Cine plătește daunele pentru o marfă avariată în timpul transportului? Brokeri de asigurări, avocați și transportatori au căutat răspunsul corect, în cadrul Conferinței Ziua Cargo „Am marfă, caut transport”, desfășurată în luna mai, la Poiana Brașov. Concluzia – transportatorul bine informat va alege asigurarea corectă pentru el, evitând abuzurile.
Frecvent, clienții au tendința de a încerca să își recupereze, de la operatorul de transport, integral, eventualele daune în legătură cu mărfurile transportate. Și nu puțini sunt cărăușii care cedează în fața acestor pretenții, pentru a menține „o bună colaborare” și a obține eventuale noi curse / contracte.
Pe de altă parte, șansele transportatorilor ca, la rândul lor, să își recupereze paguba de la asigurător… Poate dura și ani de zile până la recuperarea banilor și, atunci, suma poate fi mult mai mică decât cea solicitată.
„Ne lovim aproape zilnic de această problemă, în zona operațională, acolo unde transportatorul trebuie să împace expeditorul cu cel care primește marfa. Convenția CMR este stufoasă și rar citită în întregime de către transportatori. Totuși, aici se găsesc toate răspunsurile necesare pentru a evita posibile abuzuri. Și, mai mult decât atât, este necesar ca și șoferii să cunoască această convenție. Pregătirea oamenilor este tot mai importantă. Noi am decis să avem inclusiv un consilier de siguranță în firmă, pentru a pregăti șoferii și a-i învăța că documentul CMR nu înseamnă doar completarea automată a unei hârtii. Ceea ce este completat pe acest document este extrem de important, cum ar fi, de exemplu, asistarea la încărcare / descărcare”, a afirmat Cristian Helwig, manager general transport Aquila.
Din păcate, presiunea exercitată de unii clienți, precum și dorința unor transportatori de a accesa contracte, indiferent de compromisuri, influențează negativ corectitudinea transporturilor.
„Am avut inclusiv clienți care au afirmat că documentul CMR nu contează și putem folosi și avize de însoțire a mărfii, aspect complet fals. Noi am decis să pregătim un avocat în firmă, specializat pe drept național și internațional pentru transport. După ce s-a familiarizat cu practica tuturor țărilor pe care le tranzităm, ne-a spus că nu credea că situația este atât de complexă. Specializarea unei persoane și cunoașterea completă a Convenției CMR te ajută să eviți multe neplăceri”, a completat Cristian Helwig.
Practica neclară
Avocatul George Iacob-Anca susține, la rândul său, că, în ceea ce privește relația dintre dauna apărută și asigurarea deținută, este esențială, în special, cunoașterea câtorva clauze din Convenția CMR și nu doar de către șoferi sau departamentul juridic, ci de către toți angajații firmei.
„Este vorba despre articolele 23, 24 și 26. Astfel, pot fi evitate multe neplăceri între transportator, expeditor și societatea de asigurări. Formularul CMR este clar și oricine poate înțelege cum se completează rubricile. Totuși, recomandarea mea este ca nu șoferul să completeze acest document, chiar dacă, practic, așa este cel mai facil sau, în situația în care șoferul completează formularul CMR să transmită imediat toate informațiile către societatea unde este angajat”, a precizat avocat George Iacob-Anca.
Însă nu este vorba doar despre cunoașterea legii și completarea corectă a documentelor. Uneori legea spune ceva, iar practica arată altceva.
„Întâlnim o problemă majoră în domeniu: beneficiarii transportului rețin valoarea prejudiciului din sumele pe care le datorează transportatorilor pentru serviciile prestate. Această practică îi pune pe transportatori în situația de a suporta paguba din bugetul lor în cazul în care riscul nu a fost asigurat. Practica se bazează doar pe relația comercială între transportator și client”, a explicat Sebastian Zurini, Business Development Manager Marsh.
Convenția CMR, depășită?
Sunt specialiști care consideră Convenția CMR ca fiind, într-o anumită măsură, depășită, având în vedere că valoarea bunurilor transportate a crescut foarte mult, pretențiile pe care le au beneficiarii transportului și ordonatorii de transport sunt, de asemenea, la un nivel ridicat și, totodată, riscurile sunt mai mari.
Astfel, s-a ajuns la situația în care cei care ordonă transportul trebuie să solicite, prin contractul comercial, anumite răspunderi, pe care le transferă în sarcina transportatorului, superioare Convenției CMR.
„Înțelegem situația transportatorilor care acceptă preluarea răspunderii din motive comerciale. Recomandarea pe care noi o adresăm tuturor companiilor din domeniu este să ne contacteze să clarificam situația și să găsim împreună soluția de preluare a acestor riscuri de către asigurător”, a arătat Sebastian Zurini.
Situația în care valoarea mărfii depășește 8,33 DST/kg se poate rezolva în două moduri. Dacă nu a existat un contract comercial între transportator și beneficiarul transportului și operațiunea s-a desfășurat doar pe bază de comandă, fiind întocmit doar documentul CMR, nu i se poate solicita transportatorului o despăgubire la o valoare suplimentară față de prevederile CMR.
„Pot exista situații în care transportatorul să își asume contractual răspunderea pentru bunurile transportate la valoarea de factură a acestora. Și pentru astfel de cazuri există soluții. Este foarte important ca brokerul transportatorului să fie informat cu privire la acestea”, a explicat reprezentantul Marsh.
Un exemplu îl reprezintă riscurile contractuale privind întârzierea mărfurilor, unde Convenția CMR precizează clar că orice daună de consecință provocată de întârzierea mărfurilor se limitează la maxim costul transportului. „Cele mai multe contracte încheiate de companiile internaționale, indiferent de domeniul de activitate, prevăd răspunderi tot mai mari pentru întârzierea la livrare. Noi avem soluții și pentru aceste situații. Din păcate, mulți dintre transportatori aleg să își asume aceste costuri fără a fi acoperiți de asigurare. În momentul în care se produce dauna, ajung în imposibilitatea de a plăti iar această situație conduce spre litigii comerciale sau chiar la închiderea firmei”, a completat Sebastian Zurini.
Răspundere limitată… teoretic
„Transportul internațional este guvernat, în mod obligatoriu, de convenția CMR. Contractul comercial sau un litigiu de marfă nu se despăgubește și nu se soluționează între părți pe principiul dreptului comun, cu repararea integrală a prejudiciului. Transportatorul este un prestator de servicii și are răspundere limitată. Articolul 41 din Convenția CMR lovește cu nulitate absolută toate clauzele contractuale care contravin Convenției CMR, această lege fiind o normă imperativă”, a arătat Alin Dicu, Branch Manager Asko.
În aceste condiții, solicitarea unor sume suplimentare celor prevăzute în Convenția CMR se poate face doar dacă expeditorul face dovada că a plătit transportatorului un supliment de tarif.
„Chiar dacă se completează pe CMR valoarea de un milion de euro, acest lucru nu înseamnă că transportatorul răspunde pentru această sumă. Sunt soluții date de Înalta Curte de Casație și Justiție în mai multe țări (Franța, Germania, Olanda) – cu suma de 500.000 de euro completată pe CMR, cărăușul a câștigat în instanță, pentru că nu s-a făcut dovada că i s-a plătit un supliment de tarif”, a explicat Alin Dicu.
Interesul proprietarului este de a-și asigura marfa și nu poate transfera acest risc cărăușului, care încasează aceeași sumă, indiferent de valoarea mărfii transportate, decât dacă se face dovada plății unui supliment de preț, stabilit de către transportator.
„Iar acest supliment nu poate fi înglobat în factura de transport. Din păcate, în România, întâlnim cazuri în care instanțele dau câștig de cauză expeditorului, chiar dacă mărfurile au fost incorect ambalate de către acesta, iar deteriorarea apare, de exemplu, în urma unei frânări puternice. Recomandarea noastră este ca toate companiile de transport să facă vocal acest subiect, pentru a ajunge și la beneficiarii de transport. Având în vedere că există mari confuzii în piața serviciilor de asigurare, și aici nu ne referim doar la piața din Romania, recomandam transportatorilor sa fie vigilenți și să se asigure că, într-adevăr, consultantul pe care l-au ales în consilierea CMR înțelege, în profunzime, această activitate complexă și, în caz de nevoie, să aibă competențele necesare să îl apere pe transportator, atât în fața asigurătorului, cât și în fața reclamantului / beneficiarului de transport. Recomandăm cu căldură articolele din revista Ziua Cargo, cele scrise pe tema «răspunderii transportatorului»!, a completat Alin Dicu.
Avocatul George Iacob-Anca a întâlnit multe cazuri în care Convenția CMR nu a protejat transportatorii în instanțele din România.
„Legislația este unică, respectiv Convenția CMR, însă soluțiile instanțelor sunt diferite. Experiența instanțelor străine, în ciuda faptului că am prezentat-o, nu a fost, în general, avută în vedere de instanțele din România. Sunt puține instanțe în țara noastră care au ținut cont de soluțiile colegilor de breaslă din Franța sau din Germania. Această practică este, poate, de înțeles, dacă ne gândim că jurisprudența nu este izvor de drept în România, iar fiecare judecător dă valoare probelor potrivit intimei sale convingeri. Interpretarea art. 24 și a diferenței de preț am văzut-o realizată în instanță sub forma – tariful x cuprinde suplimentul… fără a mai fi necesară o defalcare clară. Iar soluția a fost de daună la valoarea mărfii. Mai mult decât atât, am întâlnit soluții în care, deși era un singur tarif, fără a mai fi menționat niciun fel de supliment, dauna stabilită a fost, de asemenea, stabilită la valoarea mărfii”, a precizat avocat George Iacob-Anca.
Există soluții?
Există clienți de transport care solicită răspunderi ce depășesc cadrul CMR.
„În situația în care un transportator dorește, în cunoștință de cauză, să își asume aceste răspunderi suplimentare, pentru a nu risca pierderea clientului, există asigurări care să îi protejeze, fără a fi vorba despre vreun abuz”, a arătat Sebastian Zurini.
Transportatorul își poate asuma despăgubirea bunurilor la valoarea lor, în cazul deteriorării și, astfel, se evită acțiunea în instanță și stricarea relației cu clientul. Asigurătorul va plăti eventualele daune, relația comercială merge mai departe, nu se mai ajunge la invocarea Convenției CMR și nu mai stai la mâna unei instanțe.
Pe de altă parte, toate aceste asigurări suplimentare înseamnă costuri…
„Un transportator trebuie să fie cât mai bine asigurat, însă toate aceste asigurări se regăsesc, până la urmă, în tariful de transport, reglat de piață. În plus, în general, un transportator cere asigurătorului diferite acoperiri abia după ce se lovește de ele, pentru că nu toți brokerii de asigurări sunt profesioniști. Se merge pe ideea de a lua cât mai mulți bani, fără a acoperi nimic”, a declarat Cristian Helwig.
Abuzuri… pentru că se poate
Remus Nistor, director general Wiass, a arătat faptul că toată lumea trebuie să respecte Convenția CMR, iar potențiala daună acoperită de transportator este limitată, restul intrând în răspunderea expeditorului / beneficiarului. „Faptul că acest lanț nu este bine cunoscut și respectat în România duce la numeroase abuzuri. Sunt cazuri în care juriștii noștri au ajutat transportatori și, doar prin simplul contact telefonic cu beneficiarul mărfii, s-a ajuns la diminuarea semnificativă a daunei imputate și începerea unor discuții pentru o înțelegere finală”, a explicat Remus Nistor.
La ora actuală, există multe confuzii în piață, care ridică semne de întrebare în legătură cu valabilitatea / funcționalitatea polițelor de asigurare.
„De exemplu, în România, se achiziționează polițe CMR de 100.000 de euro. Însă un camion poate transporta până la 24 tone și, astfel, înmulțit cu 8,33 DST/kg (aproximativ 10 euro) se ajunge la 240.000 euro. Practic, discutăm de o asigurare incompletă față de marfa transportată. În majoritate, asigurările încheiate în România nu sunt bune. O companie ca a noastră are un plafon de asigurare de 1,5 milioane euro, pentru că există un articol 29 în Convenția CMR care permite despăgubirea până la limita maximă a poliței, fiind vorba despre neglijența gravă a șoferului”, a completat Remus Nistor.
Într-o piață obișnuită să nu respecte Convenția CMR din necunoaștere sau din nepăsare, este foarte dificil să găsești rețeta corectă pentru asigurare. Concurența puternică nu permite majorarea tarifelor de transport cu ușurință, iar invocarea, în orice situație, a Convenției CMR poate duce la pierderea clienților, obișnuiți să-și recupereze pagubele de la transportatori. Fără viziune pe termen lung, din partea tuturor jucătorilor implicați în transport, instanțele de judecată vor rămâne principalul reper pentru rezolvarea problemelor… și nimeni nu are motive să fie încântat de această situație.
Cristian Helwig, manager general transport Aquila: „Orice înțelegere între transportator și expeditor nu trebuie să contravină Convenției CMR. Este important ca șoferul, care este interpusul firmei, să știe să completeze documentul CMR și unde să se uite.”
Alin Dicu, Branch Manager Asko: „Este nevoie de experți, de multă muncă și argumentări puternice, până vom ajunge la uniformizarea instanțelor din România. Transportatorii trebuie să realizeze transport cu demnitate și să nu mai accepte abuzuri.”
Remus Nistor, director general Wiass: „Abuzurile la care sunt supuși transportatorii au loc pentru că beneficiarii mărfii își permit să facă acest lucru. Diferența dintre sumele acoperite de CMR și valoarea reală a mărfii este acoperită de polița cargo, care ar trebui să cadă în sarcina expeditorului / beneficiarului.”
George Iacob-Anca, avocat: „Consider că acela care încarcă marfa ar trebui să completeze formularul CMR, iar valoarea mărfii poate fi completată pe formularul CMR. Din păcate, practica ne arată că 70% dintre CMR-uri sunt completate de către șoferi, iar multe dintre acestea prezinta modificări față de comanda de transport.”
Sebastian Zurini, Business Development Manager Marsh: „Contractele de transport prevăd riscuri mult mai mari. Din acest motiv, în țările dezvoltate din UE, programele de asigurare sunt construite în funcție de contractele de transport și nu pe baza convenției CMR. Tocmai pentru că putem găsi soluții de asigurare, recomandăm un dialog permanent între transportatori și brokerul de asigurare pentru a ajusta programul de asigurare potrivit condițiilor comerciale și pentru a minimiza expunerea companiei.”
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro