Concluzionăm despre 2022 ca a fost anul fiscalității, cu mult focus pentru antreprenori, în vederea înțelegerii noilor prevederi, a conformării și optimizării sarcinii fiscale. Trebuie să observăm și să nu ignoram un trend accentuat, respectiv transparența și raportarea analitică în timp real.
Până la momentul implementării, deja au fost puse în practică noi exigențe de raportare, precum transmiterea automată zilnică a rapoartelor Z emise de casele de marcat, e-Factura, RO e-Transport, SAF-T 406, raportarea rambursurilor de către furnizorii de servicii poștale.
Chiar dacă lucrurile nu se întâmplă deja la nivel global și se vor implementa în mai multe etape, este bine să cunoaștem că, la un moment dat, nu foarte îndepărtat, toate operațiunile economice, materializate în tranzacții financiar-contabile, vor fi transferate, în mod automat, către serverele ANAF.
Care sunt implicațiile?
- Integrarea sistemelor în care lucrăm – este nevoie ca datele să fie în același loc. În practică, multe companii lucrează cu baze de date multiple, stocuri, facturare separat de contabilitate etc.
- Simplificarea proceselor și transpunerea lor corectă în fluxuri contabile. Ne așteptăm să vedem ca oamenii de business să lucreze mai aproape cu departamentele financiar-contabile și să lucreze anticipativ, proiectând fiecare proces nou, în cel mai potrivit și simplu mod posibil.
- Mai multă acuratețe în contabilitate și creșterea nevoilor de auditare în cadrul firmelor mici și mijlocii. Antreprenorii au nevoie de certificare suplimentară că raportările contabile și fiscale sunt corecte.
Lucrurile se reașază
Ne așteptăm ca, în perioada următoare, să aibă loc o reașezare a modului în care se realizează externalizarea serviciului financiar-contabil, în sensul că firmele vor păstra in-house mai multe procese și tranzacții, chiar dacă nu au experți contabili și seniori. Iar, în paralel, se va investi pentru performanță și control, prin sistemele financiar-contabile de gestiune (ERP) utilizate. De asemenea, se va externaliza mai mult zona de revizuire, închidere, cu accent prealabil pe definirea normelor de lucru, realizarea de proceduri de operare și training și consultanță permanentă.
În continuare, ne așteptăm ca transformarea să apară la nivelul ANAF, din faptul ca verificările și solicitările de clarificare se vor desfășura pe bază de teste, la distanță, sub forma unui audit. Contribuabilii vor învăța să răspundă la aceste solicitări, în mod documentat și colaborativ. Va fi un salt de ambele părți și o simplificare, în final, după atâta conformare și implementări.
De aceea, recomandăm ca întreprinderile mici și mijlocii să investească cu atenție în digitalizare, evitând sisteme și baze de date disparate și având în vedere atât aceste trenduri din fiscalitate, cât și principiile de guvernanță.
Ioana ARSENIE
strateg financiar, personal & business advisor
Trusted Advisor
ioana@ioanaarsenie.ro