Nivelul accizelor este calculat anul acesta tot la cursul nereal de 4,738 lei/euro practicat anul trecut şi care a majorat cu 30 de bani preţul carburanţilor.
Noutatea este că, de acum încolo, accizele vor fi stabilite în lei şi nu în euro, iar din 2016 se vor actualiza anual cu creșterea prețurilor de consum din ultimele 12 luni, calculată în septembrie anterior anului de aplicare, comunicată oficial de INS la 15 octombrie. Dacă Guvernul ar fi continuat cu formula de calcul practicată până în 2013, accizele ar fi scăzut semnificativ în 2015, deoarece cursul de schimb publicat de BCE la 1 octombrie anul trecut a fost de 4,4093 lei/euro.
Acciza suplimentară de 7 eurocenţi la carburanţi, introdusă special în aprilie anul trecut pentru construirea de autostrăzi, va fi colectată şi anul acesta, dar nu ştim valoarea încasărilor, atât timp cât banii intră în „oala mare“ a bugetului de stat. Efectul tăierii investiţiilor în ultimii doi ani (aproape 1 miliard de euro numai anul trecut, la rectificare) s-a văzut la sfârşitul lui 2014, când au fost daţi în circulaţie numai 50 de km de autostradă, iar anul acesta vor fi gata tot cam atâţia. Cele 6 autostrăzi de 700 de km promise de fostul ministru Dan Şova din banii de acciză rămân doar pe hârtie.
Taxa pe stâlp, redusă la 1%
Totuşi, avem o veste bună: taxa pe stâlp scade la 1% de la 1,5%, după ce încasările au depăşit orice aşteptări. Valoarea estimată de Guvern în negocierile cu FMI fusese de 500 milioane de lei, iar după primul termen scadent (26 mai), suma colectată era dublă. Estimările finale, după cea de-a doua tranşă, scadentă la 1 septembrie, erau de peste 1,5 miliarde de lei.
Taxa pe stâlp a afectat industriile energetică, de extracţie a petrolului şi gazelor, de minerit, telecomunicaţii, agricultura, dar şi transporturile – se plăteşte pentru infrastructura feroviară, dar şi rutieră: alei, străzi, autostrăzi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, semne de circulaţie, marcaje etc). În Bucureşti, spre exemplu, RATB a plătit anul trecut 6,35 milioane de lei pentru stâlpii pe care îi deţine, iar Metrorex, o sumă mult mai mare.
TVA de 9% în turism
TVA se reduce la 9% la pachetele all-inclusive din turism. Datele DIMMMAT arată că potențialul pe piață este de 5 miliarde de euro, estimându-se că vor fi atrași 500.000 de români ce vor renunţa să-și mai petreacă concediile în Bulgaria și Turcia, dar şi cetățenii străini consumatori de astfel de pachete.
Altă noutate este liberalizarea pieței gazelor naturale pentru IMM-uri, iar energia electrică s-a scumpit cu 0,26%. Pensiile din sistemul public s-au majorat cu 5%. Contribuțiile către fondurile de pensii private obligatorii sunt prevăzute să crească cu 0,5% pe an. La finalul lunii septembrie 2014, erau înregistrați 5,3 milioane de asigurați și 5,794 milioane de contracte active de muncă, din care 5,2 milioane cu 8 ore/zi pe perioadă nedeterminată. Totodată, indemnizațiile pentru persoanele cu handicap s-au mărit cu 16%, iar alocaţiile s-au dublat pentru 500.000 de copii din familii sărace.
Amenzi mai mari pentru şoferi
Salariul minim a crescut de la 900 la 975 de lei de la 1 ianuarie şi a dus la majorarea punctului-amendă pentru şoferi: 97,5 lei. Cele mai mici amenzi, aplicabile clasei I de sancţiuni – ca vorbitul la telefon sau nepurtarea centurii de siguranţă – ajung la 195 de lei (2-3 puncte amendă).
Cele mai mari, din clasa IV, ajung la 20 de puncte-amendă, respectiv la 1.950 de lei, fiind aplicabile celor care conduc o maşină a cărei Inspecţie Tehnică Periodică (ITP) a expirat sau nu are montate una dintre cele două plăcuţe de înmatriculare. De la 1 iulie, când salariul minim va fi majorat la 1.050 de lei, amenzile vor creşte cu încă 7,6%: cea mai mică, la 210 lei, iar cea mai mare, la 2.100 lei.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro
Foto: Jean-Mihai PÂLŞU