În luna noiembrie, Asociația Europeană a Fabricanților de Automobile (ACEA) a organizat un eveniment online, pentru a examina mai în detaliu de ce este nevoie pentru a aduce pe șosele camioanele cu zero emisii.
Vestea bună este că aceste camioane cu zero emisii intră deja pe piață. Toți fabricanții europeni fie au început deja producția de serie, fie sunt pe punctul de a o face.
Primele sunt camioanele electrice pe baterii, iar cele pe hidrogen se află în blocstarturi.
Dar pentru a aduce aceste vehicule pe piață în număr mare, este extrem de urgentă punerea în aplicare a unor condiții de sprijin, care includ o rețea densă de reîncărcare și realimentare pentru vehiculele de categorie grea și un sistem eficient de taxare.
Invitați la discuție au fost Frans Timmermans – vicepreședinte executiv al Comisiei Europene, Johan Rockström – directorul Institutului pentru Impact Climatic de la Potsdam, Martin Lundstedt – CEO al Volvo Group, Antonia Gawel – șefa departamentului de Schimbări Climatice al Forumului Economic Mondial, Ismail Ertug – membru al Parlamentului European, Comisia Transporturi, Andreas Marschner – vicepreședinte pentru Servicii de Transport la Amazon, și Sigrid de Vries – directorul general al ACEA. Evenimentul a fost moderat de Anna Gumbau, jurnalistă independentă specializată în afaceri europene și schimbări climatice.
Nu ne mișcăm suficient de repede…
Johan Rockström, directorul Institutului pentru Impact Climatic de la Potsdam, a subliniat faptul că nu facem progrese în direcția protecției mediului suficient de repede. Raportul de mediu al Națiunilor Unite a arătat, recent, că încă suntem pe drumul către dezastru care duce la o încălzire globală de 2,8 grade Celsius până la sfârșitul anului 2100. „Am publicat o evaluare științifică majoră care arată că patru mari sisteme ale planetei sunt în pericol deja la o încălzire de 1,5 grade: calota de gheață din Groenlanda, calota glaciară antarctică de vest, sistemul tropical de recifuri și permafrostul boreal. Astfel, este extrem de important faptul că producătorii de vehicule comerciale au încuviințat să deschidă calea în transformarea către un transport independent de resursele fosile.”, spune specialistul. De asemenea, el e de părere că…
… vehiculele comerciale reprezintă un sector dificil. Dacă transportul rutier greu va reuși să treacă la electric, acest lucru transmite un semnal puternic tuturor sectoarelor de activitate, mai greu sau mai ușor de transformat.
Johan Rockström spune că, dacă este nevoie ca mapamondul să ajungă la zero emisii nete până în 2050, acest lucru înseamnă că până în 2040 toate vehiculele comerciale vândute pe piață trebuie să fie independente de combustibilii fosili. „Iată ce trebuie să se întâmple la nivel global: reducerea la jumătate a emisiilor în fiecare deceniu, pentru a avea vreo șansă de a menține încălzirea globală sub 2° C”, concluzionează specialistul.
Companiile își cumpără camioanele cu calculatorul
Frans Timmermans, vicepreședintele executiv al CE, a reamintit că, recent, Europa a ajuns la un acord pentru a se asigura că toate autoturismele și vanurile nou vândute pe continentul nostru trebuie să fie cu emisii zero până în 2035, ceea ce – după părerea lui – va aduce în piață mai multe modele cu zero emisii la prețuri mai convenabile pentru utilizatori. „Dar și în domeniul camioanelor vedem angajamentul pentru schimbare și aici este nevoie de direcții clare și predictibile pentru companii, clienți și angajați. În special acum, în timpul acestei crize energetice, avem nevoie de mai multe camioane și autobuze independente de combustibilii fosili. Modelele sunt gata. Ceea ce vedem la târgurile de vehicule pe continent este impresionant: sunt prezentate modele de camioane electrice și pe hidrogen și este o cursă continuă pentru cele mai bune variante. Acum, avem nevoie de cadrul corect pentru a le pune pe șosea.
Pregătim o propunere pentru standarde mai stricte privind emisiile de CO2 ale camioanelor, autocarelor și autobuzelor.
În timp ce cetățenii își cumpără mașinile în principal cu inima, companiile de transport își cumpără camioanele cu calculatorul. (…) Și cunoaștem faptul că standardele ambițioase, dar realiste, legate de CO2 vor conduce dezvoltarea unor vehicule cu zero emisii mai ieftine.”
De asemenea, vicepreședintele CE subliniază importanța infrastructurii, iar un prim pas pentru Parlamentul European și pentru Consiliu ar fi să confirme termenele pentru dezvoltarea infrastructurii de alimentare cu electricitate și hidrogen.
Mai mult decât simple reglementări
Reprezentanții constructorilor de vehicule susțin și ei o mai strânsă colaborare între toți factorii implicați în acest proces de decarbonizare. „Cred că este important să vedem această schimbare din diferite unghiuri”, spune Martin Lundstedt, CEO al Volvo Group. „Decarbonizarea transporturilor rutiere necesită mai mult decât reglementarea emisiilor de CO2 pentru vehicule. Aceasta necesită să renunțăm la o abordare globală a reglementărilor, fapt care poate fi periculos și poate pune probleme. Vedem ceea ce se întâmplă când este vorba despre normele Euro VII. Riscăm să încetinim tranziția către mobilitatea cu emisii zero și să ne transferăm inginerii înapoi către motoarele cu combustie, cu efecte foarte mici, ceea ce poate transmite chiar și un semnal că nu credem cu adevărat într-o tranziție completă.”
Ca o notă finală din partea industriei, Martin Lundstedt spune că suntem toți implicați, atunci când este vorba despre materializarea planurilor noastre, în cercetare și dezvoltare, în industrializare, în tehnologie, în infrastructura de alimentare… și este vorba despre a avea curajul de a face aceste eforturi împreună.
Schimbarea întregului sistem
Tot despre o abordare holistică a problemei a vorbit și Antonia Gawel, șefa departamentului de Schimbări Climatice al Forumului Economic Mondial. „Nu este vorba doar despre a ne uita la camioanele cu emisii zero în sine, ci la transformarea întregului sistem, pentru a îndeplini acest obiectiv.
Este nevoie de armonizare în toate statele membre, în diferite domenii, pentru a face această tranziție viabilă și rapidă.
Această colaborare, armonizare a ambițiilor, a targeturilor, la nivelul pieselor diferitelor ecosisteme, pentru a ține pasul unul cu celălalt, vor ajuta întregul sistem logistic să se transforme”.
Ismail Ertug – membru al Parlamentului European, Comisia Transporturi, este de părere că, în transportul comercial, orice secundă contează și timpul este o resursă prețioasă, deci va trebui realizată cât de repede posibil o infrastructură performantă de încărcare a vehiculelor comerciale grele.
De cealaltă parte a baricadei, dar, în mod paradoxal, aliați importanți în această transformare transportatorii și beneficiarii serviciilor de transport. Avocat al ambelor părți, Andreas Marschner, vicepreședinte pentru Servicii de Transport la Amazon, a subliniat că…
… transportatorii și clienții doresc să îmbrățișeze soluția unor camioane cu zero emisii, dar, pentru asta, sectorul logistic trebuie să beneficieze de aceeași flexibilitate ca și cea oferită de alternativele cu combustibili fosili.
Sigrid de Vries, directorul general al ACEA, a subliniat, în încheiere, cele mai importante aspecte discutate în cadrul evenimentului: nu ducem lipsă de repere, iar vehiculele grele cu zero emisii vor deveni rapid coloana vertebrală a transporturilor rutiere, dacă o vor permite condițiile. Dar interzicerea motoarelor cu combustie internă nu este decât un simbol, cu un rol mult prea mic în accelerarea tranziției. Doar colaborarea la toate nivelurile va face acest lucru posibil.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro