Numărul restrâns de furnizori pentru autocare de top a încurajat Anadolu Automobil Rom să își crească eforturile pe acest segment, Temsa fiind unul dintre brandurile pe care le reprezintă în România.
Compania Anadolu Automobil Rom s-a consacrat ca unul dintre principalii furnizori de autovehicule destinate transportului de călători pe segmentul interurban, alături de marca Isuzu. Ultimii ani au adus, însă, schimbări semnificative, an de an fiind accesate noi segmente de piață.
Amintim faptul că, astăzi, compania reprezintă în România patru producători, alături de Isuzu intrând în portofoliul Anadolu Automobil Rom produsele Karsan, Temsa și Sor.
Chiar dacă, din punct de vedere al rezultatelor comerciale, transportul urban rămâne principalul segment vizat, anul 2016 aduce o nouă provocare – accesarea pieței de autocare premium.
Primele livrări
„Prin produsele noastre, ne adresăm tuturor segmentelor de transport, iar astăzi putem accesa și piața transportului turistic și internațional la cel mai înalt nivel. Anul acesta, pentru prima dată, am oferit autocare de top – este vorba de Temsa HD, autocare dotate cu toaletă, cușetă pentru șofer, bucătărie… practic, toate dotările de top solicitate de către agențiile de turism, pentru a oferi pasagerilor un nivel ridicat de confort. Clienții sunt transportatori care au contracte cu agenții de turism sau organizează propriile grupuri. Discutăm, deja, de trei autocare care urmează să fie livrate luna aceasta”, a arătat Magda Peșu, director general Anadolu Automobil Rom.
Iar lucrurile nu se opresc aici. În luna iulie, va fi lansat în România Temsa Maraton, un nou produs al fabricantului turc, proiectat să concureze cu mărcile de top, fiind adresat celor mai pretențioase solicitări.
„Nivelul de dotare și, implicit, de preț sunt la un nivel înalt, Maraton reprezentând modelul de top al Temsa. Pe lângă operatorii privați de transport internațional și turism, dorim să vindem asemenea autocare de top și primăriilor, chiar dacă nu este ușor să convingi instituțiile publice să aloce fondurile necesare. Până acum, s-au mai solicitat autocare, dar la un nivel mai apropiat de zona transportului interurban, din punct de vedere al dotărilor. De altfel, noi am comercializat asemenea autocare, păstrând dotările la un nivel minim – discutăm de bugete de aproximativ 170.000 de euro. Bineînțeles nu poți accesa, cu un asemenea buget, Temsa HD și cu atât mai puțin Temsa Maraton. Sunt, însă, instituții ale statului care au nevoie de autocare cu adevărat turistice și dorim să creăm cultură în acest sens”, a explicat Magda Peșu.
Anadolu Automobil Rom comercializează produsele Temsa de mai multă vreme, însă, până acum, s-a axat pe zona de transport interurban, licitații ale instituțiilor publice, echipe sportive…
Servicii pe măsură
Accesarea segmentului de transport internațional pune o presiune sporită și asupra serviciilor post-vânzare.
„Temsa are o rețea de after sales dezvoltată în Europa. În plus, motoarele care echipează autocarele Temsa sunt Daf, iar noi avem contract în România pentru partea de post vânzare cu EVW Holding. Au o rețea de service-uri bine pusă la punct și parteneriatul pe care îl avem funcționează bine. Sunt prompți și profesioniști, iar motoarele sunt foarte fiabile. Nu avem nici un fel de emoție în acest sens – avem transportatori români, deținători de autocare Temsa, care deja au depășit 2 milioane de km și autocarele merg în continuare în parametri. Temsa este o marcă de încredere, iar calitatea produselor a crescut în ultimii ani”, a precizat Magda Peșu.
Autocare Temsa au mai fost comercializate în România și, astfel, există avantajul cunoașterii acestor autovehicule printre transportatori, însă, totodată, Anadolu Automobil Rom are în vedere că, timp de mai mulți ani, posesorii de Temsa din țara noastră au fost lipsiți de suportul unei organizații locale care să reprezinte marca pe partea de vânzare și post-vânzare.
„Suntem nou intrați pe această piață, chiar dacă mulți dintre potențialii clienți ne cunosc deja. Transportatorii din România vor trebui să ne perceapă și în noua postură, de furnizor de autocare de top, de soluții de transport pentru segmentul turistic și internațional. Lansarea Temsa Maraton în România va transmite cel mai bine acest mesaj”, a declarat directorul general Anadolu Automobil Rom.
Jest câștigă popularitate
Așa cum am precizat, succesul comercial al Anadolu Automobil Rom, în ultimii ani, este legat, în primul rând, de transportul urban, iar, la acest capitol, modelul Karsan Jest cunoaște o ascensiune spectaculoasă.
Numai în 2016 au fost comercializate 14 asemenea autobuze, alte proiecte aflându-se în derulare.
„Potențialul pentru modelul Jest este mult mai mare. Dacă în fiecare oraș s-ar dimensiona în mod corect flotele și s-ar alege capacitățile de transport optime pentru anumite ore și trasee, Karsan Jest ar fi cel mai potrivit produs. La început, nici noi nu am anticipat succesul acestui model, însă sunt operatori care ne-au confirmat diminuarea semnificativă a consumului de carburant datorită completării flotei de autobuze cu Karsan Jest. De la costurile de achiziție și până la cele de mentenanță și consum, Jest aduce economii importante.
Consumurile constante pe o plajă de 11,5-12,5 l/100 km, cu aerul condiționat în funcțiune, capacitatea mare de transport în raport cu dimensiunile și nu în ultimul rând, designul prietenos sunt atuurile Jest”, a arătat Magda Peșu.
În acest context, nu este de mirare faptul că sunt numeroase orașe care, după ce au achiziționat primul lot de Karsan Jest, au decis să achiziționeze din nou acest model, Focșani și Suceava fiind exemple în acest sens.
Sunt, de asemenea, și operatori privați care utilizează Karsan Jest.
„Designul Karsan Jest este deosebit, fiind apreciat de către călători. Nu am avut un produs care să fie atât de popular precum Jest. Nu a existat oraș în care să oferim mașina spre testare câteva zile și unde să nu apară măcar intenția de achiziție”, a completat directorul general Anadolu Automobil Rom.
Un alt model comercializat în țara nostră este Karsan Atak, autobuz urban de 8 m cu podea coborâtă. Acest autovehicul a fost livrat la finalul anului trecut în două orașe – Râmnicu Vâlcea și Brăila.
Karsan oferă soluții și pentru transportul inerurban. „Pe zona de transport interurban avem Karsan Star, însă nu anticipăm investiții importante pe acest segment anul acesta și nici anul viitor. Suntem convinși că, atunci când piața se va debloca, Star va reprezenta o alternativă bună”, a spus Magda Peșu.
Nu doar România
Isuzu rămâne principalul furnizor al Anadolu Automobil Rom, 19 unități fiind livrate sau în curs de livrare de la începutul acestui an. Principalele contracte au fost semnate cu operatori de stat, modelele vizate fiind NovoCiti, Citibus și Turquoise.
„Există și alte licitații pe care le-am câștigat, însă așteptăm soluționarea contestațiilor. În plus, am câștigat de curând o licitație pentru 3 autobuze marca SOR. Sunt autobuze clasice, cu motorizare diesel, de 10,5 m lungime, pentru transport interurban”, a declarat Magda Peșu.
Amintim faptul că Anadolu Automobil Rom este autorizată de Isuzu și Temsa să le comercializeze produsele pe piețele din România, Ungaria și Moldova. În acest sens, anul acesta au fost vândute trei modele Isuzu Turqoise în Ungaria.
„Ungaria este o piață funcțională. Pentru Moldova, mai avem nevoie de timp pentru a înțelege piața. Este dificil inclusiv să găsești finanțare în acest moment. Ne gândim că majoritatea produselor second-hand care vor fi înlocuite de operatorii de transport români ar putea fi comercializate în Moldova. Ar reprezenta o variantă pentru preluarea vehiculelor second-hand din România, în regim buy-back”, a arătat directorul general Anadolu Automobil Rom.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro