Accidentul cumplit care a avut loc pe autostrada A1, în luna au gust, a răvășit pe mulți dintre noi. Inițial, s-a spus că un camion a încercat să întoarcă pe autostradă, pentru că ratase ieșirea spre Slatina. De fapt, șoferul a auzit în stație faptul că un echipaj ISCTR era plasat în față și, pentru că folosea magnetul în acel moment… Un cap tractor cu semiremorcă are lungimea aproximativ egală cu lățimea autostrăzii, iar manevra de întoarcere a făcut ca semiremorca să fie agățată în parapetul ce mărginește autostrada. A urmat cumplitul impact.
Din punct de vedere oficial, evenimen tul intră în statistica „rece” a accidentelor rutiere cu victime. Însă, pentru noi, cei care avem de-a face cu industria transporturilor… Acesta nu a fost un accident! Acesta este război! Și în război totul este permis – fără reguli, fără moralitate, fără a-ți păsa de ceilalți. „Nu este nimic de făcut”, „degeaba încerci, pentru că șoferii nu ascultă niciodată”, „acela a fost un șofer nebun”, „de ce nu a oprit pe dreapta, să scoată magnetul și apoi să plece mai departe?” – iată câteva dintre opiniile unor oameni care lucrează în domeniu și toate spun, practic, același lucru.
Aici am ajuns – fără speranță, fără soluții, fără ca măcar să mai încercăm ceva. A cataloga drept „nebun” șoferul care a încercat fatala manevră este extrem de simplist. Sigur, a fost o nebunie, dar ce l-a determinat să ajungă la această decizie? În transporturile românești, nebunia definește cel mai adesea persoanele care pur și simplu nu mai pot gestiona (sau mai bine zis ascunde) stresul și frica, sentimente care au atins cote alarmante. A întors camionul pentru că singurul lucru nepermis, în acest domeniu, este să fii prins și amendat. În rest, totul poate fi iertat. Mi-e teamă că, dacă reușea să ducă la capăt manevra, ar fi fost, mai degrabă, felicitat pentru că a evitat controlul și privit chiar cu un fel de respect de către colegii șoferi – „iată unul dintre noi care este gata să facă, într-adevăr, orice este nevoie”. Nu acesta este scopul pentru care stațiile sunt folosite? Să aflăm unde este amplasat controlul, cine cui poate să mai vândă „economie”, să rămânem la curent cu „cele mai bune practici”…
La modul în care funcționează astăzi lucrurile, faptul că, din când în când, câte un șofer cedează nu reprezin tă o surpriză. Presiunea, frica și nu mărul mare de practici ilegale tolerate de prea mult timp și de prea mulți au dus la asemenea situații și nu trebuie să fii clarvăzător ca să realizezi că viitorul nu arată bine.
Nu reușisem, încă, să potolesc revolta pe care o simțeam în legătură cu accidentul de pe A1, când o nouă știre zguduie piața. O firmă (nu mică) din Suceava obținea în mod fraudulos ITP-ul pentru camioanele care operau pe comunitate. Din nou, încep să dau telefoane, să mă interesez și iată ce descopăr: nu este un caz izolat, ci discutăm despre un fenomen! Această practică s-a dezvoltat mult, în ultimii doi ani și se pare că aproximativ jumătate din flota ce operează pe comunitate este în această situație.
În aceste condiții, nu este de mirare numărul mic de comentarii venite din piață. „Păi dacă vehiculele sunt noi, de fapt nici nu au nevoie de ITP” și „oricum nu a dat la nimeni în cap” și „de fapt, nici nu este mare lucru, pentru că oricine poate face asta” – alte opinii din piață. Oare? Să ai dubluri la numerele de înmatriculare este acceptabil? Să obții, în mod ilegal, un document atât de important pentru siguranța circulației este ok? Dar să te lași la mâna șoferilor, fiind aproape banal să dove – dești că un camion nu era în România, la momentul obținerii ITP-ului?
Înțeleg că sunt persoane care se simt destul de sigure pe ele pentru a nu avea o problemă în legătură cu aspectele de mai sus. Dar ceilalți?
Am avut discuții cu mai mulți manageri și sumele „salvate” anual pentru fiecare camion sunt plasate între 1.500 și 5.000 de euro, în funcție de reședința firmei și capacitatea de a reveni în țară și a pleca înapoi cu marfă. La o flotă de aproximativ 50 de camioane, înseamnă până la 250.000 de euro, costuri evitate anual. Merită? Poate că unii vor spune că da, însă mai important este impactul acestor sume în piață. Cu siguranță, o parte rămâne în buzunarul patronului și aceasta face cel mai puțin rău. Restul – o parte merge la personalul stației ITP și, posibil, la unii reprezentanți ai autorităților, care închid ochii (încă) în fața unui fenomen care a căpătat proporții. Însă, probabil, cea mai consistentă parte merge în direcția asigurării avantajului com petitiv. Adică posibilitatea de a coborî tarifele mai jos decât orice alt transportator (legal). Păi, în condițiile aces tea, cui îi mai vine să facă lucrurile legal? În plus, sunt patroni care mi-au mărturisit dificultatea de a spune „nu” în fața propunerilor de a intra, la rândul lor, în această tagmă – „Te simți ca un prost, că nu faci și tu asta.”
Știu că mulți veți ajunge (din nou) la concluzia că statul este de vină, că nu reușește să stârpească asemenea „boli” care au tendința să se dezvolte necontrolat. Însă astfel nu facem decât să pasăm responsabilitatea. Noi, ZIUA CARGO, ar fi trebuit să scriem mai mult despre magneți și practici ilegale și poate „cangrena” nu ar fi luat asemenea proporții. Patronii firmelor de transport ar fi putut (ar fi trebuit) să spună „NU” tuturor practicilor ilegale și, poate, o familie de români nu ar fi dispărut atât de brusc. Iar șoferii ar fi trebuit să strige „STOP” nebuniei și, atunci, probabil, un copil ar fi apucat să împlinească doi ani.
Nu putem să continuăm să ne păcălim, așteptând ca schimbarea să vină de undeva, din neant. Bineînțeles, schimbarea, cel puțin în prima etapă, înseamnă muncă mai multă și câștiguri reduse. Dar nu așa este firesc, nu acesta este cel mai bun drum de parcurs? Sigur, asta dacă chiar vrem să salvăm vieți și ținem la cinstea și onoarea noastră.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
Împreună mișcăm lucrurile!
salut ,ai dovedit ca stii ceva despre mesria si afacerile de transport .Nu sunt de acord cu solutiile ,,extraȚ gasite si practicate de patroni si soferi romani dar vreau sa precizez clar si raspicat , ,, maimuta” nu e animal romanesc!Toate practicile ,,extra” mentionate ,soferul si patronul roman le-au insusit invatand meseria in Europa.Dar nu te bucura tare ,ai trecut tangential peste cauze si vinovati.
1 problema practicilor ,,extra” -controale superficiale ,legislatie europeana stufoasa,preturi pentru transport liberalizate dar discriminatorii,practici discriminatorii cu tinte precise -firme si soferi est,controale dedicate in comunitate ,amenzi cu dedicatii ,etc ,duc LA COSTURI MAI MARI SI INACASARI MAI MICI -PENTRU ACEEASI MUNCA/SERVICIU PRESTATA DE O FIRMA DIN EST pentru piata din vest ,fata de firme din vest.
2.Astept un om de litere, sa faca o incursiune intre soferii romani/straini, care muncesc in Germania ptr firme nemtesti de transport,in Italia,Olanda si chiar Belgia. Apoi sa vb si de ale noastre romanesti.Ei sunt curve cu perdea ,diferenta dintre noi si ei ,ca noi NU avem perdea.
3.Problema ITP false ,-vinovat principal MT din RO,RAR,care au ramas de ani de zile la faza de proiect ,cu statiile autorizate in Europa ptr a face ITP acolo.NU sunt de acord cu cei ce au facut ITP fraudulos ,mai ales ca pe mine si alti care am venit 6 ani la rand in tara cu 19 ansambluri ,4400km fara incarcatura ,pierzand si o saptamana de lucru sofer/camion ptr a face ITP in Romania,ne-au COSTAT FOARTE MULT ,iar ei care au fraudat ITP -uri concurau cu noi ceilalti ,dar vinovatii sunt alti ,care au fost platiti sa gandeasca si rasplatiti probabil sa nu gandeasca!
.IN 2020 firma ptr care lucrez pierde la 19 ansambluri,minim 76000 euro ,cca 4000euro/camion.Mii si mii de camioane romanesti au pierdut acesti bani,IN FIECARE AN ,si nu ele au pierdut ,A PIERDUT ROMANIA
Incercati sa adaugati minim 12500 euro cheltuieli cazari si cautatima in urmatoarele 6 luni sa vedeti daca firma din RO mai exista .Toate acestea, in timp ce am cumprat 19 tractoare din..VEST in ultimi 4 ani,cu finantare din VEST,adica dobanzile se duc in VEST ,am platit servicii,combustibil,anvelope,taxe autostrada ,parcari,cafea,dusuri,piese in …VEST,iar acum MORbiditate 1,Normal nu prea mai aveau cum sa vanda in ESt ,Relansam vestul,reinviem firmele din vest si vindem dinou camioane din VEst ,cu finantare din vest si ..EST-ul nu mai prezinta interes .Camioanele Estului sunt numai bune de recuperat si soferii de redirectionat spre VEST.si asta in timp ce AI NOSTRI AUTORITARI,DORM sau sunt platiti sa doarma.
Vă mulțumim mult pentru intervenție, Nicu. Este fantastic să putem susține discuții sincere despre modul real în care se desfășoară transportul. Este evident că suntem departe de normalitatea dorită și proclamată în discursuri oficiale și autoritățile sunt primele chemate să oprească fenomenele „ciudate”. Credeți că vor reuși? Sunt multe de făcut și timpul pentru decizii strategice pare tot mai scurt și tocmai de aceea ne-am permis (sper să ne fie iertat acest lucru), ca măcar din când în când să facem apel la conștiința fiecăruia dintre noi. Prea repede am învățat să utilizăm căile lăturalnice (aveți dreptate, de la alții). Poate acum începem să învățăm să facem lucrurile respectând legislația… Nicu, vă mulțumim încă odată pentru poziția pertinentă exprimată mai sus.