Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a emis incepand din octombrie 2010 un numar de 230.000 de procese verbale pentru lipsa rovinietei, ca urmare a instalarii punctelor fixe si mobile de control, dupa intrarea in vigoare a prevederilor privind rovinieta electronica.
Conform datelor furnizate de CNADNR, in momentul de fata sunt amplasate pe reteaua de drumuri nationale din Romania 11 puncte fixe de control (toate fiind presemnalizate prin panouri de informare) si 14 puncte mobile de control (echipaje de control ale CNADNR care au montate camere video pentru inregistrare). Eliberarea rovinietelor se face prin intermediul a circa 1.500 puncte de distributie apartinand companiei nationale de drumuri si distribuitorilor cu care au fost incheiate conventii in acest sens, CNADNR precizand ca simplificarea procedurii de achitare a tarifului de utilizare a drumurilor si cresterea eficientei controlului au avut ca efect imediat majorarea veniturilor companiei fata de perioada similara a anului anterior. Astfel, in contextul actual al diminuarii volumului de transport rutier, in perioada 1 octombrie 2010 – 31 mai 2011, din achitarea rovinietei au fost realizate venituri cu aproximativ 26% mai mari fata de perioada 1 octombrie 2009 – 31 mai 2010. In acest rastimp, au fost eliberate 10.111.330 roviniete, din care 5.609.079 pentru autoturisme.
Un inceput de dialog
De mentionat ca reprezentantii CNADNR manifesta in ultimul timp mai multa deschidere la dialog fata de carausi. Dupa ce directorul general adjunct CNADNR, Constantin Grigoroiu, a participat la evenimentul dedicat transportului de marfa, organizat de Ziua Cargo la sfarsitul lunii mai la Poiana Brasov, directorul comercial al companiei de drumuri, Cosmin Popescu, a convocat o intalnire cu reprezentantii ARTRI, FORT si UNTRR, la care au participat si reprezentantii presei de specialitate si in cadrul careia au fost puse pe tapet problemele industriei de profil. In final, a rezultat o lista cu 45 de puncte pe care directorul comercial CNADNR a promis ca le va analiza si la care va propune solutii in cadrul urmatoarei intalniri programate in luna septembrie.
Iata in continuare lista problemelor puse in discutie de transportatori si de reprezentantii CNADNR.
Problemele au fost puse pe tapet… se asteapta solutiile
1. Restrictiile de circulatie/semnalizarea rutiera
a. Restrictia de la podul de la Oituz – a fost semnalata o neconcordanta intre inaltimea reala pe varianta de ocolire si semnalizarea rutiera instalata (pasajul cu semnalizare de 3,8 metri inaltime). A fost solicitata refacerea masuratorilor pentru ruta ocolitoare;
b. inca exista indicatoare care nu sunt actualizate in urma lucrarilor (de reabilitare) efectuate, in special din punct de vedere al maselor pe axe maxime admise;
c. Lipsa unui drum care sa permita circulatia cu 11,5 t/ axa simpla motoare intre Piatra Neamt si Bacau. A fost solicitata analiza posibilitatii de majorare a limitelor maxime admise pe DN 15: Bacau – Piatra Neamt, la nivelul unui drum reabilitat (R).
d. Restrictia instituita de administratia Municipiului Timisoara prin care se interzice vehiculelor cu MTMA mai mare de 7,5 tone sa tranziteze municipiul, utilizand DN 6.
e. Restrictia instituita (semnalizarea instalata) pe A1 si A2 pentru vehiculele grele de transport marfa privind obligativitatea de a utiliza numai banda I, fapt ce face imposibila depasirea vehiculelor lente.
f. Deschiderea pctf CENAD pentru traficul de marfa de pana la 12,5 t.
g. A fost semnalata circulatia cu dificultate pe DN 7 (Rm. Valcea – Sibiu) 200+615-201+251 Caciulata (VL)-Brezoi (VL) din cauza restrictiilor impuse pentru lucrarile de consolidare a viaductului.
h. Introducerea in pctf de indicatoare rutiere de presemnalizare pentru reducerea vitezei, precum si limitatoare de viteza;
i. Montarea pe toate drumurile cu 4 benzi de circulatie de separatoare din beton, nu din plastic;
j. Pentru restrictia de pe DN1 sectorul Bucuresti – Ploiesti – Brasov a fost solicitata analiza posibilitatii de:
I) majorare a limitelor maxime admise pe DN 1A, astfel incat sectorul Bucuresti – Ploiesti – Brasov sa permita circulatia cu 11,5 t/ axa simpla motoare;
II) reducere a intervalelor orare in care este instituita restrictia;
III) eliminarea autorizatiilor pentru circulatia pe DN 1;
IV) simplificarea Metodologiei de eliberare a autorizatiei nominale de circulatie pe DN 1;
V) modificare a perioadei de valabilitate (minim 6 luni);
VI) uniformizarea conditiilor conform carora anumite transporturi sunt exceptate, cu cele prevazute in cazul transporturilor exceptate conform HG 1777/2004;
VII) informarea Directiei Politiei Rutiere cu privire la faptul ca transportul in trafic international implica trecerea unei frontiere si deci poate fi efectuat si de operatorii de transport romani, nu numai de cei straini.
VIII) analiza posibilitatii de aplicare alternativa a restrictiei, pe sensuri de circulatie, functie de valorile de trafic.
2. OMTI 355/2010 pentru aprobarea listelor cuprinzand drumurile publice, cu masele si dimensiunile maxime admise
A fost solicitata incadrarea DN1A in categoria celor pentru care se aplica limitele prevazute pentru drumurile reabilitate;
3. HG 1777/2004 privind introducerea restrictiei de circulatie pe unele sectoare de autostrazi si de drumuri nationale europene (E) pentru vehiculele rutiere, in zilele de vineri, sambata si duminica
a. analizarea listelor cu drumuri restrictionate si analizarea posibilitatii de reducere a numarului acestora;
b. reducerea intervalelor orare in care este instituita restrictia;
4. OG 43/1997, republicata, privind regimul drumurilor
a. reducerea cuantumului amenzilor aplicate;
b. clasificarea graduala a amenzilor in functie de gravitatea faptei savarsite (minore, medii, majore);
c. plata, in termen de 48 h, a jumatate din minimul contravalorii amenzii aplicate;
d. eliminarea obligativitatii inscrierii numarului de inmatriculare pe Autorizatiile Speciale de Transport;
e. posibilitatea de a transporta cu acelasi vehicul (semiremorca) si doua containere de 20 de picioare;
f. modificarea procedurii de insotire a vehiculelor agabaritice;
g. eliminarea obligativitatii insotirii vehiculelor cu depasiri de catre reprezentantii politiei rutiere;
h. analiza prevederii de diminuare a tarifelor aplicate pentru vehiculele cu suspensie mecanica si roti nejumelate la nivelul celor aplicate pentru cele cu suspensie pneumatica si roti jumelate.
5. OG 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania
a. eliminarea dublei sanctionari pentru lipsa rovinietei valabile (amenda si tarif de despagubire);
b. reducerea cuantumului tarifului de despagubire (la echivalentul tarifului pentru rovinieta de 30 de zile);
c. transmiterea datelor privind achitarea tarifului in timp real;
d. eliminarea discriminarii produse in urma verificarii rovinietei de catre echipajele mobile de control fata de verificarile automate efectuate de camerele video (in cazul vehiculelor depistate in trafic de catre echipajele mobile, pana la achitarea tarifelor datorate CNADNR si a amenzii contraventionale este retinut si certificatul de inmatriculare);
e. introducerea seriei de sasiu si pentru perioadele de valabilitate a rovinietei mai mici de un an;
f. neaplicarea de sanctiuni pentru vehiculele in trafic international pentru depasirea perioadei de valabilitate a rovinietei cu 30/60 minute, datorata stationarii in ACI/ptf sau montarea de camere video la iesirea din ultima localitate inainte de ptf/la o distanta rezonabila de locatia in care realizeaza controlul salariatii CNADNR (ex. ptf Nadlac – instalarea unei camere fixe la iesirea din localitate);
g. oprirea camerelor video pe toata perioada de nefunctionare a SIEGMCR (opriri/disfunctionalitati mai mari de 30 minute)
6. Achitarea tarifului de trecere pentru utilizarea podurilor peste Dunare – introducerea POS-urilor si analizarea posibilitati ca operatorii de transport sa achite tarifele datorate CNADNR cu ajutorul cardurilor de combustibil.
7. A fost solicitat numarul de PVCC emise furnizorilor si beneficiarilor pentru nerespectarea prevederilor HG nr. 1373/2008 privind reglementarea furnizarii si transportului de bunuri divizibile. De asemenea, au fost solicitate informatii privind numarul de PVCC emise pentru nerespectarea prevederilor legale (OG 15/2002 si OG 43/1997), pierdute in instanta de catre CNADNR.
8. Deschiderea unei linii telefonice permanente de tip hotline, pentru informatii cu privire la roviniete, AST, restrictii.
9. Realizarea hartii electronice care sa permita operatorilor de transport, functie de masele si dimensiunile vehiculelor, de caracteristicile traseului/drumului national si de restrictiile de circulatie instituite, obtinerea de informatii privind traseul de urmat.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro
Eu nu ii inteleg pe cei care prefera sa mearga fara rovineta si sa riste amenzi, mai ales ca pretul unei rovinete pentru un autoturism pe un an de zile nu este asa de mare.
Cu noile sisteme electronice ai toate sansele sa fii depistat in trafic daca nu ai rovinieta.
eu mi–am rupt janta de mercedez(vito) in romania asta si nu stiu cum ai fi suportat tu……