Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, și Adrian Criț, noul director general al Societății de Transport București (STB), au semnat, cu președintele Uzinei Astra Vagoane Arad, Valer Blidar, contractul pentru furnizarea a 100 de tramvaie, în București.
Astfel, epopeea licitației lansate de Primăria Capitalei, în decembrie 2018, a luat sfârșit. În cadrul procedurii, s-au înscris 20 de operatori economici și au fost depuse două oferte, de la asocierea Astra Vagoane Arad, cu CRRC Sifang China, și Durmazlar Makine Sanayi Ve Ticaret SA. Inițial, fostul primar general, Gabriela Firea, a desemnat câștigătoare oferta concernului turco-german. A fost semnat și contractul, în luna mai 2020, cu obligația ca livrările să demareze după nouă luni, respectiv începând cu luna ianuarie 2021.
Însă ASTRA a contestat la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) rezultatul procedurii de achiziție și a avut câștig de cauză, parțial, iar instanța de judecată a fost chemată să se pronunțe. Însă Curtea de Apel București a respins definitiv, în 25 iunie 2020, atât plângerea Societății Astra Arad, cât și apărările Primăriei Capitalei, în acțiunea înaintată instanței de către această companie.
Câștigătorul inițial al licitației a ratat omologarea
Între timp, însă, a intervenit problema omologării tramvaiului cu caracteristicile tehnice prevăzute în caietul de sarcini. Concret, producătorul a obținut, în Germania, certificat de omologare, care a fost recunoscut de Registrul Auto Român (RAR). Primăria Municipiului București a solicitat o extensie a omologării, înainte de livrarea primului tramvai.
Numai că furnizarea certificatului suplimentar a întârziat, pe motiv de pandemie. La 29 septembrie 2020, la două zile după alegerile locale câștigate de Nicușor Dan, PMB a notificat rezilierea contractului, cu argumentul că certificatul suplimentar nu a fost livrat în termenul stabilit.
Primul tramvai, livrat în august 2022
Primul dintre cele 100 de tramvaie va fi livrat în luna august 2022, a anunțat primarul Nicușor Dan. „Valoarea contractului este de aproximativ 200 de milioane de euro, bani europeni. Sunt bucuros, pentru că facem un pas înainte în modernizarea transportului public, segmentul de tramvaie este de departe cel mai rămas în urmă. Contractul prevede furnizarea primului tramvai peste 15 luni, adică în august 2022, urmând ca, începând de la acel moment al livrării prototipului, să fie furnizate patru tramvaie în fiecare lună”, a declarat edilul, subliniind faptul că, dacă fosta administrație nu se încăpățâna să dea acest contract, nelegal, unei firme turcești, am fi avut primul tramvai mai devreme.
Noile vehicule vor circula pe opt linii
Vehiculele vor circula pe opt linii, aferente a tot atâtea subcontracte. „Cele 100 de tramvaie vor putea fi folosite de bucureșteni pe liniile 1, 10, 21, 25, 32, 40, 41, 55”, a declarat Adrian Criț, directorul general al STB.
„Țin foarte mult la modernizarea parcului mijloacelor de transport în comun, deoarece mă interesează ca serviciile oferite cetățenilor Capitalei să fie de calitate. Trebuie să acordăm prioritate acelor mijloace de transport care contribuie la reducerea poluării în București. În mandatul meu, principalele priorități vor fi siguranța și confortul călătorilor. STB are un parc circulant de 297 de astfel de vehicule, cu probleme de calitate, de vizibilitate, de accesibilitate și de poluare fonică, care din păcate nu este cauzată doar de materialul rulant, ci și de infrastructură. În condițiile în care municipalitatea a semnat contractul de achiziție pentru cele 100 de tramvaie, este obligație prin POR să modernizeze 24 km de cale dublă de tramvai”, a arătat directorul general al STB.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro
O veste buna, era si timpul pentru modernizarea tramvaielor.