Șoferii bine pregătiți, monitorizarea permanentă a consumului și o flotă pusă la punct în ceea ce privește partea tehnică sunt principalele aspecte care asigură un consum redus de carburant. Însă optim înseamnă mai mult. Am discutat despre strategia corectă de achiziționare și utilizare a unui camion cu Alexandru Sântămărian, Commercial Trucks Manager Volvo Trucks.
Ziua Cargo: La ce elemente trebuie să fim atenți pentru a ne asigura că achiziționăm camionul potrivit?
Alexandru Sântămărian: Produsul trebuie să fie configurat si comandat pentru tipul de transport pe care îl realizează transportatorul. Astăzi, performanțele unui camion de generație nouă, EURO VI, și consumul redus de carburant pe care îl oferă reprezintă aspecte care fac ca autovehiculele noi să fie mult mai rentabile în condițiile în care media rulajului unei firme de transport internațional este de 150.000 km/an. În plus, taxele de drum pentru camioanele vechi sunt mai mari.
Apoi, trebuie avut în vedere că o configurare corectă a camionului este absolut esenţială – motor, transmisie, cabina, raport în punte… Toate influențează performanțele autovehiculului.
Dacă am, de exemplu, un raport greşit în punte, consumul şi performanţele dinamice ale camionului vor începe să fie un handicap. Un transportator care are curse cu predilecție pe un relief muntos/deluros are nevoie de altă configuraţie atât ca putere motor, cât şi ca raport în punte, decât unul care merge pe un relief preponderent plat.
Un motor mai puternic nu înseamnă neapărat un consum de combustibil mai mare, dar cu siguranță performanțele dinamice ale camionului vor fi superioare.
În general, gama de puteri pe care o achiziționează majoritatea transportatorilor este undeva la 450 CP, +/-10 CP. Cu 20-25 de ani în urmă, puterea medie era undeva la 380 CP. În mod evident, tendința este crescătoare și trebuie să ai în vedere care va fi valoarea de revânzare a vehiculului la finalul perioadei de exploatare și cât de căutat va fi respectivul model în piața de second-hand.
Un transportator care știe cu precizie că va utiliza autovehiculul pentru mărfuri de volum, pe trasee puțin solicitante, este recomandat să aleagă un motor cu o putere mai mică, să spunem 420 CP, pentru că nu are nevoie de mai mult, performanțele vor fi foarte bune, iar efortul investițional este mai mic.
Pe de altă parte, un asemenea produs nu este la fel de versatil, iar valoarea de revânzare poate fi mai mică. De aceea, amănuntele trebuie cântărite cu grijă.
În Europa de Vest, în general, transportatorii nu țin un camion mai mult de 3-4 ani.
Transportatorii sunt pregătiți din punct de vedere al cunoștințelor tehnice pentru a alege configurația optimă?
Clienții (companiile de transport) au devenit mult mai pregătiți și solicitanți în momentul achiziției de camioane noi. Piaţa s-a reaşezat după criza financiară, iar astăzi nu cumpără nimeni camioane dacă nu ştie exact ce face cu ele.
Cât de importante sunt contractele de service în ecuația succesului pentru activitatea de transport?
Dacă vreau să îmi transpun costurile neprevăzute în decursul a 4 ani în costuri fixe, fără surprize, să ştiu exact cât plătesc pe lună, mai puțin ce ține de operarea camionului (șofer, motorină, taxe de drum), atunci se pot dezvolta soluții de finanțare în care rata lunară să acopere restul de costuri: întreținere, reparații, asigurări etc.
Sunt firme care, de la achiziția camionului, știu că nu îl vor ţine mai mult de 4-5 ani şi aleg să încheie un contract de service. Este alegerea firească să se concentreze pe activitatea de transport, nu să îşi repare camionul în curte. Astfel, pot beneficia de clauza de disponibilitate de 100% a camionului (valabilă în cazul contractelor GOLD). La ora actuală, aproximativ 25-30% dintre transportatorii care cumpără camioane noi încheie și contracte de service la momentul achiziției.
Depinde şi de cât timp şi resurse eşti dispus să aloci, ca transportator, în alte zone, cum ar fi cea de întreținere a flotei.
Șoferii joacă, de asemenea, un rol important atunci când vine vorba de consum.
Problema şoferilor este una generală în Europa. Ca să îi ţii, trebuie să le oferi condiţii avantajoase, cu care să îi atragi, iar una dintre ele este şi camionul. Este evident că un model nou oferă alte condiţii de viaţă, față de unul de acum 5-6 ani.
Însă, oricât de multă experienţă ar avea şoferul şi oricât de bună ar fi tehnologia camionului, fără un driver training adecvat, se poate ajunge la o exploatare necorespunzătoare și, implicit, costuri mai mari pentru respectiva companie. De altfel, pe acest aspect o să punem accent și mai mare în viitor, chiar și înainte de livrare. Pentru acest lucru avem nevoie de disponibilitatea clienților noștri astfel încât de a doua zi de când este livrat camionul să se poată pleca cu el în cursă, în condiții de exploatare optime.
Tehnologia modernă aduce avantaje, însă fiecare sistem presupune și costuri suplimentare la achiziție. Cum privesc transportatorii numărul mare de inovații apărute în ultima vreme?
Inovațiile și-au dovedit, în timp, utilitatea. De exemplu, astăzi, orice companie dispune de un sistem, mai simplu sau mai complex, pentru monitorizarea flotei. Este greu de conceput ca o firmă să mai funcționeze fără a cunoaște măcar poziția camioanelor și a avea informații legate de consumul de carburant.
În acest sens, Dynafleet este un sistem complet, dezvoltat de Volvo, care oferă foarte multe informaţii și rapoarte, care și-au dovedit utilitatea și eficiența în managementul flotelor de transport, fiind utilizat pe scară largă.
De asemenea, siguranța reprezintă un aspect foarte important. Din fericire, încă din dotarea standard, multe sisteme de siguranţă sunt incluse. Un aspect pozitiv îl reprezintă frânarea automată, la apropierea periculoasă față de vehiculul din față, ce devine obligatorie anul acesta. Astfel, vor fi mai puține accidente. Un pachet minimal pe care îl recomand include sistemul de păstrare a benzii şi frânarea de urgenţă.
Sistemul I-See conceput de Volvo a început să se impună tot mai mult pe piață, fiind o dotare cu impact important asupra consumului și care va fi dezvoltat în continuare în beneficiul transportatorilor.
I-Shift Dual Clutch reprezintă un alt produs de elită și o noutate absolută pe piața camioanelor grele, cu care desigur performanțele camionului vor fi superioare.
Dacă mă gândesc şi la şofer, nu aş comanda la ora actuală un camion fără sistemul de climatizare în staționare, I-Parkcool. Îl foloseşti poate 4-5 luni pe an, dar, fără această opţiune, vara se va utiliza mult mai mult aerul condiţionat în pauze şi o să înregistreze un consum mai mare din cauza timpului crescut de utilizare a motorului la ralanti.
Chiar dacă sunt multe tehnologii noi, transportatorii trebuie să se bazeze pe consultanța oferită de vânzătorii și inginerii de produs Volvo.
Consultanța oferită de noi începe de la momentul configurării camionului și cuprinde atât produsul cât și toate serviciile legate de acesta, astfel încât eficiența și rentabilitatea lui să fie maxime pentru clienți.
Poate că anumite inovații se confruntă cu un grad de reticenţă – unii așteptând o confirmare din exploatare. Însă, când un transportator face o investiţie majoră, de peste 100.000 euro pentru un ansamblu, ar trebui să comande și opţionalele care sunt disponibile şi pot duce la creșterea eficienței, suma adițională fiind mică în raport cu valoarea totală. Mai ales că, peste 4-5 ani, când va dori să vândă acel camion, acea opţiune va fi un standard şi lipsa ei poate scădea valoarea de revânzare a vehiculului.
„Dacă ai intrat în afacerea de transport, ar fi bine să te concentrezi pe activitatea ta de bază și să laşi reparaţiile pe seama celor specializaţi.“
„Oricât de multă experienţă ar avea şoferul şi oricât de bună ar fi tehnologia camionului, fără un driver training adecvat, se poate ajunge la greşeli și, implicit, la costuri mai mari.“
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro