Cu ambiție, consecvență și atenție la oportunități, compania suceveană AC Mobile a străbătut două decenii de continuă dezvoltare. După 20 de ani, pilonul principal menit să susțină evoluția viitoare îl reprezintă „echipa”.
Totul începe cu un nume, care trebuie să fie acceptat și de către Camera de Comerț… adesea este numele antreprenorului… însă, în 20 de ani, și semnificația numelui poate fi adaptată…
„Numele firmei a sugerat, de-a lungul timpului, lucruri diferite. În 2003, a venit de la mobile.de și numele meu. Apoi, pentru că am activat în domeniul construcțiilor, numele putea fi o prescurtare pentru «antrepriza de construcții mobile»… După 20 de ani, numele a intrat în ADN-ul firmei”, a spus Alin Crețu, director general AC Mobile.
În primii patru ani, firma a comercializat mașini second-hand importate, o activitate „la modă” în acea perioadă. În 2006, a demarat partea de construcții și în special demolări.
Iar transporturile au început în 2010.
„Am vrut să ajut un prieten, care m-a convins să fac un credit pentru el, pentru achiziționarea de mașini. Practic, creditul a fost realizat pe firma mea și i-am închiriat mașinile. Și, pentru că nu a mai reușit să plătească ratele, am decis să mă apuc de transport. Iar, în 2013, am achiziționat alte 5 mașini – van-uri de 3,5 t, în plus față de cele două deja deținute. Planul de afaceri prezentat băncii era ca, în trei ani de zile, să ajung la 30 de unități. Cei de la bancă m-au considerat optimist, însă în următorii trei ani am depășit această țintă”, a arătat Alin Crețu.
Transportul a devenit, din acel moment, activitatea principală a firmei.
„Am renunțat la vânzările de mașini second-hand, pentru că ajunsesem într-un punct în care simțeam că nu mai pot dezvolta activitatea și nu mai aveam satisfacție. Era prea simplu! Transporturile mi s-au părut, de la început, foarte frumoase. Din 2013, m-am implicat personal în această afacere și un moment foarte important a fost participarea la prima conferință de profil, în 2014. Astfel, am început să cunosc lumea pe care o vedeam, până atunci, doar la televizor”, a explicat Alin Crețu.
Totodată, s-a schimbat și politica de achiziții, care a început să se axeze pe vehicule noi.
„Odată cu participarea la conferințe, am primit oferte pentru camioane noi. Inițial, am spus că vehiculele noi sunt prea scumpe (gândirea tipică a majorității transportatorilor). Vânzătorii îmi spuneau că nu este nevoie de bani, ci doar de șoferi și să le pui la treabă, pentru că finanțări se găsesc. Astfel, am început să achiziționez camioane noi, inițial într-un ritm de un vehicul nou la două second-hand. Astăzi, camioanele second-hand sunt doar excepții”, a explicat directorul general AC Mobile.
Apariția ATMB
Nu poți vorbi despre AC Mobile și Alin Crețu fără a aminti despre apariția ATMB – Asociația Transportatorilor de Mărfuri Bucovina.
„În 2016, a explodat problema cu tarifele pentru RCA. Am văzut că se făceau proteste în țară și am creat un grup de transportatori și la Suceava. În ciuda îndoielilor inițiale, ne-am adunat tot mai mulți. La primele proteste, am primit amenințări cu dosare penale și cătușe. Au fost plăcuțe luate la unele camioane și permise reținute… Noi, încă de la început, am arătat că nu dorim să creăm probleme, ci doar ne apărăm drepturile. Iar, după o perioadă de timp, chiar s-a creat o relație de respect reciproc cu autoritățile”, a arătat Alin Crețu.
Protestele au reprezentat o oportunitate pentru transportatori să se cunoască unii cu alții și cu autoritățile și, totodată, au pus transportul sucevean în zona de top la nivel național.
„A urmat un alt pas important – parteneriatul cu Augustin Hagiu și asocierea ATMB cu FORT. Problemele legate de RCA s-au rezolvat atunci… spre deosebire de acum. Implicarea în zona de apărare a intereselor breslei a fost de ajutor și pentru propria afacere, în sensul în care mi-a dat curaj că orice problemă poate fi depășită”, a declarat Alin Crețu.
Pachetul Mobilitate a fost un alt moment în care ATMB a ieșit în evidență… inclusiv pe plan internațional. Iar protestul din capitala Belgiei a demonstrat din plin energia și capacitatea de mobilizare de care era capabilă tânăra asociație patronală.
„În doar două zile, ne-am mobilizat, am închiriat un avion și aproape 200 de transportatori din Suceava am participat la protestul din Bruxelles. Și nu a fost doar avionul – am avut veste personalizate, ecusoane cu numele și firma, bannere etc. A fost un protest fără incidente și toți europarlamentarii români ne-au felicitat. După RCA și Pachetul Mobilitate, au apărut și alte probleme, pe care le-am rezolvat cu ajutorul asociației, însă, din păcate, au apărut și neînțelegerile interne”, a precizat Alin Crețu, care consideră că asociațiile nu ar trebui să fie active doar la proteste, ci în primul rând ar trebui să lucreze la preîntâmpinarea problemelor, să mențină un dialog funcțional cu autoritățile, să facă propuneri…
„Puterea unei asociații stă în unitate. Odată ce încep dezbinările… poată că unii vor avea anumite satisfacții, însă capacitatea de a rezolva probleme se reduce mult”, a completat Alin Crețu.
Respect… și să nu pierzi oportunitățile
Astăzi, AC Mobile are un parc de 50 de camioane și aproximativ 100 de angajați și, pentru moment, își propune o consolidare a afacerii pentru stabilitate și siguranță. Secretul succesului – respectul! Pentru propria activitate și pentru cea a tuturor celor cu care interacționezi. Și o continuă adaptare la realitățile pieței. Niciunul dintre aspectele importante în transporturi nu trebuie neglijat.
„Principiul nostru este să mergem acolo unde este mai greu, inclusiv când vine vorba de destinații atipice. Ne ferim de lucrurile simple, pe care le poate face oricine. Acolo unde mulți transportatori spun că nu se poate, noi spunem da.” – Alin Crețu
- Șoferii
„Relația cu șoferii trebuie să fie de respect reciproc. Transport fără șoferi este puțin probabil să avem, în următorii 20 de ani. Respectul reciproc este cel mai important, iar transportatorii români s-au dezvoltat în primul rând pentru că au avut șoferi buni. De ce AC Mobile are mai puține probleme cu șoferii? Poate că am avut mai mult timp să vorbesc cu ei…” – Alin Crețu.
- Clienții
„Și aici, trebuie să ajungi într-un echilibru de respect reciproc și este mai greu pentru transportator să câștige acest respect”, a precizat directorul general AC Mobile.
Compania a câștigat clienți datorită șoferilor și prin seriozitate. „Lucrăm întotdeauna cu doi șoferi și, chiar dacă nu facem mulți kilometri, pe segmentul nostru de activitate acest aspect contează. Adesea, clienții ne-au spus că primesc oferte mai avantajoase financiar, dar preferă să lucreze cu noi, pentru că au liniște. Oferim, în permanență, locația camionului și ETA și, astfel, ne-am dezvoltat portofoliul de clienți”, a explicat Alin Crețu.
În plus, AC Mobile țintește clienții finali și s-a specializat pe segmentul spot pentru a putea lua în permanență pulsul pieței.
„Facem toate auditurile solicitate de clienți, obținem toate certificatele și scopul este să lucrăm cu clienții finali. La început, am lucrat pentru casele mari de expediție. Sunt avantaje, ai o anumită stabilitate, însă nu îți oferă o mare satisfacție și nici nu poți ști când lucrurile merg bine în piață și când sunt situații dificile.”
- Tehnologia
„Am avut, de-a lungul timpului, probleme pe care nu le vedeam. Aveam curse la care înregistram costurile, dar nu realizam venituri… încasam, însă nu știam cu precizie pentru care dintre curse și nu se înregistrau corect în contabilitate, iar partea de vânzări și contabilitatea aveau o legătură defectuoasă.
Majoritatea transportatorilor consideră că un Excel este suficient și pot gestiona activitatea din memorie… Poate la două, trei camioane se poate, însă, la o flotă mai mare de cinci camioane, trebuie să fii digitalizat.
Chiar dacă lucrezi pentru un singur client, vor apărea, de exemplu, diferențe între kilometrii parcurși și cei plătiți.
Digitalizarea îți aprinde beculețele de alarmă pentru a lua măsuri, atunci când apar pierderi riscante” – Alin Crețu.
- Furnizorii
AC Mobile consideră că, pe fiecare domeniu, ar trebui să ai măcar doi furnizori, pentru a putea verifica ce se întâmplă în piață. Și aici, respectul reciproc este cuvântul de ordine.
Iar adaptabilitatea nu trebuie pierdută, indiferent de provocările care apar. „Îmi place ceea ce fac și încerc permanent să adaptez activitatea la realitățile pieței. Când a lovit pandemia și expeditorul pentru care lucram a oprit activitatea, nu știam ce să facem. Însă s-a dovedit a fi un pas înainte și am schimbat viziunea. În piața spot, prinzi o perioadă bună, sau foarte bună, sau fabuloasă, care asigură un surplus de venituri, care trebuie gestionate cu grijă, pentru a depăși inerentele perioade dificile. Sunt transportatori care preferă să tragă camioanele pe dreapta, când lucrurile nu merg bine. Noi nu ne permitem acest «lux», care duce la pierderea șoferilor”, a explicat Alin Crețu.
AC Mobile a decis să privească succesiunea între perioadele bune și unele mai dificile ca pe o oportunitate, și nu o problemă.
Iar calculele de rentabilitate nu se fac doar per camion, sau per cursă, ci și pe perioade lungi de timp.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro