2022 – LA NIVEL INTERNAȚIONAL. Încă sub amenințare

Atunci când marele succes hollywoodian Fălci 2 a fost lansate pe marile ecrane în 1978, trailerul avertiza: „Tocmai când credeai că este sigur să intri din nou în apă…” Tot așa, ediția din ianuarie a Vigilant, buletinul informativ al TAPA EMEA, subliniază că profesioniștii din supply chain pot simți aceeași „trepidație” atunci când se gândesc la perspectivele pentru 2022.

Amenințarea COVID-19 pare a scădea, în sfârșit, dar fragilitatea supply chainurilor este posibil să se mențină și pe parcursul acestui an. Dacă ultimii doi ani pot fi descriși ca un tur în montagne russe, ar trebui să ne fixăm din nou centurile de siguranță, pentru 2022.

Reziliența nu este opțională

Eric Jones, vicepreședinte și manager global pentru Business Risk Consulting în cadrul companiei de asigurări mutuale FM Global, a rezumat, pentru Vigilant, o lecțiile cheie ale anului 2021 în câteva cuvinte: „reziliența nu este opțională”.

Pe baza „Indexului FM Global Resilience 2021”, care compilează date economice și din supply chainurile a peste 130 de țări, Eric Jones a subliniat că „… reziliența devine o cerință pentru a avea o afacere de succes. Companiile trebuie să înțeleagă unde se află punctele vulnerabile ale supply chainurilor lor și să dezvolte strategii pentru a le atenua cât de mult posibil”.

Sunt multe puncte care subliniază înțelesul real al „perturbărilor în supply chain” și nu toate pot fi puse pe seama pandemiei de coronavirus. Iată ce relevă diferite studii:

  • 57% dintre afaceri s-au confruntat cu deficit de materiale în 2021
  • 51,3% s-au confruntat cu creșteri de costuri în supply chain
  • 34,6 dintre companii au suferit probleme pe partea de transport și logistică
  • există un deficit de 400.000 de șoferi de camion în UE
  • deficit de 20% de șoferi în Eurasia
  • creștere a inflației de 1,5% la nivel global din cauza shippingului
  • 22,4% dintre companii au fost afectate de un deficit de capacitate de producție
  • 17,4% dintre afaceri au suferit întârzieri din cauza aglomerării porturilor și 16% au fost afectate de penuria de containere
  • mărfuri în valoare de 24 de miliarde de dolari au așteptat pe navele de transport containere în afara porturilor californiene.

Desigur, este greu să judeci ceva numai în funcție de procentaje, dar mulți experți din industrie ar oferi statistici similare, ba chiar unii dintre ei cifre mai mari.

Iată și câteva statistici incluse într-un studiu HUBS, cu răspunsuri din partea a peste 1.700 de profesioniști din industrie:

  • 98% dintre companii la nivel global plănuiesc un boost al rezilienței rețelelor lor de producție
  • 57% spun că diversificarea supply chainurilor reprezintă cea mai eficientă metodă de a construi reziliența.

Factori de atenție

În cel mai recent studiu al său, FM Global sfătuiește companiile fie atente în continuare la cei șase factori primari care contribuie la blocajele din supply chain:

  • COVID
  • riscuri cibernetice
  • restanțe portuare
  • deficit șoferi
  • deficit microcipuri
  • fenomene meteorologice extreme.

Amenințări care nu dispar odată cu pandemia

Studiind analiza FM Global, site-ul SpendMatters, citat de Vigilant, a subliniat: „Pandemia de coronavirus a perturbat cererea și aprovizionarea cu produse (…). Dar există și alți factori, cum ar fi creșterea gradului de utilizare a produselor pe bază de chipuri, care nu vor dispărea, atunci când virusul va deveni mai puțin amenințător.”

Eric Jones spune că există multe strategii pe care le pot utiliza companiile pentru a întări punctele forte ale supply chainurilor lor, cum ar fi creșterea stocurilor de rezervă, a deveni mai integrate vertical și diversificarea supply chainurilor. De asemenea, o idee bună este și diversificarea operațiunilor logistice și a porturilor de intrare pe care se vor baza.

Studiul ridică, de asemenea, și problema riscurilor asociate cu extinderea utilizării tehnologiei. „De vreme ce tehnologia continuă să joace un rol cheie în îmbunătățirea operațiunilor de business, riscurile cibernetice reprezintă un motiv de îngrijorare în creștere, care merită să fie abordat în mod proactiv. În luna mai a anului trecut, un atac cibernetic asupra Colonial Pipeline a reușit să perturbe aprovizionarea națională cu combustibil timp de zile întregi, dezvăluind, de asemenea, dependența supply chainurilor moderne de sistemele digitale. Această dependență se va intensifica și mai mult, odată cu dezvoltarea rețelelor 5G”, a notat FM Global. „Ciber-criminalitatea a devenit o afacere globală și un focar geopolitic, făcând din securitatea cibernetică o parte integrantă a strategiilor de afaceri. Securitatea cibernetică necesită vigilență, inteligență, training al angajaților, tehnologii avansate și diplomație internațională.”

Companiile care doresc să-și automatizeze sau să-și digitalizeze mai multe zone ale afacerilor, pentru a-și reduce dependența de factorul uman – și, astfel, să diminueze impactul asupra personalului al unei eventuale pandemii viitoare – vor accelera căutarea de noi tehnologii și de soluții de Inteligență Artificială. Același entuziasm ar trebui să vizeze și securizarea sistemelor lor tehnologice, ceea ce presupune aplicarea unor verificări severe și a unor standarde stricte pentru orice altă afacere cu atingere la supply chainul lor.

6 tendințe pentru 2022

„Consolidarea capabilităților digitale” este una dintre „Cele șase tendințe pentru 2022”, publicate, recent, de către site-ul Supply Management. Iată celelalte cinci mari teme:

  • costurile de shipping se vor menține crescute
  • repatrierea producției
  • creșterea nivelurilor stocurilor
  • deficit de personal
  • creșterea așteptărilor în zona achizițiilor și livrărilor.

Anul capacității

Așa cum a spus un CEO al unei companii membre TAPA EMEA: „2022 este anul capacității.” Prin capacitate înțelegându-se atât capacitatea de transport maritim, aerian sau terestru, cât și cea a forței de muncă. „Companiile și supply chainurile lor vor fi tot mai mult deficite de modul în care administrează aceste capacități, din cauza faptului că volatilitatea, incertitudinea și complexitatea vor continua”, a adăugat el. În opinia lui, companiile care se vor situa în top vor fi cele care vor îmbrățișa volatilitatea în supply chain, deoarece 2022 va aduce și oportunități – dar la un anumit preț.

Kimberley Botwright, șefă pentru comerț sustenabil, și Felipe Bazamat, șef pentru industria producătoare avansată în cadrul Forumului Mondial Economic (WEF), au comentat, pe site-ul forumului: „Este larg acceptat faptul că supply chainurile o să aibă o călătorie cu hopuri, în 2022, dar multe companii încearcă să transforme criza în oportunitate, prin a face supply chainurile mai flexibile și reziliente. Digitalizarea tehnologiilor din supply chain a reprezentat un important punct de discuție, în ultimii ani, dar astăzi a devenit o cerință principală pentru succes.”

Și Banca Centrală Europeană (BCE) recunoaște că perturbările din Supply Chain au un impact negativ asupra producției industriale globale și a comerțului și un impact pozitiv asupra inflației. Privind în perspectivă, ECB a comentat: „Este de așteptat ca perturbările din supply chain să se estompeze gradual în a doua jumătate a anului 2022, deși există încă un grad înalt de incertitudine în ceea ce privește evoluția lor. Având în vedere natura lor multifațetată, anumite perturbări ar putea avea nevoie de mai mult timp pentru a se rezolva decât altele. De exemplu, o creștere semnificativă a producției de semiconductori necesită investiții mari pentru a crește capacitatea și, din cauza termenelor necesare, vor putea fi observate îmbunătățiri semnificative abia către sfârșitul lui 2022 sau în 2023. Orice ușurare a situației forței de muncă în lunile următoare va depinde de evoluția suportului guvernamental, precum și de măsurile de limitare a pandemiei și de numărul de cazuri de COVID-19. Costurile de shipping au scăzut, recent, în special din cauza unor factori temporari (cum ar fi redeschiderea porturilor din Asia de Sud), dar sunt încă apropiate de maximele istorice. Informațiile pe baza studiilor din piață sugerează că este de așteptat ca situația să rămână dificilă pe aproape tot parcursul anului 2022.”

Perturbări noi?

BCE mai subliniază că nu pot fi excluse riscurile unor noi perturbări pe partea de aprovizionare, în special dacă situația pandemică se va intensifica. Noua variantă Omicron a reinițiat îngrijorările privind o intensificare a pandemiei la nivel mondial. Focarele pot rezulta în închideri de porturi sau firme, ceea ce va induce o nouă serie de perturbări în producție și expediție și, în consecință, presiune asupra prețurilor. În plus, noi măsuri de limitare a răspândirii (restricții de mobilitate sau suspendări de zboruri), precum și limitările voluntare, pot antrena din nou o schimbare a cererii consumatorilor pentru servicii și bunuri, exacerbând blocajele. Totuși, dacă va exista o scădere a cererii consumatorilor, este posibil să se ușureze presiunea asupra aprovizionării la nivel global. În fine, o creștere mai rapidă decât era de așteptat în producția de semiconductori și în capacitatea de transport în industria de shipping poate conduce la o rezolvare mai rapidă a perturbărilor pe partea de aprovizionare.

Grupurile de criminalitate vor citi aceleași rapoarte….

Indiferent de ce se va întâmpla în 2022, pentru experții în securitate din supply chain, orice nivel mai înalt de incertitudine, schimbări ale nivelurilor stocurilor, perturbări din cauza lipsei de personal sau noi locații de sourcing vor însemna creșterea riscurilor. Grupările de criminalitate organizată vor citi aceleași rapoarte ca și experții din supply chain și este de așteptat să vadă oportunități importante în schimbările pe care companiile doresc – sau sunt forțate – să le implementeze.

traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.