2023… ar putea fi chiar un an bun

Uneori sunt prea optimist, iar cariera mereu m-a învățat, indiferent de provocări, să gândesc pozitiv, până în ultima secundă. Aceeași atitudine doresc să mi-o mențin și pentru anul care a început.

Alexandru Borza

Observ, în general, în mediul românesc, în rândul formatorilor de opinie, diferite prognoze și opinii despre anul 2023. Nu aș vrea să fac același lucru, ci mai degrabă să spun ce cred că ar trebui să se întâmple în industria românească.

Relația cu autoritățile

Am avut șansa, în ultimul timp, să cunosc oameni de o calitate ridicată, în rândul instituțiilor din România, fapt care îmi menține pozitivismul despre care v-am spus mai sus. O colaborare profesionistă cu autoritățile din România este mai mult decât necesară, ținând cont de toate provocările care s-au răsfrânt asupra noastră, în ultima perioadă. De la războiul ce-l avem la granițe, Pachetul Mobilitate, la inflația la cote foarte ridicate etc., toate fac ca o abordare cât mai deschisă și profesionistă între cele două părți să fie absolut necesară. Nu cred în abordarea că trebuie să punem o barieră între industria de transport și autorități. Ba, din contră, cred că suntem în aceeași echipă, ținând cont de provocările pe care le avem de înfruntat.

Criza de personal

Toate studiile de piață sugerează o imensă criză de forță de muncă, în Europa. Și aici discutăm despre toate nivelurile profesionale. De la șoferi profesioniști până la dispeceri, manageri ș.a.m.d.

În rândul șoferilor, deficitul se va adânci și mai mult, după ce, în perioada pandemiei de COVID-19, se mărise, la nivel european, cu 22%, iar, pentru următorii patru ani, este prognozată o creștere cu 30%, conform datelor publicate de IRU. Dar, despre aceste date puse la dispoziția publicului de către cei de la IRU, am mai povestit în alt articol.

Observ, la nivel european, demersuri variate și creative, pentru a găsi soluții la aceste provocări. Problema cea mai mare este că, din cauza lipsei de forță de muncă, nu poți să-ți planifici o creștere a afacerii, deci, automat, este afectată economia țării. În ultimii douăzeci de ani, România a avut parte de o creștere frumoasă, unde PIB-ul ajunge, deja, la 300 de miliarde de euro, iar prognozele pentru anii următori sunt optimiste. Însă, cu toate acestea, companiile își vor gândi bine pașii.

Reducerea vârstei de la 21 la 18 ani pentru obținerea categoriilor C-E, în rândul tinerilor, este de bun augur, dar cred că are nevoie și de alte măsuri. Europa este în căutare disperată de conducători auto profesioniști, iar oamenii au de unde alege un loc de muncă, în orice piață din interiorul UE. Poate mulți dintre acești tineri vor lua calea vestului, sau poate vor renunța, după o perioadă, când își vor da seama că nu este pentru ei meseria aceasta. Populația Europei îmbătrânește, iar acest lucru nu este doar o declarație de umplutură, ci este o situație cât se poate de reală. Mulți șoferi vestici se pensionează, iar mulți cetățeni din estul Europei vin să le ia locul. Acest trend nu cred că îl poate opri cineva.

2023 cred că va fi un an în care trebuie să ne uităm mai atent la acest lucru, dat fiind și faptul că, în rândul serviciilor, după IT, sectorul transporturilor are o participație de 6% la produsul intern brut al României, cu o creștere anuală de aproximativ 4 miliarde de euro. Împreună cu autoritățile, putem găsi variante care să ajute la continuarea dezvoltării acestei industrii.

Pachetul Mobilitate

Nu este de glumit cu acest aspect! Oricine își respectă compania și reputația trebuie să pună în aplicare prevederile acestui pachet. Nu de alta, dar autoritățile din foarte multe state europene sunt puse serios pe controale.

Dezvoltarea legală și corectă a afacerii trebuie să fie o filosofie tot mai mult acceptată și aplicată, în rândul industriei de transport. Pentru a avea o afacere sănătoasă, reglajele de ordin legal ce trebuie făcute nu pot fi întârziate. Experiența internațională din domeniu ne recomandă cu strictețe să ne dezvoltăm un concept sustenabil, altfel nu cred că putem ajunge departe.

Povestea Schengen

Nu a fost să fie de la 1 ianuarie 2023, însă se fac eforturi foarte mari ca, în 2023, să fim primiți în lumea fără controale la frontiere. Zona de circulație liberă știe toată lumea ce beneficii poate să aducă economiei românești. Rămân optimist și pozitiv că acest lucru se va întâmpla.

Cum stăm cu volumele

Mereu au fost impredictibile, însă estul Europei este o piață emergentă, care este în creștere de mulți ani. Războiul din Ucraina, pentru multe țări din Europa, a fost o oportunitate în a atrage investiții ale unor producători mondiali, care și-au relocat afacerile din Rusia sau Ucraina. Sunt exemple și în România de acest gen de relocări, care aduc un plus important economiei noastre.

Și în 2023, se anunță investiții în spațiile logistice din întreaga țară, cu noi deschideri importante atât în zona București, cât și în Transilvania. Totodată, observ o predispoziție spre investiții în autostrăzi, drumuri expres dar și căi ferate. Poate mulți vor spune că exagerez puțin, sau că sunt prea optimist, însă avem constructori de autostrăzi tot mai serioși, care au înțeles ce înseamnă să-ți respecți termenele contractuale, iar lucrurile încep să se miște. Aceleași lucruri se întâmplă și pentru partea de căi ferate, unde sunt multe proiecte gata să înceapă sau, deja, în faza de lucrări. Cât despre sectorul maritim, este suficient să spunem că Portul Constanța a depășit la volume Portul Pireu, în 2022. Toate aceste povești frumoase pot fi încetinite de „criza de personal” și, din acest motiv, trebuie să găsim soluții practice, împreună cu autoritățile.

Dar motorina?

Mi-aș dori să cred că vom avea parte de o stabilizare, undeva la 7-7,5 lei/litru, pentru că situația din 2022 a fost o nebunie. Depinde foarte mult și de cum va reacționa Uniunea Europeană la piața de energii alternative.

Inflația

Nu am un glob magic. Dacă ar fi să ne luăm după Banca Națională a României, atunci se va menține inflația cu două cifre.

Sumarizând, cred într-un 2023 în care trebuie să fim creativi, să investim și mai mult în oameni, să avem și mai mare grijă de ei, indiferent de religie, cultură, sau naționalitate, să ne facem temele cu prisosință, să acționăm și să abordăm provocările profesionist și corect.

Vă doresc un an sănătos, creativ și cu pace!

Alexandru BORZA

manager flotă

borza.alex@gmail.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.