Cifrele sunt încurajatoare și exprimă situația favorabilă pe care o traversează piața de transport, însă incertitudinea viitorului, în special din punct de vedere legislativ, a provocat o atitudine precaută pentru majoritatea firmelor.
Peste 32.500 operatori de transport marfă licențiați și peste 147.000 autovehicule (74% aflate în proprietate) reprezentă câteva dintre cifrele la zi prezentate de către ARR în cadrul conferinței „Am marfă, caut transport”, organizată la jumătatea lunii mai, la Poiana Brașov. O analiză pe larg a statisticilor ARR va fi realizată în ediția viitoare a revistei, datele putând fi vizualizate pe www.ziuacargo.ro, la secțiunea „Evenimente”.
Mai multe autorizații pentru Turcia
O veste bună a venit din partea Direcției Transport Rutier din cadrul Ministerului Transporturilor. Astfel, în luna mai, a avut loc, la Ankara, o comisie mixtă turco-română, care a dus la semnarea unui protocol, prin care România a obținut câteva mii de autorizații terță țară. În plus, România va fi recunoscută ca țară de încărcare, în cazul mărfurilor încărcate la Dacia (Renault). Amintim faptul că, în ultimii ani Turcia s-a arătat inflexibilă în fața solicitărilor venite din partea autorităților române.
Urmează negocieri și cu alte state precum Moldova, Belarus, Serbia etc.
Alături de negocierile pentru asigurarea numărului de autorizații necesare transportatorilor români, autoritățile anunță și o eficientizare a controlului pentru camioanele străine.
CNAIR a dezvoltat o aplicație proprie, prin care controlul autorizațiilor pentru transportatorii străini este mult îmbunătățit. Autorizațiile acordate transportatorilor străini au tipărit pe ele un cod de bare și controlul se face prin scanarea acestuia. Astfel, nu se mai poate utiliza aceeași autorizație de mai multe ori, așa cum se întâmpla în trecut, când controlul era realizat doar „manual”. Următorul pas va fi scanarea codului de bare la autorizațiile CEMT. Astfel, CNAIR diminuează subiectivismul factorului uman, la control. Aplicația va conține și autorizațiile CEMT de rezervă, pentru a împiedica utilizarea acestora în paralel cu cele de bază.
Eurovinieta – utilizatorul plătește
Reprezentanții CNAIR au anunțat și câteva modificări la nivel european. Astfel, Comisia Europeană lucrează la modificarea Directivei 62, referitoare la eurovinietă. Propunerea Comisiei și tendința între statele membre este de a se impune ca taxarea camioanelor să fie în funcție de distanța reală parcursă, pe principiul „utilizatorul plătește”.
Astfel, țările (inclusiv România) care au taxarea bazată pe timp, vor fi nevoite să schimbe sistemul, taxând în funcție de distanță. Se intenționează ca aplicabilitatea să fie pentru toate vehiculele comerciale, și nu doar pentru camioanele peste 3,5 t (vor intra și autovehiculele destinate transportului de persoane cu peste 8+1 locuri). De asemenea, se are în vedere stabilirea unor tarife diferențiate în funcție de clasa de poluare (nivelul noxelor certificat de producător). Pentru mașinile mai vechi, vor exista coeficienți de corecție.
În paralel, este discutată și Directiva 52, referitoare la inter-operativitatea sistemelor de taxare. Corelarea dintre cele două directive creează posibilitatea utilizării unui singur dispozitiv la bordul camionului pentru mai multe state europene.
Reprezentanții CNAIR au amintit și faptul că, în 20 mai, a intrat în vigoare Ordonanța nr. 14/2017. Astfel, se reglementează înstrăinarea unui vehicul – noul proprietar are obligația ca, în 90 de zile, să declare cumpărarea la autoritatea de înmatriculare. În caz contrar, se suspendă dreptul de circulație (certificatul de înmatriculare), în mod automat. Prevederea se aplică și în cazul vânzărilor succesive.
O altă noutate – la cumpărarea rovinietei și a peajului de pe site-ul CNAIR, a fost introdus un sistem de informare, prin care utilizatorul va fi pus la curent cu privire la expirarea valabilității rovinietei, cu câteva zile înainte.
Reguli noi în Europa
Noile reguli europene privind transportul internațional au fost prezentate în cadrul conferinței de către reprezentanții UNTRR.
Între timp, lucrurile au avansat, iar Comisia de Transport și Turism (TRAN) a Parlamentului European a votat, pe 4 iunie 2018, la Bruxelles, cele mai importante elemente ale pachetului mobilitate.
Este vorba despre: propunerea de revizuire a Regulamentului nr. 561/2006, privind timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști; propunerea de lege specială pentru aplicarea Directivei detașării nr/ 71/1996 la transporturile rutiere; propunerea de modificare a Regulamentului nr. 1071/2009 privind accesul la profesie și a Regulamentului nr. 1072/2009, privind accesul la piața de transport rutier de marfă.
Pentru aceste dosare, TRAN a obținut mandatul de a începe negocierile cu Consiliul European și cu Comisia Europeană. În iulie 2018, plenul Parlamentului European va vota doar pentru a confirma sau a respinge acest mandat. Dacă mandatul este confirmat, Plenul nu va examina conținutul propunerilor.
Principalele rezultate ale votului TRAN:
Detașarea
Eurodeputații TRAN au votat pentru excluderea transporturilor rutiere internaționale de la regulile de detașare. Regulile detașării lucrătorilor cu privire la „plată egală pentru muncă egală” vor fi aplicate șoferilor în timpul operațiunilor de cabotaj, TRAN considerând că acestea vor oferi claritate operatorilor și vor asigura condiții egale pentru șoferi. TRAN a votat împotriva propunerii de a include transportul internațional în această obligație. Pentru a se asigura că nu există birocrație excesivă, eurodeputații TRAN au sprijinit norme care prevăd o listă limitată de cerințe administrative și măsuri de control, pe care autoritățile naționale le pot impune.
Timpii de condus și odihnă
Proiectul de lege votat de TRAN prevede că odihna săptămânală, după fiecare șase zile de muncă, trebuie efectuată în spațiile de cazare oferite de companie sau în cabina camionului, dar numai atunci când camionul este parcat într-o zonă dedicată de parcare securizată și cu facilități. Eurodeputații TRAN au stabilit o listă detaliată a facilităților (de exemplu, instalațiile sanitare și de gătit, WiFi) și caracteristicile de securitate pe care trebuie să le aibă aceste zone de parcare dedicate.
Întoarcerea acasă la 3 săptămâni sau odihnă într-o altă locație aleasă de șofer: Pentru a contribui la reducerea perioadelor lungi pe drum, regulile propuse de TRAN prevăd că munca șoferilor ar trebui organizată într-un mod care să permită acestora să petreacă o odihnă săptămânală acasă sau într-o altă locație aleasă de șofer, înainte de sfârșitul fiecărei perioade de 3 săptămâni consecutive de lucru. Dacă aceștia aleg să meargă acasă, acest lucru ar trebui să fie asigurat pe cheltuiala companiei.
Accesul la profesie
Modificarea Regulamentului nr. 1071/2009 privind accesul la profesie și a Regulamentului nr. 1072/2009 privind accesul la piața de transport rutier de marfă.
Eurodeputații TRAN propun ca operațiunile de cabotaj să fie permise în Statul Membru în care s-a efectuat o livrare internațională sau într-un Stat Membru învecinat, în drumul spre statul membru de înregistrare al transportatorului, pentru un total de 7 zile, dar cu unele limitări suplimentare.
În perioada de 7 zile, operațiunile de cabotaj într-un stat membru ar trebui să fie limitate la 48 de ore, pentru a împiedica desfășurarea acestora în mod sistematic, ceea ce distorsionează piețele naționale.
Cabotajul nu va fi permis în aceeași țară înainte de trecerea a 72 de ore după revenirea camionului în statul membru de înregistrare.
Măsuri stricte împotriva firmelor „cutie poștală”
Pentru a aborda problema firmelor „cutie poștală” (considerate ca fiind firmele înregistrate într-un alt stat membru, pentru a reduce costurile legate, de exemplu, de fiscalitate, în timp ce activitatea principală este desfășurată într-o altă țară), firmele vor fi obligate să desfășoare activități economice substanțiale în statul membru în care sunt înregistrate.
Astfel, modificările propuse de TRAN regulilor de înființare a unei firme de transport rutier impun ca firma să aibă o „prezență reală și continuă” în statul membru în care este înregistrată, stabilindu-se criterii pentru a evalua acest lucru. Acestea includ frecvența de încărcare și descărcare a mărfurilor în țara de înmatriculare și un număr suficient de locuri de parcare pentru vehiculele lor.
Pașii următori
Potrivit UNTRR, rapoartele adoptate pe 4 iunie de eurodeputații TRAN, după aprobarea plenului Paramentului European (PE) din luna iulie 2018, vor reprezenta poziția PE în cadrul negocierilor cu Consiliul European. Negocierile pot începe, apoi, imediat ce Consiliul European își adoptă poziția.
Sistemul de cântărire dinamică TSM din Ungaria funcționează și produce efecte de la 1 iunie
În data de 30 mai 2018, la sediul Ministerului de Inovare și Tehnologie (HU), reprezentanții asociației Nit Hungary (asociație parteneră a FORT), pe lângă alte asociații maghiare a transportatorilor, au purtat discuții cu responsabilul de transport, sub-secretar de stat Mosóczi László despre preocupările legate de lansarea sistemului de cântărire dinamică (TSM) 2018.
Opinia unanimă a organizațiilor a fost că sistemul de măsurare automatizat nu este, în prezent, adecvat pentru sancționarea pe o linie obiectivă și că nu există încredere în sistemul actual. Conform poziției NiT Hungary, la care se aliază și FORT, începerea folosirii sistemului TSM ar trebui amânată cel puțin până la sfârșitul anului. Amânarea ar oferi o oportunitate de a reglementa probleme restante, deschise cu consultarea profesională. În sistemul actual, s-a renunțat la aplicarea toleranței promise de 500 kg / osie și la greutatea totală prevăzute anterior de legislație. Această toleranță a fost insistent cerută de către asociațiile patronale din domeniul transporturilor, la 23 mai 2018, și transmisă în scris noului minister.
NIT Hungary a folosit, în timpul negocierilor actuale, experiențele membrilor, care au relevat că există diferențe substanțiale între avertizările primite de la sistemul TSM și cântăririle efectuate pe cântarele fixe „tradiționale”.
„Preocupările transportatorilor noștri și propunerile anterioare nu s-au întâlnit, de data aceasta, cu poziția ministerului. În ciuda rezervei semnificative și a opiniilor profesionale ale transportatorilor rutieri de marfă, perioada de testare nu va fi extinsă. Conform informațiilor pe care FORT le deține, firmele străine nu vor primi procese verbale de amendă pe urma cântăririlor dinamice TSM prin poștă, ei vor fi opriți și amendați de către echipajele special constituite de control în trafic înainte de părăsirea teritoriului Ungariei, sau la revenirea în Ungaria. Aceste depășiri de tonaj ale transportatorilor străini vor fi înregistrate și amendate exclusiv de acest organism de control nou constituit, în parteneriat cu organele de control actuale.”, a arătat Siegfried Mayer, Secretar General Adjunct, Federația Operatorilor Români de Transport (FORT).
Premiul IRU pentru Manageri de Top în Transport Rutier 2018
Galeria selectă a managerilor de top la nivel mondial, premiați la Adunarea Generală IRU Geneva, la începutul lunii mai, a inclus 98 de manageri de top IRU din 15 țări din întreaga lume – Europa, Asia, America Latină. Printre aceștia, s-au regăsit 3 manageri din România, membri UNTRR: Adrian Finciuc – Transaf Logistics; Vasile Rădulescu – Omsan Logistica; Alexandru Stefanco – Focus Royal.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro