Protestele legate de reîncadrarea diurnelor ca venituri salariale de către ANAF nu au avut, încă, efectele scontate.
Practic, controalele ANAF pe tema diurnelor continuă și dialogul a intrat într-o pauză îngrijorătoare. Amintim faptul că ultima întâlnire a grupului de lucru a scos la iveală intențiile ANAF de a crește contribuțiile firmelor de transport internațional, prin găsirea unei forme de diminuare/plafonare a cuantumului diurnelor acordate șoferilor. Iar schimbarea ministrului finanțelor riscă să întărească și mai mult intențiile ANAF.
Victorie, sau „praf în ochi”?
Pe data de 18 iunie, au fost organizate proteste în mai multe regiuni din țară. În general, zonele unde există organizații puternice ale transportatorilor au reușit să se mobilizeze bine, arătând (dacă mai era nevoie) că subiectul diurnelor a dus la un nivel ridicat de îngrijorare.
Reușita acestor proteste este cu atât mai notabilă, cu cât organizarea lor s-a realizat într-un termen scurt. Sigur, nu putem să nu remarcăm că mobilizarea transportatorilor nu a fost una simetrică, în multe regiuni protestele lipsind în totalitate. Și poate cel mai mult a fost resimțită lipsa unei forme de protest consistentă la nivelul Capitalei.
În orice caz, reprezentanții patronatelor vorbesc despre „o încălzire” în vederea unor proteste viitoare, mult mai consistente. În același timp, trebuie să avem în vedere complexitatea temei pe care o reprezintă diurnele și modul inegal în care această problemă afectează piața.
Dacă, în urmă cu ani, explozia tarifelor RCA era resimțită în conturile tuturor firmelor de transport, nu același lucru se poate spune despre reîncadrarea diurnelor. Totodată, comunicatul transmis de ANAF către transportatori chiar în ziua protestului are rolul să bulverseze și mai mult lucrurile, fără a schimba, practic, nimic.
Astfel, este greu să îți dai seama dacă respectivul comunicat înseamnă o victorie parțială pentru transportatori, o strategie de a menține protestele la un nivel cât mai puțin inflamat, sau, pur și simplu, „praf în ochi”, în condițiile în care legislația este clară pe tema diurnelor și, de altfel, reprezentanții transportatorilor chiar au arătat că nu se impune, la acest moment, o modificare legislativă. Practic, o victorie ar însemna stoparea controalelor pe tema diurnelor, însă, aparent, ANAF nu are această intenție.
Alin Crețu, președinte ATMB: „Transportatorii au ieșit în stradă pentru a atrage atenția asupra abuzurilor ANAF. În cadrul grupului de lucru de la nivelul Ministerului Finanțelor, s-a recunoscut, de către reprezentanții Ministerului Muncii, faptul că diurna reprezintă o obligație pentru angajatori și un drept al șoferilor. Însă ANAF are o altă viziune și continuă controalele, chiar dacă există procese în instanță câștigate de firmele de transport. Este evidentă reaua voință a ANAF și disperarea transportatorilor. Protestele din 18 iunie au fost doar un semnal de alarmă și transportatorii promit că nu se vor opri, ci se vor aduna din ce în ce mai mulți, pentru a le fi respectate drepturile.
La Suceava, a fost un protest reușit, la care au participat peste 200 de camioane și vehicule de 3,5 t. A fost un protest pașnic și decent, fără incidente. În același timp, însă, putem observa că există printre noi și «dezbinatori», care urmăresc rezolvarea unor probleme personale și nu ale grupului. Orice dezbinare strică și eu am îndemnat întotdeauna la unitate, însă sunt persoane care încearcă să manipuleze și, în același timp, dezbină. Pe de altă parte, colaborarea cu celelalte patronate mi se pare extraordinară, chiar dacă unele dintre acestea au avut membri care au ieșit, și altele nu. Nu îmi amintesc un moment, în trecut, în care să fi atins acest nivel de unitate între patronate, atât în declarații, cât și în colaborare. Până la urmă, avem cu toții un numitor comun.
Transportatorul român așteaptă, în general, să se alăture unui protest și sperăm ca acele câteva zeci de proteste din țară să reprezinte o încurajare pentru viitor, dacă vom mai avea nevoie să ieșim în stradă. Nu avem nevoie de schimbări legislative, suntem în cadrul legii și trebuie stabilite niște reguli de interpretare corectă, astfel încât să fie oprite abuzurile ANAF. Sigur, pentru cei deja sancționați, este nevoie de amnistie. Subliniem faptul că noi reprezentăm transportatorii corecți și cazurile izolate de infractori trebuie descoperite de autorități și legea trebuie să îi judece.”
Augustin Hagiu, consultant în transporturi: „Protestele din 18 iunie au avut două componente – pe de o parte, unitatea acelorași luptători pentru apărarea intereselor breslei, și pe de altă parte, lipsa de unitate. S-au întâmplat două lucruri previzibile – cei care s-au organizat de fiecare dată exemplar au făcut-o și de această dată, iar cei care fac comentarii de pe margine au rămas la aceeași atitudine. În mod normal, un protest de amploare se desfășoară în fața guvernului sau a ministerului vizat, însă acest protest a apărut în urma eșuării discuțiilor din cadrul grupului de lucru înființat la Ministerul Finanțelor. Observăm că grupul de lucru încearcă să își reia activitatea, după răspunsul primit de transportatori, chiar pe data de 18 iunie. În timp ce Bucovina, Oradea, Arad, Cluj, Sibiu manifestau, a venit răspunsul de la ANAF care, din punctul meu de vedere, rezolvă problemele în proporție de 90%. Nu mai există dubiu că avem dreptate și rămâne doar o încurcătură păstrată, probabil, expres, răspunsul fiind conceput astfel încât să încurce puțin, pe tema detașării. Cert este că acest document poate fi folosit de către operatori în raport cu ANAF. Pentru amnistie, situația este delicată și este necesară o decizie politică, iar pentru asta este nevoie de unitate și de o breaslă care să se manifeste consistent, nu segmentat și nu pe bază de orgolii. Piața trebuie să decidă cursul viitor al lucrurilor. Grupul de lucru va continua să existe și să încerce să producă efecte, însă, acolo unde opoziția sistemului este prezentă și ia forma unor abuzuri, este nevoie de o manifestare mult mai consistentă din partea pieței. Acest subiect va continua să existe și poate reveni în forță, sub forma abuzurilor. Piața nu conștientizează încă pericolul legat de reîncadrarea diurnelor. Astăzi, mișcarea patronală în transportul românesc înseamnă câțiva oameni inimoși care își dăruiesc timpul și resurse (inclusiv financiare) pentru deziderate comune, fără a avea suportul real al celor interesați. Vine peste noi o creștere a tarifelor RCA, intră în vigoare alte prevederi ale Pachetului Mobilitate, de la 1 februarie, crește prețul carburanților… Practic, costurile operaționale vor crește semnificativ și acest aspect este catastrofal, în actualul context. Patronatele au nevoie de cât mai multă susținere reală.
Legat de RCA, tariful deja a crescut mult, cu peste 40% față de anul trecut și suntem într-un moment asemănător cu ceea ce se întâmpla în urmă cu patru ani de zile. Este nevoie de unitate și dialog, însă dialogul șchioapătă rău, la nivel instituțional. Trecem printr-o conjunctură politică în care este foarte greu să obții rezultate, mai ales când ești privit ca un paria, iar transportul rutier este privit astfel de către o parte dintre autorități.”
Dumitru Blaga, președinte Apulum Alba Iulia: „Ca la orice protest, avem trei părți principale – cei care protestează, cei care solidarizează cu protestatarii și opozanții. Acest protest nu a avut magnitudinea celui legat de RCA, dar a fost, totuși, unul consistent, implicând câteva zeci de mașini. Suficient pentru a trage un semnal de alarmă. Nu am insistat, la acest moment, pe numărul de mașini prezente la protest, având în vedere infrastructura în zona Alba, unde se ajunge foarte ușor la blocaje în trafic și nu acesta a fost scopul. Am insistat pe prezența unui număr cât mai mare de firme, inclusiv firmele mari din zonă, pentru a arăta că problema este serioasă. Am continuat protestele și în săptămâna următoare, țintind în special o informare a populației, prin postarea de afișe. Răspunsul autorităților nu clarifică problemele semnalate. În primul rând, ar trebui să rezolvăm chestiunea legată de trecut – firmele controlate deja și cu RIF-uri încheiate. Pentru viitor, trebuie să găsim soluții pentru a rămâne competitivi, la nivel european. Aceasta a fost rațiunea înființării grupului de lucru. Este o problemă creată de ANAF care nu se poate rezolva decât prin amnistie. Pentru viitor trebuie să stabilim modul de implementare a prevederilor Pachetului de Mobilitate 1, precum și alte modificări legislative. Statul român se gândește din nou la licențierea vehiculelor de 2,4-3,5 t, inclusiv cele angajate în transport național, deși Pachetul Mobilitate 1 se referă doar la licențierea vehiculelor angajate în trafic internațional și are o tentă vădită de a scoate transportatorii est-europeni de pe piață. În loc să caute soluții pentru a rămâne în piață și a păstra sectorul competitiv, statul român se gândește cum să ne îngreuneze activitatea.”
Merită să precizăm și faptul că, ulterior protestelor, a apărut intenția de reîncepere a discuțiilor în cadrul grupului de lucru, însă aceasta nu s-a materializat, posibil și din cauza schimbării ministrului.
Viitorul este cu atât mai îngrijorător, cu cât tarifele RCA par să intre din nou într-o zonă necontrolată și să nu uităm nici de prevederile Pachetului Mobilitate 1, care intră în vigoare anul viitor.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro