acesta reflecta punctul de vedere al celor 200 de chiriasi, investitori si dezvoltatori, precum si al celor 120 de participanti din cadrul CBRE. Dar trebuie mentionat ca nu toate intrebarile sondajului au primit raspuns de la aceiasi respondenti si nici de la acelasi numar de respondenti. Potrivit raportului, chiriasii din industrie trebuie sa echilibreze necesitatile intre unitati logistice de mari dimensiuni, hub-uri personalizate si centre de colectare de mici dimensiuni. In timp ce tehnologia si cerintele clientilor avanseaza, actualii chiriasi nu isi mai doresc sa detina proprietati in portofoliu, 96% dintre respondenti indica o preferinta pentru inchiriere. In special pentru hub-urile mai mici din zonele urbane, flexibilitatea in termeni de localizare permite chiriasilor sa reactioneze la schimbarile din industrie si la nevoile consumatorilor. De asemenea, 84% dintre respondenti sunt de acord ca inovatiile tehnice vor conduce la schimbari majore in ceea ce priveste amplasamentul unitatilor de productie in urmatorii cinci ani. „Anumite aspecte vor deveni extrem de importante, si anume: amplasamentul si rolul unitatilor de distributie si compromisul intre costurile mai mari cu forta de munca si cele de ocupare, raportate la timpi si costuri de transport mai mici. Dupa rezolvarea acestor lucruri, ne putem astepta sa vedem o penurie in termeni de stocuri la nivelul unor orase mari si centre logistice importante”, afirma Amaury Gariel, Managing Director, Industrial si Logistica, EMEA.
Cine ia pulsul pietei
Reamintim, CBRE Group, cu sediul central in Los Angeles, este cea mai mare companie in domeniul imobiliar din lume si societate de investitii (in termeni de venituri, 2014). Compania are mai mult de 52.000 de angajati (excluzand companiile afiliate) si deserveste proprietarii de active imobiliare, investitorii si chiriasii prin intermediul celor peste 370 de birouri (excluzand filialele) din intreaga lume. CBRE ofera consultanta strategica si executorie pentru vanzarea sau inchirierea proprietatilor, servicii corporate, administrarea proprietatilor, management de proiect, servicii bancare ipotecare, evaluare, servicii de consultanta pentru dezvoltari imobiliare, de administrare a investitiilor si de cercetare.
Care tehnologie va avea cel mai mare impact asupra deciziilor de ocupare in urmatorii trei ani?
– 50% – comertul electronic si cumparaturile online
– 33% – internetul
– 7% – cererea pentru livrarea rapida a bunurilor
– 5% – administrarea depozitelor
– 5% – printarea 3D a bunurilor direct in depozitul distribuitorului
Sursa: CBRE
Ce avantaj competitiv va oferi inovatia?
– 58% – viteza ridicata de deplasare a marfurilor pe piata
– 22% – reducerea costurilor de productie si din supply-chain
– 16% – customizarea produselor
– 3% – fiabilitate mai ridicata a produselor
– 1% – abilitatea de a crea o politica de preturi premium
Sursa: CBRE
Raluca MIHAILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro