FreightWatch International, membru al TAPA, a publicat recent un studiu privind evaluarea riscurilor si amenintarilor in Europa, produs de catre Centrul sau de Informatii privind Supply Chain-ul, care ofera o imagine detaliata asupra tendintelor in ceea ce priveste infractiunile legate de marfuri pe cele mai importante piete de pe continent.
Editia din luna mai a publicatiei Vigilant prezinta principalele descoperiri ale studiului mentionat, „European Cargo Crime Threat Assessment”, pentru primele sase state care au raportat, in 2014, cele mai multe incidente catre Serviciul de Informatii privind Incidentele al asociatiei (IIS).
Franta
Conform Politiei nationale franceze, in Franta au loc anual aproximativ 2.300 incidente infractionale legate de transportul de marfuri. 31% dintre incidentele din zona Parisului sunt furturi din trailere, in 2014 avand loc 145 astfel de infractiuni. Tot anul trecut au fost raportate 30 de deturnari de vehicule. 20% din totalul de incidente, adica 460 cazuri, au avut loc in regiunea extinsa a Parisului. Infractorii care taie prelate tintesc de obicei camioanele cu incarcatura foarte grea, dupa un scurt control vizual asupra suspensiei spate. Majoritatea deturnarilor de vehicule au loc in primii kilometri dupa ce au pornit de la centrele de distributie, deoarece rutele nu se schimba. Camioanele sunt, de asemenea, mai vulnerabile cu cativa kilometri inainte de a ajunge la destinatie, atunci cand soferii sunt mai putin vigilenti, incetinesc si este posibil chiar sa opreasca. Vehiculele deturnate de obicei nu sunt duse foarte departe inainte ca incarcatura sa fie transferata in alte vehicule, ceea ce face dificila notificarea autoritatilor de catre companiile de tracking pentru ca acestea sa actioneze la timp. In zona Parisului, se intampla deturnari de vehicule prin intermediul unor false echipaje de politie. Cele mai populare produse in randul hotilor care actioneaza pe teritoriul Frantei sunt tutunul, electronicele si parfumurile. Furturile din depozite sunt rare, adjudecandu-si numai 3% din incidente, conform datelor politiei. In fine, furturile de marfa raportate in Franta au crescut cu 40% in 2014 comparativ cu 2013.
Italia
Au fost raportate 1.200 de furturi in tranzit catre autoritatile din Italia in 2014, ceea ce reprezinta 70% din infractiunile privind transportul de marfa. 30% din furturi au avut ca tinta diverse tipuri de facilitati, rata de violente in Lombardia, Apulia si Campania fiind cu mult peste media europeana. Se pare ca Mafia nu a murit, ba chiar isi adjudeca un rol central. Centrul de interes s-a mutat catre medicamente, marfuri cu valoare mare, tutun si bauturi, precum si catre delicatese. Cele mai raspandite moduri de operare sunt furtul din trailere in parcarile nepazite, cel mai adesea acestea survenind pe timpul noptii. Infractorii nu ezita sa foloseasca violenta. Deturnarile de vehicule au survenit in special pe drumuri regionale, in apropierea iesirilor de pe autostrada. Camioanele sunt de obicei oprite prin baraje pe sosea. Utilizarea sistemelor de bruiaj al GPS-ului a survenit in toate cazurile de furt cu valoare ridicata din Apulia, in 90% in Campania, in 75% in Lazio si 50% in Emilia Romagna. S-au semnalat, de asemenea, bande din Estul Europei active in Sud. Si pentru ca tot am vorbit despre Mafie, se pare ca au fost raportate cazuri in care a cumparat actiuni sau chiar companii de transport aflate in dificultate pentru a spala bani sau pentru a intra fraudulos in posesia unor marfuri.
Germania
Cele mai populare moduri de operare sunt furtul din trailere in zonele de odihna de pe autostrazi si furturile de trailere. In 2014, au fost confirmate de catre politie 672 cazuri de furturi din trailere in Saxonia Inferioara, dintr-un total estimat de 5.000 astfel de incidente in toata Germania. Politia a confirmat 1.700 furturi de camioane/trailere cu sau fara incarcatura in 2013, in timp ce pentru anul trecut nu au fost centralizate inca toate datele. De asemenea, si furturile din depozite sunt destul de raspandite, mai ales in zonele rurale. In Germania, sunt doar doua parcari recunoscute a fi sigure, Uhrsleben, pe A2, si Wornitz, pe A7, conform Organizatiei Europene a Parcarilor Sigure (ESPORG). Bandele criminale tintesc zonele de odihna nesecurizate, deoarece ofera cea mai mare varietate de potentiale victime. Cele mai frecvente incidente s-au inregistrat pe A2 (Vest-Est) si A7 (Nord-Sud). Cele mai multe furturi din vehicule sunt opera unor bande oportuniste care taie prelatele laterale sau sparg incuietorile vehiculelor pentru a se uita la marfa din interior. Incarcaturile neinteresante raman neatinse. Destul de frecvent, zeci de vehicule din aceeasi parcare au prelatele taiate in aceeasi noapte, iar hotii se intorc de multe ori in parcarile unde au avut succes. Incercand sa evite confruntarea cu victimele, infractorii opereaza mai ales la adapostul intunericului, atunci cand soferii dorm. Daca sunt „deranjati”, au tendinta sa fuga. Tintele principale in Germania sunt produsele electronice si cele metalice, urmate de cosmetice, alimente si bauturi, imbracaminte si incaltaminte. Multe bande criminale isi au originile in tari invecinate din Europa Centrala si de Est, cum ar fi Polonia, Republica Ceha, Ungaria, Moldova, Romania, Bulgaria sau Ucraina. Preluarile frauduloase de marfa sunt in crestere, infractorii utilizand bursele online pentru a „poza” ca transportatori legali si a obtine comenzi de transport.
Rusia
Furtul din trailere este cel mai comun tip de incident, in parcari sau benzinarii. Principalele zone de risc sunt autostrada M10 intre Moscova si St Petersburg, M4 intre Moscova si Rostov pe Don si M1 intre Moscova si granita cu Polonia. Preluarile frauduloase de marfa sunt comune, in special in Moscova si St Petersburg. De asemenea, Rusia sufera de pe urma numeroaselor jafuri la facilitati si depozite si deturnari de vehicule. Furturile din vehiculele in miscare sunt mult mai raspandite in Rusia decat in orice alta tara. Datele oficiale (ianuarie-septembrie 2013) prezinta 32.888 incidente in industria de transporturi in Rusia, din care 577 deturnari si jafuri. Sistemul rutier al acestei tari se afla inca in curs de modernizare. Este foarte posibil ca un transport prin Rusia sa fie nevoit sa opreasca la un moment dat din cauza unor sosele nepavate, in lucrari sau neiluminate. De asemenea, o problema importanta este reprezentata de distanta foarte mare dintre centrele organelor de aplicare a legii. Rusia este campul de batalie preferat de crima organizata. Electronicele, bauturile, alimentele, tutunul si produsele cosmetice si de igiena sunt cele mai populare in randul infractorilor si pot fi asimilate cu usurinta in piata legala. Modurile de operare tind a fi sofisticate in zonele urbane (scheme de frauda pe mai multe niveluri, falsi transportatori si soferi, manipularea sigiliilor, bruiarea sistemelor GPS) si violente in zone izolate, cum ar fi in Urali, Siberia si Orientul Indepartat. Bandele de crima organizata pot cu usurinta sa cumpere sau sa imite companii de transport licentiate. O alta problema este „falsa politie”, criminalii facand rost cu usurinta de tot felul de documente de legitimare sau echipamente care sa forteze camioanele sa opreasca. Nivelul ridicat de saracie a rezultat intr-o crestere a numarului de hoti „amatori”, care isi procura astfel produse pentru consumul propriu sau pentru vanzare.
Marea Britanie
Tipul dominant de incident este furtul din trailere. Jafurile la facilitatile de depozitare reprezinta o alta componenta majora a criminalitatii din Marea Britanie, iar gama de produse vizate este foarte larga. Violenta este o complicatie pe care infractorii incearca sa o evite, avand in vedere diferenta dintre penalitatile pentru furt si pentru atac. Reteaua foarte bine dezvoltata de autostrazi le permite infractorilor sa se deplaseze cu usurinta. Infractiunile in parcarile nepazite apar cel mai adesea de-a lungul celor mai circulate rute, cum ar fi A1/M1 de la Londra catre Scotia, M5/6 in Vestul Angliei, de la Devon la Birmingham si catre Manchester/Liverpool, M40 de la Londra la Birmingham si A14, din Portul Felixstowe catre Birmingham. Jafurile au loc, de obicei, in week-end-uri, atunci cand este mai putin personal in depozit care sa protejeze marfurile. Fraudele reprezinta un fenomen ingrijorator. Infractorii se dau drept angajati ai companiilor, care le transmit soferilor ca s-a schimbat punctul de descarcare. In cea de-a doua locatie, marfa este furata. Acest fenomen reflecta lipsa unor proceduri „robuste” de predare a marfii in cadrul unor companii logistice. Folosirea burselor online si a unor website-uri sau e-mail-uri frauduloase este un fenomen destul de raspandit pe piata britanica. Infractori din Europa Centrala si de Est se prezinta adesea ca firme respectabile din Marea Britanie ca sa comita fraude in zona ECE. Informatiile oferite de catre fortele de ordine sugereaza ca ar fi aproape 50 organizatii criminale in domeniul transporturilor care ar opera in Marea Britanie. Cele mai furate produse sunt parfumurile, produsele farmaceutice, electronicele, bauturile alcoolice, tutunul, imbracamintea, materiile prime si metalul. Infractorii urmaresc soferii sau incarcaturile prin intermediul social media si s-au inregistrat cazuri in care chiar au spart prin hacking un sistem de comanda pentru a deturna marfa. De asemenea, hotii cumpara companii de transport aflate in dificultate si le opereaza suficient timp pentru a castiga contracte cu marfurile care ii intereseaza. Criminalitatea cibernetica este o amenintare in crestere in supply-chain-ul din Marea Britanie.
Olanda
Furtul din trailere este cel mai raspandit tip de incident, cu 366 cazuri inregistrate oficial de catre Politia olandeza, cu 15% mai putine decat in 2013. Aceste furturi apar mai ales in spatiile de repaus de pe drumurile regionale sau in cadrul proprietatilor industriale, unde vehiculele incarcate sunt lasate adesea nesupravegheate pentru lungi perioade de timp. Rutele de tranzit catre Germania si Belgia sunt locatiile predominante ale acestor incidente. Zonele „fierbinti” sunt Venlo, Asten, Appeldoorn, Hazeldonk si Breda. Cele mai periculoase zone de odihna de pe autostrazi in 2014 au fost pe A50 (De Stomp si Ganzenven), pe A67 (Oeienbosch), A2 (Bosserhof) si A16 (Hazeldonk-West). Furturile de trailere incarcate sunt, de asemenea, frecvente, fiind inregistrate 46 de cazuri in 2014, majoritatea in zonele Helmond, Rotterdam, Etten-Leur, Tilburg si Breda si avand loc mai ales noaptea si la sfarsitul saptamanii. In schimb, jafurile si deturnarile de vehicule sunt rare. In Olanda, cele mai populare marfuri pentru hoti sunt produsele electronice, avand in vedere faptul ca aici se afla multi producatori si depozite de profil. In 61% dintre cazuri, au fost taiate prelatele camioanelor. Iar infractorii sunt atat locali, cat si proveniti din alte tari, inclusiv din Europa Centrala si de Est. Preluarile frauduloase de marfa au crescut ca numar, ca rezultat al faptului ca multe companii utilizeaza bursele online. In 2014 au fost inregistrate 23 de incidente, fata de numai 6 in 2013. (Sursa: Vigilant, buletinul informativ al TAPA EMEA)
Raluca MIHAILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro