Recent, Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile a dat publicității raportul său despre piața auto la nivel mondial, cu focalizare pe Uniunea Europeană, la nivelul anului trecut.
Potrivit acestui raport, cererea de autoturisme, în Europa, s-a îmbunătățit semnificativ, pe parcursul anului 2016 (+4,5%), adjudecându-și 22,5% din piața globală. Regiunea Uniunii Europene a contribuit semnificativ la imaginea pozitivă a industriei, în special datorită condițiilor macroeconomice mai bune, care au îmbunătățit în mod direct cererea internă.
Cu 14,6 milioane de autoturisme vândute în Uniunea Europeană anul trecut, rezultatele au fost cu 6,8% mai bune decât în 2015. Aceasta reprezintă o performanță solidă și consistentă, în special având în vedere faptul că a fost al treilea an consecutiv de creștere în această regiune. Totuși, există încă riscuri, de exemplu, în urma votului pentru Brexit din iunie anul trecut, iar această incertitudine va avea un impact nefavorabil asupra dinamicii pieței.
Rusia a încheiat anul cu o scădere de 11,9% a vânzărilor de autoturisme, din cauza unui nivel foarte înalt al inflației și din cauza scăderii încrederii consumatorilor. Dar, mai recent, regiunea s-a mai stabilizat un pic, iar piața ucraineană a început să dea semne ale unei posibile recuperări, cu înmatriculări de autoturisme cu 45% mai mari în 2016. Piața turcă a încheiat anul cu un plus modest, de 4,3%, în ciuda evoluției negative din a doua parte a anului, în urma încercării de lovitură de stat, din iulie.
În 2016, vânzările de autoturisme din Japonia au scăzut ușor (-1,8%), comparativ cu 2015, ca rezultat al consumului slab de pe piața japoneză. Din acest motiv, guvernul japonez a decis să amâne creșterea puternică a taxelor pe consum, care fusese planificată pentru aprilie 2017, pentru octombrie 2019. Coreea de Sud, pe de altă parte, a înregistrat o creștere foarte modestă, de 0,5%, comparativ cu anul anterior.
Piața auto din Statele Unite ale Americii s-a menținut stabilă, cu aproximativ 14,4 milioane de autoturisme vândute în 2016, ceea ce reprezintă o cotă de 18,6% din piața globală. În America de Sud, cererea de autoturisme a scăzut cu 12,4%, la 3,1 milioane unități, ca rezultat al inflației, devalorizării monedelor și încrederii scăzute a consumatorilor. Brazilia și-a adjudecat peste 90% a pierderii de volume din regiune, cu o scădere de 439.442 unități și 20,7%, comparativ cu 2015.
China a încheiat anul cu o creștere puternică a vânzărilor (+16,9%), propulsată parțial de către performanțele remarcabile ale segmentului SUV. Piața chineză a atins vânzări de 23 milioane unități în 2016 și deține o cotă de 30% a pieței de autoturisme la nivel mondial.
Cererea de autoturisme în India a crescut, în 2016, după un start lent, cu 6,6% față de anul anterior.
La nivel global, în 2016 au fost comercializate 77,3 milioane de autoturisme, cu 5,5% mai mult decât în anul anterior.
Uniunea Europeană în evoluție
Piața de autoturisme din Uniunea Europeană a înregistrat, în decembrie, un plus de 3%, cel mai bun rezultat al unei luni decembrie (în unități) înregistrat vreodată. Rezultatul acestei luni a adus volumul anual la cifra de 14,6 milioane unități, cu 6,8% mai mult comparativ cu 2015. Această tendință pozitivă este un semn că, în ciuda instabilității politice și incertitudinii economice antrenate de evenimentele cheie din 2016, cum ar fi Brexit-ul sau referendumul italian, încrederea consumatorilor a rămas solidă.
Creșterea a fost susținută de piețele majore. Italia (+15,8%) și Spania (10,9%) au cunoscut cea mai puternică creștere a cererii în timpul anului, urmată de Franța (+5,1%), Germania (+4,5%) și Marea Britanie (+2,3%).
Cererea pentru autoturisme propulsate cu combustibili alternativi în Uniunea Europeană a crescut, în ultimul trimestru al anului trecut, moderat (+1,2%), cu 168.103 unități. Cele hibride și-au continuat evoluția pozitivă, cu +25,1% în trimestrul IV și 56.930 unități.
Creșterea pe segmentul vehiculelor electrice, pe de altă parte, a scăzut cu 16,5%. Totuși, trebuie menționat faptul că această cifră se bazează pe comparația cu trimestrul IV 2015, care a înregistrat o creștere spectaculoasă (+160,5%).
În același timp, cererea pentru vehiculele propulsate cu propan, etanol sau gaz natural a continuat să scadă (-8,1%), chiar dacă într-un ritm mai moderat decât în lunile anterioare, totalizând 41.536 unități vândute. Principalul motiv al acestei evoluții negative este contracția pieței italiene, care este responsabilă pentru majoritatea vehiculelor GPL sau pe gaz natural.
În total, în 2016, au fost înmatriculate 609.629 autoturisme cu combustibil alternativ în Uniunea Europeană, cu 4,1% mai mult decât în anul anterior. Vehiculele hibride au înregistrat un plus de 27,3%, cele electrice +4,8%, în timp ce restul autoturismelor cu combustibili alternativi au înregistrat o scădere de 19,7%. Aceste tipuri de autoturisme dețin o cotă de 4,2% din totalul celor înmatriculate în UE.
În 2016, 49,5% din totalul autoturismelor noi înmatriculate în Europa de Vest au fost propulsate de motoare diesel, cu peste două puncte procentuale mai puțin decât în 2016. În UE-15, cota de piață a diesel-ului a căzut de la 52,1%, la 49,9% din totalul înmatriculărilor de anul trecut.
Rezultatele au fost diverse în Europa de Vest: cota de piață a crescut ușor în Danemarca, Italia și Elveția, în timp ce scăderi semnificative au putut fi observate în Norvegia și Olanda, în care cota înmatriculărilor de autoturisme diesel noi a scăzut cu câte 10 puncte procentuale.
Producția de autoturisme la nivel mondial
Producția europeană de autoturisme a totalizat, în 2016, 18,6 milioane de unități, cu 2,2% mai mult decât în 2015. Producția a fost stimulată în special de cererea domestică, în special în Uniunea Europeană, unde aproape că a atins, anul trecut, nivelurile de dinainte de criză. Producția în Rusia și Ucraina a continuat să scadă (-7,7% și, respectiv, -41,4%).
Și producția din Statele Unite a scăzut ușor comparativ cu anul anterior (-1,2%), cu ceva mai mult de 9 milioane unități. Producția Sud-americană a scăzut puternic, cu 13,7%, înregistrându-se 2,2 milioane unități.
În a doua jumătate a anului 2016, producția în China a accelerat la creștere de două cifre, +18,6%, China menținându-și poziția de lider mondial în domeniul producției, cu 22,5 milioane unități (30% din producția mondială).
În Japonia, producția a fost stabilă (-0,2%), cu aproximativ 7,7 milioane unități. Coreea de Sud a scăzut cu 7%, Indonezia și Thailanda au crescut cu 11% și, respectiv, 8,9%.
În total, la nivel mondial, au fost produse 77,7 milioane autoturisme, cu 5,5% mai mult decât în 2015.
Revenind la Uniunea Europeană, cele mai importante țări producătoare din Vestul Europei au marcat creșteri semnificative în 2016; producția italiană a înregistrat cea mai mare creștere (+20,4%), urmată de Marea Britanie (+9,0%), Franța (+4,4%), Spania (+4,3%) și Germania (+0,2%).
În Europa Centrală și de Est, producția a încetinit în România (-0,5%) și Polonia (-0,8%), în timp ce Republica Cehă (+9,5%), Ungaria (+8,1%) și Slovacia (+3,2%) au contribuit pozitiv la creșterea producției europene.
Vehicule comerciale
Piața din Uniunea Europeană de vehicule comerciale s-a extins în timpul anului, înregistrând peste 2,3 milioane înmatriculări, cu 11,7 mai mult decât în 2015. Creșterea a fost susținută de toate segmentele, dar a fost puternică în mod special în zona vehiculelor comerciale (+11,9%) și camioane (+11,4%).
În 2016, cele cinci piețe majore au performat mai bine decât în 2015. Italia (+49,9%) a cunoscut cea mai semnificativă creștere, urmată de Spania (+11,3%), Franța (+8,3%), Germania (+7%) și Marea Britanie (+1,5%).
Producția de vehicule comerciale în Europa a crescut, la rândul său, cu 5,9%, ajungând la aproximativ 3,5 milioane unități.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro