Noua generație de semiremorci Genios lansată de Schmitz Cargobull exprimă din plin filosofia producătorului german – un vehicul pentru cât mai multe sarcini. S.CS GENIOS este mai ușor de utilizat, mai eficient, mai sigur și, foarte important, oferă o modularitate ridicată.
Primul aspect inovator al noii generații de semiremorci este adus de modul de fabricare a șasiului.
Noul șasiu are lojeroane cu un profil în formă de „Z“, fiind realizate prin deformare la rece, fără a fi necesare suduri.
„Noua tehnologie inspirată de la producătorii de camioane asigură o mai bună elasticitate a șasiului, preluând astfel mai bine șocurile. Totodată, discutăm de o economie de material, testele arătând că din punct de vedere al solicitărilor suportate de șasiu, zona de margine este importantă la contactul cu suprastructura, în timp ce zona interioară este cea care preia solicitările la contactul cu partea de rulare“, a explicat George Badea, product manager Schmitz Cargobull România.
Astfel, noua formă tip „Z“ este optimă și permite montarea suportului pentru punți pe „inima“ lonjeronului și nu pe „talpă“, cum era în trecut.
În plus, suportul de axă se montează prin bolțuire, nemafiind sudat. Astfel, axele pot fi mutate cu ușurință pe perioada de exploatare a vehiculului, răspunzând eventualelor modificări ale cerințelor de transport, iar costurile sunt minime.
Axele se pot muta în funcție de necesități, inclusiv dacă se dorește montarea unei axe viratoare. Nu mai este nevoie de tăieri și suduri și protecția anticorozivă a șasiului rămâne intactă.
Inclusiv în cazul unui accident – o lovire din lateral va duce la ruperea bolțurilor, șasiul fiind astfel protejat.
Reconfigurarea ulterioră a vehiculului poate include și montarea unui lift hidraulic, sau cutie pentru paleți și chiar suport pentru transportul unui stivuitor.
Un singur șasiu pentru mai multe modele
Stâlpii din față și cei din spate joacă un rol foarte important pentru stabilitatea unei suprastructuri, în special în cazul drumurilor dificile.
„Șocurile drumului sunt preluate pe rând de anvelope, suspensii, șasiu și apoi suprastructură, aceasta fiind ultimul front de apărare împotriva riscurilor. Suprastructura trebuie să fie cât mai elastică pentru a prelua eforturile transmise de la drum, dar trebuie să fie și destul de rigidă pentru a proteja marfa. În cazul Genios, la fel ca șasiul, stâlpul este obținut prin roluire (deformare la rece) dintr-o singură bucată. Este un stâlp universal care permite montarea tuturor elementelor necesare, precum sistemul de liftare tavan, care poate fi montat ulterior. Stâlpul contribuie semnificativ la conceptul de modularitate“, a arătat George Badea.
Urechile de prindere pentru scânduri sunt prinse cu nituri și pot fi oricând reconfigurate. Stâlpii (față, spate și intermediari) sunt pregătiți pentru certificare băuturi, Daimler, anvelope. Practic, dacă pe parcursul utilizării semiremorcii apare necesitatea specializării pe un anumit tip de transport, se poate mări numărul de urechi, se schimbă scândurile cu unele din aluminiu și oțel și, astfel, producătorul schimbă certificarea semiremorcii. Toată lucrarea se poate realiza într-un service agreat Schmitz, costurile fiind mult sub ceea ce ar presupune achiziționarea unui vehicul nou.
„Există și posibilitatea livrării unei semiremorci Varios, care să poată fi utilizată pe diferite înălțimi de cuplare ale capului tractor. Astfel, înălțimea interioară poate varia – 2.730, 2.780 sau 2.830 mm. Posesorii de capete tractor midi și standard pot utiliza aceeași semiremorcă cu ajutorul sistemului de liftare reglabil și a sistemului de închidere la spate cu mai multe urechi. Această soluție este recomandată inclusiv pentru cei care transportă în țări cu toleranță zero pentru depășirea înălțimii maxime, precum Elveția“, a declarat George Badea.
Genios propune, de asemenea, numeroase elemente aparent mici, însă cu un important impact din punct de vedere al funcționalității.
Un exemplu în acest sens este primul element al panoului frontal care a fost ranforsat pe interior pentru a evita potențialele deteriorări cauzate în timpul încărcărilor. În plus, există și o piesă de tablă care acoperă acest element, având menirea de a disipa șocurile (protecție suplimentară).
Podeaua antialunecare poate asigura un coeficient de frecare de 0,6. Astfel, poate fi redus numărul de chingi necesare pentru asigurarea mărfii. Noul material pentru podea poate fi comandat și parțial – fâșii poziționate strategic pe suprafața podelei.
O altă zonă expusă a semiremorcii este prima parte a podelei, la intrarea în semiremorcă. De aceea, Schmitz Cargobull România configurează toate semiremorcile ca dotare standard cu o suprafață de tablă de aluminiu rizat. Astfel este protejată această parte a podelei expusă în numeroasele cazuri în care există diferențe de nivel între rampa de încărcare/descărcare și podeaua semiremorcii.
Stâlpii de mijloc sunt plați deoarece s-a mers pe ideea de a menține 2.480 mm lățime interioară pe toată lungimea semiremorcii.
Există cazuri în care este nevoie de o lățime suplimentară. De exemplu, în cazul transporturilor de plăci de rigips este nevoie de o lățime a semiremorcii de peste 2.500 mm. Stâlpii laterali pot fi prinși în partea de jos mai în exterior, cu ajutorul unui adaptor, lăsând o lățime interioară suplimentară, de 2.520 mm, în partea de jos a semiremorcii, fără a intra în zona de agabaritic. Astfel, sunt evitate soluții mai nesigure, precum mutarea stâlpilor către partea din față sau transportarea plăcilor de rigips în picioare, ceea ce duce la ridicarea centrului de greutate.
Pentru a evita acumularea apei sau a gheții pe acoperișul semiremorcii, s-a decis pretensionarea traverselor, obținând o formă ușor convexă. O soluție simplă, dar foarte eficientă, fără costuri suplimentare.
Totodată, pentru o mai bună manevrabilitate, susținerea prelatei și a stâlpilor laterali se face pe două role, în loc de una. Astfel, prelata se întinde mai ușor, iar stâlpii laterali se fixează cu ușurință și scade riscul unei fixări incorecte.
„Avem și o variantă mai sigură pentru prelată, cu 24 de chingi pentru fixare, în loc de 18. Sunt chingi speciale cu buclă dublă, care nu se pot deschide în timpul mersului – sistemul este gândit pentru a se deschide prin apăsare, iar cataramele sunt prinse din interior cu nituri, pentru a întruni condițiile T1“, a completat George Badea.
Ca și barieră antistropire pentru zona de marfă, se utilizează „o fustă“ din prelată pliată care asigură etanșeitate între semiremorcă și prelată, chiar dacă prelata nu este strânsă sau una dintre chingi se deschide. Funcționează și ca element antifurt.
Merită menționat și sistemul gândit de Schmitz Cargobull de blocare a ușilor în poziție deschisă și semideschisă.
Mânerul de blocare a ușii în poziția deschisă și tamponul de cauciuc fixat pe ultima chingă asigură o bună protecție atât a semiremorcii cât și a ușii împotriva deteriorărilor accidentale.
George Badea, product manager Schmitz Cargobull România:
„La ora actuală, înălțimea de șasiu standard este de 125 mm sau 90 mm pentru mega. Genios va permite o înălțime de 60 mm, aflată încă în faza de testare. Astfel, se va relaxa problema înălțimii totale pentru ansamblurile mega.“
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro