Noul Inspectorat de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR) va avea cel mult 400 de angajati dintre care 320 de inspectori si va fi condus de un inspector de stat sef numit prin Ordin al ministrului Transporturilor.
Conform proiectului de hotarare de Guvern privind organizarea si functionarea ISCTR, noua institutie va prelua mijloacele fixe si obiectele de inventar utilizate pentru control de RAR, ARR si CNADNR si va avea acces la bazele acestora de date, urmand sa fie organizata in 8 inspectorate, ale caror sedii vor fi stabilite prin ordin de ministru.
Concret, inspectorii ISCTR vor avea dreptul sa opreasca orice vehicul rutier utilizat la efectuarea transporturilor rutiere de peste 3,5 tone sau destinat transportului de persoane, cu peste 9 locuri, precum si orice autovehicul utilizat la activitatea de pregatire practica a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere. Potrivit actului normativ citat, principiile care stau la baza exercitarii activitatii inspectorilor sunt: legalitate, impartialitate, obiectivitate si profesionalism; transparenta; eficienta si eficacitate; responsabilitate, in conformitate cu prevederile legale; siguranta rutiera.
ISCTR va asigura la nivel national inspectia si controlul respectarii reglementarilor nationale si internationale in domeniul transporturilor rutiere, privind in principal: conditiile de efectuare a activitatilor de transport rutier, a activitatilor sale conexe si a celor de pregatire a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere; siguranta transporturilor rutiere si protectia mediului; starea tehnica a vehiculelor rutiere; masele si/sau dimensiunile maxime admise pe drumurile publice si masele totale maxime autorizate; tariful de utilizare si tariful de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania.
De mentionat ca, pana la 31 decembrie 2012, inspectoratul unic de control in transporturi va trebui sa ia masurile necesare astfel incat cel putin activitatile de control, de intocmire a proceselor verbale de contraventie, de aplicare a masurilor complementare si administrative si de actualizare a clasificarii intreprinderilor din punct de vedere al riscului sa se realizeze la locul si momentul efectuarii controlului in sistemul electronic informational.
Drepturi si obligatii
Intre obligatiile inspectorilor se numara acelea de a respecta Constitutia Romaniei si de a cunoaste si aplica intocmai reglementarile in vigoare aferente domeniului transporturilor rutiere, de a respecta ordinele date de sefii ierarhici si de a pastra cu strictete secretul de serviciu al actiunilor de control. Tot in randul obligatiilor stabilite prin lege, sunt si acelea de a nu pretinde si a nu primi niciun fel de bunuri in natura sau bani si nici de a-si crea avantaje in legatura cu serviciul sau prin exercitarea functiei, de a purta uniforma de serviciu, de a pastra in buna stare bunurile din dotare si insemnele de legitimare, de a utiliza mijloacele si echipamentele de control numai in conditiile prevazute de producatorul sau furnizorul acestora si de legislatia metrologica in vigoare, dupa caz.
In exercitarea atributiilor, inspectorii au sarcina sa isi faca cunoscuta, in prealabil, calitatea si sa prezinte legitimatia de control, fiind obligati sa aiba o conduita demna, politicoasa, civilizata si intransigenta fata de cei care incalca legile din domeniu.
In paralel, inspectorii vor avea dreptul sa participe la actiunile comune de control efectuate impreuna cu alte organe abilitate si sa opreasca in trafic semnalizand regulamentar din pozitie statica, in acelasi mod ca si politistii rutieri, sau din autovehiculul din dotare, aflat in mers. De asemenea, vor putea sa verifice legitimatiile de calatorie in cazul transportului de persoane prin servicii regulate si sa stabileasca concordanta dintre inscrisurile continute in documentul de transport si identitatea persoanelor transportate, sa preleveze mostre care vor fi transmise spre analiza laboratoarelor autorizate in cazul transporturilor de marfuri periculoase (cand exista suspiciunea neconcordantei dintre inscrisurile continute in documentele de transport si marfurile transportate), precum si sa controleze vehiculele rutiere in punctele de trecere a frontierei.
Angajati prin concurs
Angajarea inspectorilor se va face prin concurs, anuntul urmand sa fie publicat cu 15 zile inainte intr-un cotidian de mare tiraj. Iar pentru a putea ocupa postul de inspector, un candidat trebuie sa aiba cetatenia romana si domiciliul in Romania, sa nu fi fost destituit din functie dintr-o institutie publica sau sa nu-i fi incetat contractul individual de munca pentru motive disciplinare in ultimii 7 ani, sa nu fi desfasurat activitate de politie politica, astfel cum este definita prin lege, sa cunoasca la nivel mediu o limba straina de circulatie internationala si sa detina permis de conducere minim categoria B. De asemenea, trebuie sa nu fi avut suspendata exercitarea dreptului de conducere a autovehiculelor in ultimele 6 luni sau mai mult de doua ori de la data obtinerii permisului de conducere pentru consum de alcool, sa nu fi avut anulat permisul de conducere in ultimii 10 ani, sa nu fi fost condamnat printr-o hotarare judecatoreasca ramasa definitiva pentru o infractiune la regimul armelor si munitiilor, la regimul circulatiei pe drumurile publice sau privind legislatia din domeniul transportului rutier. In plus, trebuie sa indeplineasca o conditie de studii si experienta profesionala. Adica sa detina diploma de licenta urmare absolvirii unei institutii acreditate de invatamant superior in specialitatea transport rutier sau autovehicule rutiere, diploma de licenta urmare absolvirii unei institutii acreditate de invatamant superior in specialitatea economica si/sau juridica sau tehnica, profilul mecanic, si au o vechime in munca in domeniul transporturilor rutiere de cel putin 3 ani sau sa detina diploma de bacalaureat urmare absolvirii unui liceu in profilul tehnic sau mecanic si au o vechime in munca in domeniul transporturilor rutiere de cel putin 5 ani. Pe de alta parte, inspectorul de stat sef trebuie sa aiba o experienta de cel putin 5 ani in functie de conducere in domeniul transporturilor rutiere, studii superioare de lunga durata tehnice, economice si/sau juridice si sa cunoasca la nivel avansat o limba straina de circulatie internationala.
Atributii ale ISCTR
‑ exercita controlul respectarii reglementarilor in vigoare privind organizarea si efectuarea transporturilor rutiere si a activitatilor conexe;
‑ exercita controlul respectarii maselor si dimensiunilor maxime autorizate;
‑ exercita controlul privind regimul drumurilor si achitarea tarifului de utilizare a acestora;
‑ exercita controlul respectarii reglementarilor in vigoare privind furnizarea, transportul si receptia bunurilor divizibile;
– exercita controlul la sediul furnizorilor si beneficiarilor de bunuri divizibile;
– exercita controlul respectarii regulilor privind perioadele de conducere si de odihna;
– exercita controlul echiparii vehiculelor cu limitatoare de viteza;
– exercita controlul privind efectuarea transporturilor de marfuri cu vehicule de peste 3,5 t si de persoane cu vehicule cu peste 9 locuri;
– efectueaza in trafic controlul tehnic;
– exercita controlul modului de utilizare a licentelor de transport, a certificatelor de transport in cont propriu, precum si a copiilor conforme ale acestora;
– exercita controlul utilizarii licentelor pentru activitati conexe;
– exercita controlul activitatii de pregatire a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere;
– retine, suspenda, retrage sau anuleaza, dupa caz, licente de transport sau copii conforme, licente de traseu, autorizatii de transport international, certificate/atestate profesionale ale personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, respectiv suspenda, retrage sau anuleaza, dupa caz, autorizatiile centrelor de pregatire si perfectionare profesionala a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, precum si autorizatiile scolilor de conducatori auto, la solicitarea autoritatii emitente;
– opreste si, daca este cazul, imobilizeaza vehiculele rutiere, in conformitate cu prevederile legii;
– ‑dispune masura suspendarii dreptului de utilizare a vehiculelor rutiere;
– propune spre aprobare Ministerului Transporturilor si Infrastructurii norme si reglementari specifice;
– colaboreaza cu alte organisme de specialitate, in vederea initierii unor programe de prevenire a evenimentelor rutiere;
– exercita controlul transportului rutier de persoane prin servicii regulate in trafic national si international, precum si modul de utilizare a licentelor de traseu si a autorizatiilor de transport international;
– exercita controlul autovehiculelor utilizate la transportul rutier de persoane prin servicii regulate in trafic national privind dotarea acestora cu aparate de marcat electronice fiscale si cititoare de carduri;
– exercita controlul transportului rutier ocazional de persoane;
– exercita controlul modului de acordare a facilitatilor la transportul rutier de persoane prin servicii regulate in trafic national, precum si a utilizarii legitimatiilor de transport tip card.
Inspectorii vor urma cel putin o data pe an cursuri de perfectionare profesionala, finalizate printr-o testare cu relevanta pentru calificativul de evaluare a acestora.
Sefi numiti de ministru
Conducerea ISCTR este asigurata de catre un consiliu de conducere format din 5 persoane, presedinte fiind inspectorul de stat sef. Membrii consiliului, inclusiv inspectorul de stat sef, vor numiti si revocati prin ordin al ministrului Transporturilor si Infrastructurii, avand un mandat de 4 ani.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro