Deficitul de șoferi a crescut cu 44% în cursul anului trecut, în Europa, iar criza de mână de lucru calificată în transporturile rutiere s-ar putea tripla până în 2026, când se estimează că 30% dintre șoferii profesioniști se vor pensiona.
Totul în timp ce rata de angajare a tinerilor în sector este de 4-7 ori mai mică, conform ultimelor date analizate de Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU), privind situația transportatorilor rutieri de mărfuri din mai multe țări europene.
Ce spun cifrele…
România este printre țările europene cele mai afectate de criza conducătorilor auto profesioniști având un deficit estimat de 71.000 posturi de conducători auto profesioniști neocupate, în 2022. În absența unor măsuri urgente, acest deficit va reduce grav competitivitatea transportatorilor rutieri, precum și flota de camioane a României, numeroase companii semnalând faptul că au camioane care nu pot fi operate din lipsă de șoferi.
Industria autohtonă de profil are nevoie de măsuri urgente de facilitare a angajării conducătorilor auto extracomunitari, la fel ca în alte state membre UE, pentru a putea să rămână competitivă, la nivel european. În prezent, sunt aproximativ 51.100 de transportatori români de mărfuri, cu 214.000 de vehicule. Dintre aceștia, 37.700 de operatori dețin 170.000 de autovehicule de >3,5 tone, iar 13.400 dețin 44.000 de autovehicule de <3,5 tone.
Din acest total, aproximativ 36.000 de firme sunt transportatori activi specializați, având ca activitate principală transporturile rutiere de mărfuri (cod CAEN 4941), cu venituri de peste 15 miliarde de euro. Restul firmelor au altă activitate principală, dar efectuează și transport rutier de marfă, în cont propriu sau contra cost.
Oportunitate imediată
O soluție imediată la criza cronică de forță de muncă cu care se confruntă firmele de transport rutier este recrutarea conducătorilor auto profesioniști din țările non-UE membre CEMT (Conferința Europeană a Miniștrilor Transporturilor, în cadrul Forumului de Transport Internațional al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică), care sunt deja pregătiți profesional la standardele de formare europene, putându-se economisi, astfel, timpul și costurile aferente formării profesionale a acestora.
Carta Calității CEMT stabilește standarde comune de calificare pentru șoferii din țările CEMT, fiind susținută de Comisia Europeană și de IRU. Conform Cartei Calității CEMT, activitatea de conducere pentru transportul internațional de mărfuri sub autorizație CEMT este supusă unei calificări inițiale obligatorii și unei pregătiri periodice obligatorii, atestate printr-un certificat de competență profesională (CPC), pe care trebuie să-l dețină fiecare conducător auto angajat într-un astfel de transport.
În mod paradoxal, astăzi, autoritățile române au încredere în competența unui șofer nerezident, dintr-o țară CEMT, atunci când conduce un camion cu numere din afara UE pe teritoriul României, dar aceleași competențe nu mai sunt de încredere și trebuie testate, dacă respectivul șofer nerezident se află la volanul unui camion înmatriculat în România, în timp ce alte state membre UE facilitează angajarea rapidă a conducătorilor auto extracomunitari din țările CEMT.
Polonia și Lituania sunt țările UE care angajează cel mai mare număr de șoferi extracomunitari, care provin din alte țări CEMT (Ucraina, Belarus, Rusia, Georgia, Armenia și Republica Moldova).
Conform raportului IRU, anul trecut erau 228.000 de atestate de conducători auto extracomunitari în transportul rutier de marfă aflate în circulație în UE, din care cele mai multe în Polonia, care a angajat 103.000 de conducători auto extracomunitari (45%) și Lituania – 67.000 de conducători auto extracomunitari (29%). În același timp, numai 348 de conducători auto extracomunitari (0,1%) sunt angajați la operatorii români de transport rutier, conform datelor ARR (2022).
Industria transporturilor rutiere solicită autorităților române eliminarea blocajelor care limitează angajarea nerezidenților.
Angajarea conducătorilor auto profesioniști din afara UE oferă o soluție imediată transportatorilor rutieri care au nevoie de forță de muncă deja calificată, pentru conducerea camioanelor și operarea transporturilor rutiere de mărfuri. Regulamentul European 1280/2022 stabilește măsuri specifice privind recunoașterea documentelor conducătorilor auto eliberate de Ucraina, iar multe state membre UE permit, deja, angajarea imediată a conducătorilor auto ucraineni, în timp ce, în România, procedurile se mențin complicate.
Ce ar fi de făcut…
UNTRR a solicitat urgentarea aplicării noilor prevederi europene privind recunoașterea permiselor de conducere și a cărților de calificare ale conducătorilor auto ucraineni, pentru a permite și operatorilor români să angajeze rapid șoferi profesioniști din statul vecin, printr-o simplificare a procedurilor administrative. Dar transpunerea regulamentului 1280/2022 în legislația națională nu a răspuns solicitării de a simplifica legislația. Cu toate că autoritățile naționale recunosc permisele de conducere eliberate în Ucraina, pentru a fi angajați la o firmă de transport din România, conducătorii ucraineni trebuie să efectueze cursuri de formare profesională continuă în limbile română, engleză sau spaniolă și să susțină examenul în limba în care a urmat cursul.
Totodată, este necesară eliminarea blocajelor legislative și administrative care îngreunează și limitează angajarea conducătorilor auto ucraineni și extracomunitari. Uniunea a solicitat, în acest context:
- Formarea profesională inițială a conducătorilor auto extracomunitari care au obținut permisul de conducere categoria C, CE după 9 septembrie 2009 și eliberarea atestatului de conducător conform articolului 5 din Regulamentul 1072/2009. Deși Directiva 59/2003, codificată recent în Directiva 2561/2022, exceptă de la de obligativitatea de a obține o calificare inițială conducătorii auto care dețin un permis de conducere de categoriile C1, C1E, C sau CE, sau un permis de conducere recunoscut ca echivalent, care a fost eliberat cel târziu la 9 septembrie 2009, în România s-a interpretat că UE interzice cursurile de formare inițială în cazul șoferilor care au obținut permisul de conducere categoria C, CE după septembrie 2009. Tocmai de aceea, Ordinul 1214/2015 prevede doar formarea continuă a conducătorilor auto non-UE care au obținut permis de conducere înainte de septembrie 2009. Conform legislației UE, un conducător auto non-UE, care este angajat la un operator de transport din România și are permis de muncă în România, ar trebui să aibă posibilitatea să efectueze cursuri de formare profesională inițială și să susțină examenul de CPI. În urma promovării examenului, atestatul de conducător auto nu va fi eliberat pe numele șoferului, ci pe numele operatorului de transport, care este proprietarul acestui atestat (conform art. 5 din Regulamentul 1072/2009). Majoritatea țărilor UE, precum Polonia, Lituania sau Bulgaria, permit efectuarea cursurilor de formare inițială și angajarea conducătorilor auto care au obținut permisul categoria C, CE după septembrie 2009.
- Efectuarea cursurilor de formare profesională și susținerea examenelor pentru atestate și în limba rusă. Conducătorii auto ucraineni și extracomunitari pot urma cursurile de formare profesională și pot da testul de competență profesională în România numai în limbile română, engleză sau spaniolă, limitându-se, astfel, posibilitatea angajării conducătorilor auto ucraineni și extracomunitari vorbitori de limbă rusă, care ar putea fi recrutați din țări precum Georgia, Azerbaidjan, Kazahstan, Kârgâzstan, Tadjikistan, Turkmenistan, Uzbekistan etc. Aceștia conduc vehicule în mod curent în spațiul UE, cunosc și respectă legislația europeană, deoarece aceste state sunt membre în Acorduri și Convenții din care fac parte și Statele Membre UE, printre care Acordul AETR, Acordul CEMT, Acordul ITP, Convenția CMR și eCMR, Acordul ADR sau Convenția vamală TIR. Având în vedere experiența acestor conducători auto pe teritoriul UE, firmele de transport din România solicită simplificarea angajării lor, prin facilitarea accesului la formarea profesională și examinarea în limba rusă.
- UNTRR a solicitat să se permită înscrierea la cursurile de formare profesională și susținerea examenului de CPI/CPC a conducătorilor auto care dețin un permis de conducere eliberat de un stat membru sau nu al Convenției asupra circulației rutiere. Permisul de conducere național se poate schimba fără examinarea sau testarea candidatului în condițiile Ordinului 163 din 10 august 2011, privind preschimbarea permiselor de conducere naționale eliberate de autoritățile competente ale altor state cu documente similare românești. Candidatul va fi, însă, obligat să prezinte permisul românesc, la eliberarea certificatului de formare profesională și a cardului. Această măsură ar reduce timpul pentru obținerea atestatelor de formare profesională.
- Condiția Inspectoratului General pentru Imigrări – IGI ca, pentru eliberarea avizului de angajare, să se prezinte atestatul conducătorilor auto extracomunitari emis de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii îngreunează serios procesul de angajare pentru transportatorii români. Modificarea Ordinului MTI 1.214/2015 ar simplifica eliberarea avizului de angajare, prin faptul că pentru angajare, va fi suficient dacă angajatorul va prezenta permisul de conducere categoria C, CE al șoferului non-comunitar.
- Nu suntem țară Schengen, iar conducătorii auto extracomunitari au nevoie de viză pentru a călători în acest spațiu, care se acordă pentru o perioadă limitată. Este necesară accelerarea, anul acesta, a procesului de aderare a României la spațiul Schengen.
România are nevoie de firme puternice, inclusiv de transport, care să o susțină. Iar această industrie, care generează aproximativ 5% din PIB, se confruntă cu un deficit imens, de 71.000 de șoferi profesioniști, care va crește. De aceea, forța de muncă din domeniu trebuie să reprezinte o prioritate!
Contribuția transporturilor rutiere la economia României:
- principalul contribuitor la exportul de servicii al României care doar în ultimii 4 ani a avut o contribuție la exportul de servicii de peste 22,3 miliarde de euro
- generează circa 5% din PIB-ul României
- angajează peste 350.000 de persoane, din care 250.000 șoferi profesioniști.
La nivel european:
- România este a 8-a piață de transport rutier din Uniunea Europeană
- România se poziționează pe locul 3 în UE la operațiunile de transport rutier internațional de tip cross-trade (8,3%) și cabotaj (5,8%), după Polonia și Lituania, deși suntem de-abia a 13-a economie ca mărime din UE.
Material realizat cu sprijinul UNTRR
office@untrr.ro