Mercedes-Benz a lansat noul Sprinter, oficial în România, în octombrie, prin intermediul unui eveniment ce a pornit din Bucureşti şi s-a încheiat pe malul Mării Negre, la Constanţa. Modelul este disponibil pentru comandă încă din luna septembrie.
Deja celebra utilitară a constructorului german plănuieşte să reprezinte standardul de inovaţie şi tehnologie în segmentul său, fiind echipată cu o serie de sisteme de siguranţă aflate în premieră pe un vehicul comercial uşor, cu motorizări pe măsură, Euro VI. Acest nou model se recomandă a fi cel mai economic vehicul comercial uşor din clasa sa şi este disponibil cu preţuri ce pornesc de la 22.222 euro (fără TVA) sau 24.999 euro (fără TVA) pentru varianta şasiu, respectiv furgon.
Trăsături de lider
Tradiţia ne spune că modelul Sprinter este văzut la nivel mondial ca fiind vehiculul care simbolizează clasa comercialelor uşoare cu o masă maximă admisă de 3,5 t. Aşa cum ne-a obişnuit, generaţia Sprinter pare să fie şi acum unul dintre liderii în ceea ce priveşte inovaţia, iar noile sale opţiuni şi îmbunătăţiri vin să consolideze această idee. Maşina beneficiază de cinci noi sisteme de siguranţă, motorizări care respectă viitorul standard de poluare Euro VI şi un design îndrăzneţ. Iar consumul oficial declarat, de doar 6,3 l/100 km, este un avantaj fără doar şi poate, dacă această cifră va fi obţinută şi în condiţii de exploatare autohtonă.
Premieră mondială în materie de siguranţă
Pe lângă clasicele sisteme de siguranţă prezente pe majoritatea comercialelor din clasa sa, noul Sprinter are câteva sisteme ce reprezintă o noutate mondială. Acestea sunt: Crosswind Assist (se bazează pe senzori de detectare a rafalelor de vânt, activaţi la o viteză minimă de 80 km/h, care determină frânarea roţilor pe partea care se confruntă cu vântul, stabilizând curenţii laterali şi prevenind pierderea direcţiei în caz de vânt lateral puternic), precum şi Collision Prevention Assist (sistem ce oferă atenţionare vizuală şi acustică şi pregăteşte sistemul de frânare pentru performanţă maximă în cazul unei potenţiale coliziuni) şi Blind Spot Assist (ajută la evitarea coliziunilor detectând autovehiculele aflate în unghiul mort şi avertizând şoferul prin semnale vizuale şi sonore). De asemenea, alte noi sisteme de siguranţă sunt: Highbeam Assist (controlează automat faza lungă în funcţie de zonă şi situaţia de conducere, pentru a preveni orbirea şoferului ce vine din sens opus) şi Lane Keeping Assist (care avertizează şoferul prin semnale sonore şi vizuale în cazul părăsirii accidentale a benzii). Sistemul Crosswind Assist va face parte din dotarea standard, ca parte a ESP, iar celelalte sisteme pot fi comandate opţional, fiecare client putând adapta Sprinter-ul nevoilor sale. Inginerii de la Mercedes-Benz sunt de părere că utilizarea mijloacelor electronice de siguranţă în segmentul autoutilitarelor va avea un impact pozitiv asupra statisticilor privind accidentele rutiere.
Pregătit pentru Euro VI
Noul Sprinter este prima utilitară comercială cu o gamă completă de motorizări care respectă standardul de poluare Euro VI. Sprinter respectă cele mai stricte limite cu tehnologiile BlueTEC şi SCR, incluzând şi injecţia aditivului AdBlue în gazele de eşapament pentru neutralizarea oxizilor de azot. Gama de motorizări diesel cuprinde propulsoare de patru şi şase cilindri, cu puteri cuprinse între 95 CP şi 190 CP, iar ca o alternativă a motoarelor diesel, noul Sprinter dispune de un motor supraalimentat de 1,8 litri cu sistem de injecţie directă, care dezvoltă 156 CP. Acelaşi motor este disponibil şi în versiune cu propulsie pe bază de gaz natural comprimat. Motoarele pot fi cuplate la o cutie de viteze manuală cu 6 trepte de tip Eco Gear sau cea automată cu 7 rapoarte, 7G-Tronic Plus. Datorită grupului motopropulsor optimizat, echipamentelor auxiliare şi pachetului BlueEFFICIENCY, rezultă un consum mixt de combustibil de cel puţin 6,3 l/100 km – o nouă cifră record pentru autovehiculele din această clasă. Dotarea standard în Europa include acum şi computerul de mentenanţă ASSYST. Acesta ajută la extinderea intervalului flexibil de întreţinere până la 60.000 km.
… în drum spre mare
Aşa cum spuneam, evenimentul de lansare din Bucureşti s-a încheiat la Constanţa, unde am ajuns chiar cu vedeta evenimentului. Ne-am bucurat, pe toată lungimea Autostrăzii A2, până în Portul Constanţa şi apoi pe faleza oraşului, de noul Sprinter. Echipat cu cea mai puternică motorizare diesel posibilă, propulsorul de 3.0 CDI, V6, de 190 CP cuplat la o cutie automată 7G-Tronic Plus s-a achitat cu succes de sarcini nelăsând loc pentru dubii. E drept, probabil că această configuraţie nu va avea un prea mare succes în rândul clienţilor români, dar cu siguranţă toţi şi-ar dori-o. În materie de design, noul Sprinter se aliniază actualei linii de design Mercedes, iar interiorul a primit şi el upgrade-uri la mai multe nivele. De la tapiţerie la volan şi până la fantele de aer. Pe lângă noua linie audio, şi-au găsit locul şi sistemul de telefonie Bluetooth, cu tastatură de telefon şi agendă telefonică, acest pachet tehnologic opţional fiind întregit de sistemul de navigaţie Becker Map Pilot. Aşteptările sunt deja ridicate de la această nouă generaţie, dat fiind pedigree-ul, dar după cum „stă“ pe hârtie şi după drive-test-ul spre Constanţa, avem toate motivele să credem că aşteptările vor fi satisfăcute, şi, în funcţie de varianta aleasă de client, chiar şi depăşite.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro