Cifrele trebuie actualizate continuu, iar proiecțiile financiare adaptate chiar mai des. Doar evoluția prețului motorinei (o componentă decisivă în costul de transport și în prețul per kilometru), reprezintă un argument suficient de puternic, în acest sens.
Bugetul pe bază de scenarii multiple și Simulatorul de Business trebuie să însoțească o structură financiară clară, în care fiecare companie ajustează parametrii „standard” cu condițiile proprii.
Este, deja, nevoie de un buget actualizat la trimestrul IV și de o proiecție rapidă pe 2022, pentru a putea acționa proactiv în zona de stabilire a prețurilor din contractele de transport:
Astăzi, doar 11,44% dintre antreprenori utilizează bugetul pe bază de scenarii multiple și doar 22,69% corelează strategia de preț cu bugetarea. Este unul dintre rezultatele studiului „Raportarea Financiară la Antreprenori” (aflat la a doua ediție), realizat de Trusted Advisor Strategy & Finance.
O nevoie acută de strategii financiare
Așa cum rezultă din date, pentru acest an, am sesizat o nevoie acută de realizare și implementare de strategii financiare, pentru o abordare integrată a operațiunilor în companiile românești. Observ o evoluție pozitivă, prin deschiderea și înțelegerea nevoii de strategie în finanțe, vizibil mai des abordate de antreprenorii români, în contextul pandemiei. Se lucrează la profesionalizarea și optimizarea departamentelor financiare, care să aducă mai multă valoare în companii.
Principalele concluzii
Pandemia a schimbat modul în care antreprenorii se raportează la cifre
- 31,5% lucrează prudent și gestionează atent cheltuielile
- 29,6% sunt mai atenți la cash-flow și la întârzieri în recuperarea banilor de la clienți
- 14,8% amână deciziile de investiție și fac mai multe evaluări, înainte de a aproba o investiție
- 14,8% nu au făcut schimbări
- 5,6% lucrează cu ipoteze și estimări multiple
- 3,7% au multiplicat rapoartele și analizele financiare.
Din cauza pandemiei, bugetul inițial al antreprenorilor a avut de suferit
35,2% au decis tăieri în categoriile de cheltuieli care nu afectau imediat continuarea afacerii
- 22,2% au redus cheltuielile administrative
- 22,2% au beneficiat de un context pozitiv și au investit pentru dezvoltarea capacităților de producție și livrare
- 11,1% au făcut restructurări de personal
- 5,6% au redus bugetul de marketing
- 3,7% au oprit parțial capacități de producție și distribuție.
Pentru ce își doresc antreprenorii sprijin
- 24,1% – definirea și implementarea unui Tablou de Bord cu ajutorul căruia să piloteze businessul
- 22,2% – consolidarea și optimizarea mai multor tipuri de afaceri
- 14,8% – calcule și decizii investiționale
- 14,8% – analize de profitabilitate pe linii de business
- 7,4% – cash-flow
- 5,6% – analize de cost de oportunitate
- 3,7% – definirea structurii bugetului de venituri și cheltuieli
- 3,7% – realizarea și coordonarea bugetelor departamentale
- 3,7% – strategie de preț.
Priorități pentru perioada următoare
- 46,3% – creșterea profitabilității nete
- 14,8% – obținerea de finanțări pentru investiții
- 13% – capitalizarea firmei şi optimizarea indicatorilor financiari
- 13% – optimizare cash-flow
- 7,4% – creșterea marjelor
- 5,6% – obținerea de finanțări pentru activitatea curentă.
Dorințe în relație cu departamentul financiar-contabil
- 51,9% au nevoie de recomandări de optimizare a afacerii
- 29,6% sunt deficitari pe partea de raportare financiară pentru management
- 55,5% doresc mai multă proactivitate și o comunicare mai bună.
Un eșantion de 230 de companii
Studiul a fost elaborat pe un eșantion de 230 de respondenți, companii antreprenoriale din România, care înregistrează cifre de afaceri cuprinse între 100.000 de euro și 10 milioane de euro, din județe sau orașe precum București, Cluj, Dâmbovița, Giurgiu, Ploiești, Suceava, Arad, Sibiu, din sectoare ca producție agricolă, de mobilier, e-commerce, consultanță, horeca, automotive, medical, comerț tradițional, construcții și transporturi.
Ioana ARSENIE
strateg financiar și fondator Trusted Advisor Strategy & Finance
ioana@ioanaarsenie.ro