Zeci de mii de șoferi apar în plus pe ștatele de plată ale companiilor de transport românești. Cifra, care reflectă evoluția din acest an, reprezintă cel puțin o surpriză, după ani de zile caracterizați de o oarecare stabilitate. Numărul conducătorilor auto certificați nu s-a schimbat semnificativ, iar parcul a crescut cu puțin peste 8.000 de unități. Care este concluzia?
Ediția 2021 a conferinței anuale „am MARFĂ, caut TRANSPORT”, organizată de revista ZIUA CARGO, a adus în prim plan date surpriză și informații importante de piață, reunind speakeri din zone diverse.
Bineînțeles, urmând tradiția conferințelor dedicate transportului de marfă, evenimentul a fost deschis cu informații furnizate de Autoritatea Rutieră Română (ARR), interlocutorii noștri fiind Mihai Alecu, directorul general ARR, și Lucian Lambru, director al Direcției Licențe și Autorizare din cadrul Autorității.
Numărul operatorilor de transport marfă a crescut ușor, în primele 6 luni ale acestui an, ajungând, în luna iunie, la 36.408, față de 36.116, la sfârșitul anului 2020. Aceeași evoluție a urmat-o și parcul, atingând 171.592 de unități, față de 163.404, la finalul lui 2020. Interesant este că majorarea de 8.188, consemnată până la nivelul lunii iunie, depășește cu aproximativ 30% evoluția pozitivă aferentă întregului an trecut. Potrivit datelor ARR, 2.405 vehicule au fost noi, având anul de fabricație 2021.
Mai multe parcuri de peste 10 camioane
Firmele cu parcuri sub 5 unități rămân cele mai multe, depășind 30.000; cifra companiilor cu flote importante, de peste 50 de vehicule, a ajuns la 280 (față de 277, la finalul lui 2020), dintre care 29 (exact la fel ca la sfârșitul anului trecut) au în curte mai mult de 200 de unități, iar 68 (față de 58, în 2020) au între 101 și 200 de vehicule licențiate. Numărul firmelor cu flote între 51 și 100 de camioane a scăzut de la 190, în 2020, la 183. În același timp, 2.566 de companii (față de 2.489, la finalul lui 2020) au între 11 și 50 de vehicule.
Din parcul total licențiat 27.180 de vehicule sunt operate în sistem de închiriere, iar 21.166, în leasing.
De menționat că numărul camioanelor utilizate în cont propriu a crescut nesemnificativ, de la 7.015, la finalul lui 2020, la 7.089.
Transportatori rutieri de mărfuri licențiați
An de referință Nr. operatori
2014 36.162
2015 28.731
2016 30.300
2017 34.396
2018 32.503
2019 35.463
2020 36.116
iunie 2021 36.408
Vehicule rutiere licențiate pentru transportul de mărfuri
An de referință Nr. vehicule
2013 110.799
2014 129.665
2015 120.667
2016 133.497
2017 139.677
2018 147.626
2019 156.903
2020 163.404
iunie 2021 171.592
Vechimea parcului deținut și utilizat
Vechime Nr. vehicule
> 20 de ani 14.282
15-20 27.998
10-15 48.729
5-10 47.424
< 5 ani 29.796
an fabricație 2021 2.405
O tendință pe termen lung, sau doar un foc de artificii?
Un număr de 245.646 de șoferi profesioniști (față de 194.539, în ianuarie 2021) sunt, în iunie 2021, angajați în cadrul companiilor de transport românești, conform datelor ARR, 348.440 fiind certificați (față de 353.763 la începutul anului). În același context, un număr de 333.676 de cartele sunt emise de către Autoritatea Rutieră Română, față de 336.762, la începutul anului.
Și având un tablou deja conturat al pieței, pe baza cifrelor furnizate de ARR, ne întoarcem la întrebarea pe care am pus-o la început. Un număr de 51.107 conducători auto profesioniști au fost, în plus, angajați în primele 6 luni ale acestui an de companiile românești licențiate pentru transport. Majorarea uriașă nu pare a fi susținută nici de o majorare a numărului șoferilor activi (numărul cartelelor tahografice chiar a scăzut puțin), nici de creșterea flotei. În mod clar, nu poate fi vorba decât despre acoperirea deficitului din piață și, inclusiv, despre un alt mod de organizare. Cifrele ARR arată că o parte importantă dintre șoferii români care lucrau în străinătate a optat pentru un angajator din țară (pentru că, încă, angajarea de șoferi străini nu poate fi caracterizată ca reprezentând un fenomen). Într-adevăr, pandemia a adus probleme la nivel european. Dar o întrebare rămâne deschisă. Cât timp își vor păstra opțiunea pentru companiile autohtone?
Răspunsul îl vom primi, probabil, în următorul an…
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro