ANTICORUPȚIE: Domnul Petrică, șef de post, versus șoferii de TIR „sub acoperire”

Specialiștii în domeniul resurselor umane, cât și reprezentanții mediului de afaceri arată că reconversia profesională este una dintre multele soluții care pot ajuta țara noastră la ieșirea mai repede din criza economică determinată de situația epidemiologică actuală, cu condiția optimizării politicilor publice de către guvernanți. Astfel, mulți compatrioți care au luat în ultimii ani drumul diasporei pot rămâne acasă lângă familie, cu un salariu bun, comparabil cu cel avut în altă țară, și pot să acopere multele locuri de muncă libere din domeniul construcțiilor, în special cele de autostrăzi.

Dan Moldoveanu

Un alt domeniu interesant, din acest punct de vedere, este cel al transporturilor internaționale rutiere, unde patronii români sunt într-un maraton continuu pentru angajarea de conducători auto, sau pentru reconversia acestora prin asigurarea condițiilor de școlarizare, numai să „se învârtă roata”, vorba ’ceea.

O „mână de ajutor” în acest sens „au oferit-o” doi colegi din cadrul poliției de frontieră, care ar fi făcut „borș” la Borș. În doi timpi și trei mișcări, implementau, în aplicația informatică privind starea legală a cetățeanului român care se prezintă în punctul de frontieră, pentru a intra în țară, și călătorea dintr-o țară aflată pe lista „roșie”, că un pasager într-un mijloc de transport persoane din categoria B sau șoferul acestuia erau conducători de TIR. Unul dintre ei făcea acest lucru contra unor sume „modice” de bani, iar celălalt „gratis”.

Potrivit art. 12 și 13 din Ordonanța Militară 7 din 4 aprilie 2020, în cazul conducătorilor autovehiculelor de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone, care nu prezintă simptome asociate COVID-19 și care vin din țări ce sunt considerate, în contextul pandemiei, „zone roșii” sau „zone galbene”, măsura carantinării instituționalizate sau a izolării la domiciliu nu se aplică. Acești conducători de autovehicule de transport marfă trebuie să prezinte, la intrarea în România, o adeverință de salariat, asumată de angajator.

De aici, concetățenii noștri Gheorghe, Vasile și alții, lucrători în construcții în Germania, au beneficiat de statutul de conducător de TIR, în sensul că, din frontieră, au poposit direct în sânul familiei mult iubite, la copii, soție și părinți, devenind „șoferi de TIR” în aplicație, sau sub acoperire, spunem noi, fără să se gândească că, poate, printre cadourile aduse celor dragi este și unul nedorit, pe numele său mult hulit COVID-19.

Intră în scenă domnul Petrică

Într-o zi, domnu’ Petrică, cum este alintat de săteni șeful unui post de poliție din Ardeal, a fost informat de o persoană că mai mulți localnici s-au întors din Germania și nu sunt în carantină pentru 14 zile, așa cum „spune” legea.

După verificările de rigoare, domnu’ Petrică a luat măsurile legale, „internându-i” pe toți 7 într-un hotel „scump”, deoarece sustragerea din carantină se plătește de către vinovați prin suportarea cheltuielilor realizate de către stat cu cazarea și hrănirea acestora.

Numai că, pe drumul de întoarcere de la hotel la postul lui de veghe, domnu’ Petrică s-a gândit să-l sune pe Răzvan, bunul lui coleg de la Direcția Generală Anticorupție, și să-l întrebe cum Gheorghe, Vasile și ceilalți au trecut prin Borș, în condițiile în care vin din țara care a introdus berea în producția de masă (Germania n. red.), țară aflată pe lista „roșie”.

Aici, amicului meu Răzvan i se aprinde un beculeț și îi promite repede lui domnu’ Petrică o bere nemțească, după ce unitatea de parchet competentă va emite rechizitoriul în această cauză, el având multe cafele de băut până atunci, alături de procurorul de caz.

Mulțumit, domnu’ Petrică își continuă drumul, mândru de sprijinul acordat colegului de la anticorupție și se îndreaptă către zona lui de competență, unde este respectat și ajutat de oamenii corecți din comunitate, care se fălesc cu șeful lor de post.

Păcat, însă, că vrea să iasă la pensie și să-și încerce norocul încă vreo câțiva ani ca șofer de TIR, până se mărită fetele, măcar, zice el, că deh, e de modă veche și vrea să le dea și ceva zestre, să nu spună ginerii că a fost un polițist „prost” și s-a pensionat „sărac”.

Deja mă gândesc cum va suna viitorul meu articol PETRE – șoferul de TIR, „polițist sub acoperire”, ce fapte penale va mai „mirosi” nasul lui mare de polițist bătrân.

Inspirată din fapte reale

Și-am încălecat pe-o șa și v-am spus povestea mea, inspirată din faptele reale, transmise public printr-un comunicat de Direcția Generală Anticorupție, care s-a sesizat din oficiu cu privire la doi agenți de poliție de frontieră din cadrul Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră Oradea – Sectorul Poliției de Frontieră Borș – Punctul de Trecere al Frontierei Borș, care, la data de 10 aprilie 2020, prin acest punct de trecere a frontierei, au efectuat formalitățile de intrare în România pentru 7 cetățeni români, care veneau din Germania.

Agenții de poliție de frontieră români au consemnat, în fals, că persoanele în cauză ar fi conducători de autovehicule de transport marfă, aspect care le permitea să eludeze măsura carantinei instituționalizate pentru 14 zile, dat fiind că se întorceau dintr-o țară inclusă în „zona roșie”.

În legătură cu aceste fapte, unul dintre agenți a pretins și primit de la 4 persoane suma de 200 euro, motiv pentru care se efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunii de luare de mită, fals în declarații și zădărnicirea combaterii bolilor.

Cât privește pe cel de-al doilea agent, întrucât a dispus aceeași măsură față de alte trei persoane, dintre care una nu deține permis de conducere, menționând că sunt conducători de autovehicule transport marfă cu capacitate mai mare de 2,4 tone, este cercetat pentru abuz în serviciu, fals informatic, fals în declarații și zădărnicirea combaterii bolilor.

Pentru eliminarea riscurilor la adresa sănătății publice, toate cele șapte persoane au fost introduse în carantină instituționalizată, unde au rămas până la data de 25 aprilie. Față de 4 persoane se efectuează cercetări pentru infracțiunile de dare de mită.

Povestea mea nu ar avea happy-end dacă nu v-aș spune că, din fericire, cei 7 „șoferi” nu au fost infectați cu ucigașul virus, doar cazierul acestora s-ar putea să fie pătat, după rămânerea definitivă a hotărârii judecătorești. Cât despre cei doi agenți de poliție ce să vă spun? Că au „dormit” câteva nopți într-o celulă cu alte persoane certate cu legea, că nu pot să le spun infractori, până nu se pronunță definitiv o instanță judecătorească. Nu aș vrea să fiu în pielea niciuneia dintre aceste personaje triste, poate, doar, a domnului Petrică, polițistul care doarme, fericit, pe perna lui din fulgi de gâscă chinezească.

Sfatul meu de ofițer bătrân, în prag de pensionare, este să stați departe de corupție, oriunde ați fi. Ea vă poate lua liniștea și somnul tihnit de acasă, iar, în situația în care vă întâlniți cu ea, sunați la 0800.806.806, pentru că noi suntem singurii care știm bine cum trebuie tratată această boală. De celelalte se ocupă eroii în halate albe.

Dan MOLDOVEANU

comisar-șef de poliție

Direcția Generală Anticorupție

Serviciul Prevenire

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.