CNADNR are in acest moment in executie, in licitatie si in pregatire 342,7 km de autostrada, potrivit contractelor de lucrari aflate in derulare sau in procedura de licitatie din 2012 ori „pe teava“ anul acesta. Cifrele sunt cuprinse la capitolul „Proiecte mari pe 2013“, aflat in structura bugetului aprobat pentru Secretariatul General al Guvernului, in subordinea caruia a trecut Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania – CNADNR. Dan Sova, ministrul delegat pentru Marile Proiecte, are la dispozitie 7 miliarde lei, din care 5,2 miliarde lei pentru investitii prioritare.
Cum la CNADNR-ul lui Dan Sova au ramas numai autostrazile – nu si drumurile nationale, lasate ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu -, ministrul delegat al Marilor Proiecte a adunat si scazut cifre pana i-au dat urmatoarele rezultate „Sectiuni in executie, cu buget asigurat, sunt in lungime de 150,3 km, din care, conform angajamentelor contractuale scrise, ar trebui sa terminam in acest an 143,8 km de autostrada“, a anuntat Dan Sova.
„Sectiuni in licitatie, care vor intra in executie in 2013, insumeaza 119,7 km. Si mai avem sectiuni in pregatire: 116,64 km“, a adaugat ministrul. In total, 342,7 km de autostrada. Adica 350 km, ce s-o mai lungim.
Cu aceste cifre va defila ministrul Marilor Proiecte in urmatorii 2 ani, pentru ca mai mult de jumatate din kilometrii anuntati vor fi gata atunci. La capitolul fonduri europene, CNADNR are finantare 85% din fonduri europene pentru trei autostrazi: Coridorul IV Pan-european Nadlac-Constanta, Coridorul IX Ploiesti-Albita (Ungheni) si autostrada „Transcarpatica“ Oradea-Arad-Lugoj-Calafat.
„Restul autostrazilor din Romania nu au decat doua solutii de finantare: fie le construim in parteneriat public-privat (PPP) sau in concesiune, fie din surse bugetare“, a spus Sova.
Iar cum bani la buget nu prea mai sunt, raman celelalte doua variante. Ministrul delegat a adaugat ca a vorbit cu toti finantatorii – BEI, BERD, BM – pentru a gasi bani pentru construirea de autostrazi.
„Toata lumea incearca sa gaseasca finantari si investitori dispusi sa construiasca in concesiune sau in parteneriat public-privat“, a argumentat demnitarul. Sova a comentat ca fosta guvernare PDL a angajat lucrari fara sa aiba fonduri alocate sau credite si posibilitati efective de plata.
Le critica acum, dar are sansa sa le taie panglicile, ceea ce nu e putin lucru, avand in vedere cat de greu se incheie un contract. Si nu este vorba numai despre timpul necesar procedurilor de organizare a unei licitatii, ci si cel pierdut cu contestatiile.
Insa premierul Victor Ponta il sustine: „I-am zis lui Dan Sova: «Tu nu mai ai treaba nici cu deszapezirea, nici cu nisipul, tu vii – i-am dat un termen, sfarsitul lunii februarie – cu cele 10 proiecte mari. I-am cerut sa aiba un dosar in limba romana si in limba engleza pentru fiecare proiect in parte – cat costa, cam cat vrem sa dureze, ce garantii putem sa dam – si sunt dispus sa prezint proiectele respective in timpul vizitelor in strainatate, pentru a identifica investitori“.
Prim-ministrul sustine ca el insusi a intocmit lista cu viitoarele investitii, la a caror materializare va lucra ministrul delegat pentru Marile Proiecte de Infrastructura, Dan Sova.
Iata care sunt primele, ca importanta: autostrazile Bucuresti-Brasov si Pitesti-Craiova, reactoarele 3 si 4 de la Centrala nuclearo-electrica de la Cernavoda, centrala de la Tarnita (pentru care s-a semnat deja un acord de 1 miliard de dolari cu chinezii), Canalul Siret-Baragan si Podul Macin. Despre Canalul Siret-Baragan, premierul sustine ca va avea 3 componente ce vor trebui integrate: agricultura-irigatii; mediu-prevenirea inundatiilor; transporturi de marfuri.
Bechtel pe faras
Guvernul este urmarit insa ca de un blestem de contractul cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania, iar ministrul Sova vrea sa gaseasca o formula de incetare integrala a documentului semnat cu compania americana.
„Singura datorie pe care o avem mostenire (la CNADNR, n.r.) este catre compania Bechtel si se ridica la aproximativ 50 milioane euro. Va trebui sa o achitam si sa gasim o formula de incetare integrala a actualului contract. Anul trecut s-a semnat un act aditional, de catre fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, prin care s-a renuntat amiabil de catre parti la contractul initial si s-a pastrat doar finalizarea tronsoanelor Gilau-Turda si Suplacu de Barcau-Bors. Pentru primul tronson avem o datorie de 25 milioane euro, care este deja bugetata si o vom plati, iar pentru tronsonul Suplacu de Barcau-Bors avem tot in jur de 25 milioane euro datorie. Vom vedea, in urma negocierilor cu Bechtel, care va fi pretul inchiderii acestui contract, pentru a trece si Autostrada Bechtel intr-un alt sistem de finantare“, a afirmat Dan Sova.
Povestea Bechtel este urata: contractul pentru Autostrada Transilvania, de 2,2 miliarde de euro, a fost dat prin incredintare directa, nu prin licitatie, companiei americane, in 2004, in timpul ministrului Miron Mitrea, si prevedea construirea a 415 km pana in anul 2012. Insa abia in decembrie 2009 au fost inaugurati primii 42 de km, iar un an mai tarziu inca 10 km. Ministrul de atunci, Anca Boagiu, a anuntat constructorul american ca nu-i mai da niciun chior daca nu renegociaza contractul.
Bechtel a reusit sa incaseze in 6 ani 1,125 miliarde de euro. Totul a fost posibil pentru ca in contractul initial s-a prevazut ca banii sa se achite indiferent daca firma lucreaza sau nu. Iar acum, Guvernul Ponta se loveste de aceeasi meteahna a americanilor: cer 50 de milioane de euro „sa stea“, potrivit lui Victor Ponta.
In 2011, a ramas ca americanii sa isi termine portiunea de 118 km – tronsoanele Campia Turzii-Gilau si Suplacu de Barcau-Bors. Dar cu bani din bugetul de stat, in timp ce restul celor 6 tronsoane au obtinut finantare europeana si au fost scoase la licitatie.
„Daca Bechtel ar finaliza tronsonul Suplacul de Barcau-Bors, ar trebui sa-i dam 300 de milioane de euro. Mai bine ii dam 50 de milioane de euro sa plece si gasim fonduri in alta parte“, a aratat premierul.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro