Bursa Transport in 2011

Piata transporturilor spot a crescut cu 22% anul trecut, pe BursaTransport. La ora actuala, aplicatia este folosita de peste 12.000 de utilizatori.

In spiritul transparentei cu care ne-a obisnuit, BursaTransport ne-a pus la dispozitie date statistice legate de activitatea desfasurata in 2011. „BursaTransport «facuta de transportatori pentru transportatori» este instrumentul zilnic a peste 12.000 de firme de transport si expeditie rutiera de marfa, 94% dintre ele romanesti, cu ajutorul caruia expeditorii isi gasesc solutii de transport iar transportatorii isi gasesc marfa de transportat. Spre deosebire de alte aplicatii de tip burse electronice de transport, noi aspiram la o anumita pozitie de coagulanti ai breslei transportatorilor, punand la dispozitie spatiu virtual de interactiune intre cei interesati, creand unelte de evaluare si cunoastere a partenerilor de afaceri in transport“, a precizat Dan Cotenescu, manager BursaTransport.

Evolutia marfurilor publicate in BursaTransport

Anul 2011 a adus o crestere importanta a marfurilor publicate pe BursaTransport, de 22%. Se poate observa variatia sezoniera asemanatoare in cei 2 ani succesivi (2010 si 2011). De asemenea, se poate remarca pulsul bun al pietei in 2011 fata de 2010, urmand pulsul general economic. Totusi, este de remarcat caderea abrupta din lunile noiembrie si decembrie 2011, aspect care a facut ca, la finalul anului trecut, numarul marfurilor postate sa fie identic cu cel inregistrat la sfarsitul lui 2010. Evolutia pietei spot poate oferi informatii legate de evolutia transporturilor in general, insa trebuie tinut cont de pozitia pe care aceasta o ocupa. „Piata transporturilor spot este estimata la 10% din piata totala a transportului rutier de marfa. Ceea ce inseamna, cu alte cuvinte, ca doar una la fiecare 10 marfuri transportate ajunge in situatia de a fi publicata pe burse electronice de transport“, a explicat Dan Cotenescu. Dupa natura activitatii principale in raport cu BursaTransport, marfurile au fost publicate de catre: expeditori – 58%, carausi – 23% si altii 19%. Este de remarcat consistenta apetitului pentru intermediere care se manifesta in randul carausilor. Cele 12.792 companii romanesti care utilizeaza BursaTransport sunt repartizate astfel: 62% transportatori, 7% expeditori si 31% altii. Categoria „altii“ inseamna clienti de transport sau altceva (altceva decat carausi/expeditori/clienti transport).

Incidente de plata

Incidentele de plata sunt semnalate prin declaratii de neincasare a facturilor de transport facute de catre utilizatorii BursaTransport si documentate cu contract, factura si scrisoare CMR. „Aceste incidente de plata au fost gandite de catre noi incepand cu 1998, ca instrument de protejare a pietei operatorilor de transport impotriva firmelor ce platesc cu mare intarziere contravaloarea serviciilor de transport sau nu le platesc deloc. Trei au fost motivele ce au condus la instituirea acestei liste a rusinii: in mod nenatural, toate serviciile de transport rutier de marfa se factureaza cu scadenta de plata de pana la 60 de zile, deci serviciul de transport implica creditare comerciala din partea prestatorului; obiceiul de a muta gaura de la un prestator la altul in timpul acestui lung termen pana la scadenta, la care se mai adauga si durata extrema a procesarii dosarelor in justitie; valorile mici ale creditarilor comerciale (facturile de transport) si dispersia lor, fata de care nu prea exista sisteme de protectie la neincasare – asigurari de risc financiar sau instrumente bancare de garantare a incasarii (de tip acreditiv)“, a explicat managerul BursaTransport. In timp, lista incidentelor de plata a devenit un instrument efectiv de sprijin in recuperarea creantelor curente de la debitori. „Poate cel mai important aspect obtinut prin publicarea listei cu incidentele de plata, cu toate ca este trecut neobservat de opinia publica a transportatorilor, este faptul ca societatea comerciala care a emis un instrument bancar fara acoperire este exclusa definitiv de la accesul la serviciile BursaTransport“, a completat Dan Cotenescu. Cu exceptia sfarsitului de an 2011, marcat de o abundenta de declaratii a catorva firme, care au produs o crestere pe sfarsit de an, s-a putut observa ca, o data cu majorarea economica a anului 2011, incidenta intarzierilor de plata a scazut. Din punct de vedere statistic, incidentele de plata sunt produse de: expeditori – 54%, carausi – 30%, altii – 16%. Odata examinata documentarea declaratiei privind incidentul de plata, administratia BursaTransport atentioneaza societatea comerciala reclamata asupra iminenței publicarii unui incident de plata la adresa ei, in speranta ca intarzierea de plata nu se produce din rea credinta, ci din motive necontrolabile, cum ar fi propriile probleme de incasari. Publicarea incidentului se produce la cateva zile de la atentionare, doar daca firma care a produs incidentul nu stinge datoria fata de declarantul incidentului. De remarcat este faptul ca 84% dintre incidentele de plata sunt stinse amiabil (fara publicare), 3% sunt stinse ulterior publicarii si doar 14% sunt publicate si nestinse inca. Incidentele de plata greveaza scoringul BursaTransport al firmei, inclusiv cele stinse amiabil, inaintea publicarii. In plus, exista prevazute masuri de suspendare.

Amintim ca BursaTransport este o aplicatie pe internet, administrata de firma Dacodasoft. Dacodasoft este detinuta de grupul editorial Wolters Kluwer, iar BursaTransport face parte din WKTS (Wolters Kluwer Transport Services).

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.