29 km din Sebeș – Turda, în circulație, din mai

Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, și-a propus să dea în circulație, în luna mai, loturile 3 și 4 ale Autostrăzii Sebeș – Turda, ce însumează 29 de km, între Aiud și Sebeș.

Loturile 3 și 4 ale sunt aproape finalizate, iar, pentru darea lor în folosință, s-a depus și o petiție. Inaugurarea a fost, însă, amânată de câteva ori – ultima dată în ianuarie, din cauza unor defecțiuni descoperite de inspectorii CNAIR. Concret, inspecția tehnică pentru recepționarea lotului 3, de la Aiud la Decea, a constatat mai multe neconformități, exces de bitum, probleme legate de rugozitate, aderență, planeitate, care puteau crea probleme din perspectiva circulației.

Lucian Șova a asigurat că insistă pentru rezolvarea situației celor două loturi: „Vă asigur că fac toate eforturile pentru a debloca această situație. Din păcate, o spun, s-a trecut dintr-o extremă în alta. Și de la recepția sau darea în utilizare a unor segmente de autostradă fără îndeplinirea unor condiționalități care au condus, până la urmă, la evenimente nefericite din perspectiva construcțiilor, nu mai mult decât atât. Acum, reglementarea este de așa manieră încât recepția nu poate fi făcută decât cu îndeplinirea tuturor condiționalităților. Este o situație care nu numai că nu este confortabilă, dar nici constructivă”.

“Vizez deschiderea acestor două loturi cu îndeplinirea acestor condiționalități, dar, în același timp, am în obiectiv să generez o modificare a Hotărârii de Guvern astfel încât, într-un sens foarte limitat, foarte clar definit de reguli, să se poată face și recepție parțială și alte segmente de autostradă să poată fi date în folosință înainte de recepția lor din perspectivă legală. Eu mi-am fixat ca obiectiv ca, în cursul lunii mai, aceste două segmente să fie date. Facem eforturi și cu constructorii. Avem discuții săptămânal. Unele dintre aspectele semnalate ca neconformități din partea experților de la Compania de Drumuri au fost asumate și intervin asupra lor, astfel încât să fie împăcate și exigențele pe care trebuie să le îndeplinească autoritatea contractantă, dar, până la urmă, să folosim aceste segmente de autostradă, atât de puține cât sunt, totuși, să fie date în circulație. Pentru că orice kilometru de autostradă este important și cu atât mai rău că, totuși, există cale de rulare utilizabilă; e păcat să stăm să ne uităm la ea”,  adăugat ministrul.

În ceea ce privește loturile 1 și 2 ale autostrăzii – porțiunea de la Sebeș la Aiud –, ministrul Transporturilor a spus că „suntem departe de a vorbi despre recepție”, însă are „așteptări mai mari din partea constructorilor, în primul rând”.

„Și în acest sens, facem eforturi pentru a debloca lucrurile și a crește capacitatea și determinarea lor în a se mobiliza corespunzător. Există o oarecare lipsă de resursă umană, dar eu susțin ideea că, în măsura în care vor fi avantaje salariale, vor fi susținute mai bine financiar, totuși, și așteptările pe care le au muncitorii pentru a lucra la aceste proiecte, să nu ne mai confruntăm cu problema de lipsă de resursă de forță de muncă”, a precizat Lucian Șova.

Teleconferință în fiecare săptămână, la CNAIR

Ministrul Transporturilor a anunțat că, începând cu luna aprilie, va avea o activitate mai consistentă la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). „Urmează să organizăm un sistem de teleconferință și în fiecare săptămână. Deja le-am spus celor de la CNAIR că îmi propun să particip la operativele pe care ei urmează să le organizeze cu Direcțiile Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) și cu șantierele, urmând, după aceea, fără a face de o manieră festivistă, să vin și pe șantiere pentru a vedea și, fără a mediatiza neapărat acest lucru, pentru a asculta și la fața locului problemele cu care se confruntă atât constructorii, cât și autoritatea contractantă”, a declarat Lucian Șova.

60 de kilometri finalizați, anul acesta

Cât despre numărul kilometrilor de autostradă ce vor fi recepționați în acest an, ministrul Transporturilor a precizat că obiectivul pe care și l-a propus este de 60 km. În luna noiembrie 2017, s-au terminat lucrările la porțiunea de 9 km dintre Gilău și Nădășelu, din Autostrada Transilvania, însă șoferii nu pot circula până când nu vor fi gata lucrările la podul peste Someș. Stadiul este de circa 20% în prezent, iar constructorii promit că la vară va fi gata.

România are numai 748 de kilometri de autostradă.

Antrepriză de construcții la CNAIR

Întârzierile de pe șantiere au determinat Consiliul de Administrație al CNAIR să decidă înființarea unei Antreprize de construcții însărcinate cu lucrări de drumuri și autostrăzi, după modelul companiilor create de Primăria Municipiului București. „Este o măsură luată în urma experienței noastre cu constructorii care își bat joc de proiecte. Atunci, ca să nu mai stăm la mâna lor, vom avea propriul nostru organism. Nu o să ne ocupăm noi să facem din prima autostrăzi și poduri suspendate, dar, dacă va fi nevoie, la un moment dat, le vom face și pe acestea”, a declarat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

Antrepriza va finaliza, mai întâi, lucrările neterminate de constructori, însă CNAIR nu va angaja personal suplimentar, ci va reloca angajați existenți. Compania de Drumuri are o experiență în acest sens: a reconstruit cei circa 300 de metri demolați din Lotul 3 al autostrăzii Sibiu – Orăștie.

Secțiunea 4 a Autostrăzii Pitești – Sibiu, la licitație

CNAIR a lansat licitația pentru proiectarea și execuția Secțiunii 4 a Autostrăzii Pitești – Sibiu. Proiectarea va dura 16 luni, iar execuția lucrărilor, 44 de luni. Perioada de garanție stabilită prin documentație este de minimum 60 de luni.

Secțiunea 4 a autostrăzii Pitești – Sibiu este cuprinsă între localitățile Tigveni și Curtea de Argeș și are o lungime de 9,86 km, din care 1,35 km de tunel, ce va fi construit în zona de traversare a dealului Momâia.

În prezent, se lucrează la documentațiile pentru loturile 2 și 3 ale Autostrăzii Pitești – Sibiu. Anul trecut, au fost scoase la licitație contractele pentru proiectarea și execuția loturilor 1 și 5, iar ofertele se află în faza de evaluare.

Fără oferte de reparație a vagoanelor

Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, s-a întâlnit cu reprezentanții conducerii CFR Călători și ai uzinelor care repară material rulant, pentru a găsi soluții, în contextul în care vagoane și locomotive nefuncționale sunt nereparate, deoarece firmele specializate nu se mai prezintă la licitații.

Reprezentanții uzinelor reparatoare au cerut reglementări care să urgenteze procedurile de achiziții și alinierea prețurilor pentru reparații la cele stabilite de piața liberă. Ministrul este hotărât să elimine blocajele legate de achizițiile publice pentru lucrările de reparații necesare vagoanelor și locomotivelor. În acest sens, a dispus luarea unor măsuri pentru simplificarea procedurilor. CFR Călători are 750 de vagoane disponibile și peste 400 ce necesită reparații.

Autostrada Sebeș – Turda…

… va avea o lungime totală de 70 de kilometri și va traversa, parțial, județele Alba și Cluj, fiind împărțită în patru loturi. Ea va asigura o legătură directă și rapidă între Autostrada A1 Sibiu – Sebeș – Orăștie – Deva – Timișoara – Arad – Nădlac, parte din Coridorul IV Pan-European, și Autostrada A3 Brașov – Făgăraș – Târgu Mureș – Turda – Cluj Napoca – Oradea – Borș, numită și Autostrada Transilvania.

Primul lot, de 17 km, se întinde de la intrarea pe autostradă, în Sebeș, până la Pârâul Iovului, după Alba Iulia. Lotul 2, de 24,3 km, pornește de la Pârâul Iovului, până la intrarea în Aiud. Lotul 3, de 12,5 km, se întinde de la intrarea în Aiud, până la Decea, iar lotul 4, de 16,3 km, se termină în Turda.

Valoarea lucrărilor, fără TVA, este de aproximativ 542 milioane lei pentru Lotul 1, de 550 milioane lei pentru Lotul 2, de 420 milioane lei pentru Lotul 3 și de 470 milioane lei pentru Lotul 4. Finanțarea este asigurată 85% din fondul de coeziune și 15% din bugetul de Stat.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.