Costul cu anvelopele reprezintă aproximativ 3% din totalul costurilor de operare a unei flote de vehicule comerciale grele. Deși ponderea în costul total este mică, influența anvelopelor poare fi mult mai mare…
De aceea, atenția care li se acordă anvelopelor depășește mult costul în sine.
Achiziția anvelopelor pare un proces simplu, la prima vedere, dar nu este chiar așa. Pe lângă produsele propriu-zise, trebuie avute în vedere și serviciile asociate. Din costul total legat de anvelope, aproximativ 80% reprezintă ele, în sine, iar restul serviciile.
„Criteriul principal după care ar trebui alese produsele este reprezentat de costul/kilometru cel mai scăzut. Din păcate, singura modalitate de a afla acest lucru este testarea, care se face pe propriul buzunar. Este important ca această testare să nu se facă pe un singur vehicul, ci să se aibă în vedere mai multe vehicule cu operare similară. La fel de importantă este monitorizarea acestora și mentenanța, în primul rând a presiunii de lucru. În general, mărcile premium sunt cele care asigură cel mai scăzut cost/km, chiar dacă prețul de achiziție inițial este ridicat”, a explicat Cosmin Lixandru, director general Tyre Management Consulting.
La capitolul servicii, sunt mai multe elemente care trebuie avute în vedere și care depind și de tipul de operare a flotei: nivelul de stoc, acoperire națională, suport pentru asistență rutieră, atât național cât și internațional, program de lucru, proximitate de garaj.
Serviciile scad costurile
Serviciile conexe anvelopelor pot aduce reducere de costuri.
„De exemplu, un contract cu un furnizor care are acoperire națională îmi simplifică administrarea internă, pentru că am un singur interlocutor, reduc deplasările pe gol, și beneficiez de același preț peste tot, în rețeaua lui. Pentru flotele care au operare internațională, accesul la un dispecerat de asistență care să aibă garanția de plată de la furnizorul național poate fi un avantaj important”, a arătat Cosmin Lixandru.
Un alt aspect de luat în calcul este proximitatea față de furnizor. Pentru a limita la minimum deplasările pe gol care, pe lângă faptul că generează un cost neacoperit de o comandă de transport, consumă și din timpii de conducere ai șoferului.
Și gestiunea parcului de anvelope poate fi o sarcină ușoară, sau foarte grea, depinzând foarte mult de organizarea acestei activități. În funcție de contractul avut, care poate varia de la externalizarea completă, la internalizarea completă, fluxurile de lucru vor fi diferite.
„Provocările principale vin din două direcții: resursa umană și instrumentele pe care le au la dispoziție angajații, pentru a-și îndeplini sarcinile. Resursa umană trebuie instruită. Ca orice altă activitate de mentenanță, gestiunea parcului de anvelope nu se poate face după ureche, sau după «sfaturile înțelepte» de prin parcări. Nu este o activitate foarte complexă, dar are particularități și lucrurile trebuie să fie cunoscute în mod corect. Anvelopa reprezintă un element de siguranță rutieră și nu poate fi tratată cu superficialitate.
Instrumentele pe care cei care se ocupă cu gestiunea anvelopelor variază de la agendă, fișiere Excel, până la utilizarea unui soft de managementul anvelopelor. Cu cât flota este mai mare, cu atât necesitatea implementării unui soft este mai stringentă. Pe lângă funcția de bază de date pe care acesta o îndeplinește, rapoartele și analizele care se pot accesa reprezintă un instrument decisiv în luarea deciziilor de management. Aceste decizii nu merg decât într-o singură direcție: reducerea inteligentă a costurilor”, a precizat directorul general Tyre Management Consulting.
Capcane contractuale
Furnizarea anvelopelor în sistem de preț per kilometru reprezintă un tip de contract care poate pune probleme.
„Aceste contracte sunt făcute, de obicei, de producătorii de anvelope sau de dealerii mari de anvelope, pe o perioadă de minimum 3 ani. Acest tip de contract presupune o externalizare completă a gestiunii anvelopelor și plata unei sume lunare egală cu rulajul în kilometri înmulțit cu prețul pe kilometru. Este o variantă de contract la care trebuie făcută o analiză foarte riguroasă a tuturor aspectelor, întrucât presupune riscuri și pierderea independenței pe o perioadă lungă de timp”, a comentat Cosmin Lixandru.
Contractul în sine este dificil de înțeles și este obligatorie cooptarea unui specialist, pentru a avea toate datele necesare și a lua o decizie cunoscând toate avantajele și dezavantajele.
Dezavantajele majore ale unui astfel de contract sunt: legarea de un singur furnizor pe o perioadă lungă de timp, evaluarea financiară a parcului de anvelope, mai ales la terminarea contractului, care nu este certă și clară, rigiditate în efectuarea serviciilor doar în centrele agreate de furnizor, care nu sunt întotdeauna ușor accesibile ca program de lucru și amplasare.
Un alt tip de contract care poate fi făcut de producători sau dealeri este cel de furnizare a anvelopelor împreună cu serviciile aferente. În cazul acestui tip de contract, riscurile sunt mai scăzute și elementele contractuale nu sunt atât de stricte, oferind flexibilitate, însă responsabilitatea performanței rămâne la flotă.
Bune practici
„La o flotă de peste 50 de ansambluri, este necesară o persoană care să aibă ca responsabilitate principală gestiunea anvelopelor. Beneficiile aduse de un angajat care urmărește proactiv parcul de anvelope depășesc cu mult costurile lunare cu acel angajat. În plus, nefiind o activitate care solicită 8 ore/zi, persoana respectivă mai poate îndeplini și alte sarcini”, a arătat Cosmin Lixandru.
De asemenea, un software de management al anvelopelor ajută în luarea deciziilor cu privire la produsele care oferă cel mai bun raport de cost/km, cât și în evaluarea activității de mentenanță a anvelopelor.
„Un responsabil informat și un manager care deține informația și controlul vor fi preferați și de un furnizor serios, care va face eforturi să-și țină alături un client care are o atitudine profesionistă și cu care poate avea un dialog bazat pe cifre”, a declarat directorul general Tyre Management Consulting.
Mentenanța anvelopelor, cel puțin odată la 3 luni, este obligatorie, pentru a le monitoriza corect și pentru a duce performanța lor către potențialul maxim. Presiunea este un element care nu trebuie sub nicio formă neglijat, știut fiind faptul că afectează în mod negativ atât consumul de carburat, cât și siguranța rutieră.
Analiza performanței anvelopelor și a modului în care se face mentenanța acestora trebuie să se facă lunar, odată cu analiza întregii activități de mentenanță.
Costul per km
Costul per kilometru poate avea variații importante, chiar și în cadrul aceleiași flote care folosește același tip de operare, dar pe drumuri de categorie diferită.
Teste efectuate în România au arătat că anvelopele rulate exclusiv pe drumuri din Sudul și Estul țării (drumuri cu aliniamente lungi fără pante și rampe semnificative) au o durată de viață mai mare cu aproximativ 30% față de același tip de anvelope care rulează pe același tip de vehicule și având aceeași încărcătură, dar pe drumuri naționale din Transilvania. Acestea sunt mult mai virajate, cu pante și rampe mai pronunțate și, astfel, duc la un consum mai mare de anvelope.
„Ca ordin de mărime, în cazul unei flote care operează la internațional, costul per kilometru (dat doar de anvelope, fără servicii) este de aproximativ 0,0190 euro/km, pentru un ansamblu cap tractor-semiremorcă. În cazul unei flote care operează în transport intern, costul per kilometru în aceleași condiții este de aproximativ 0,0215 euro/km, pentru un ansamblu cap tractor-semiremorcă. Trebuie avut în vedere că, la o operare regională, pot exista diferențe mari, în funcție de aria geografică în care se desfășoară activitatea. Cum am văzut, între 2 regiuni din România pot fi diferențe de 30% în rulajul anvelopelor.
Serviciile adiționale, cum ar fi montajul, echilibrarea, rotația, refacerea presiunii și inspecția, au un cost mediu de aproximativ 0,0034 euro/km. Diferența nu este mare între prețurile practicate în România și cele care se cer în Vestul Europei, deci între o flotă care rulează la intern și una care rulează la internațional nu există diferențe, la acest capitol”, a arătat Cosmin Lixandru.
Cristian Helwig, Manager General Transport Aquila: „Între criteriile ce stau la baza deciziei de achiziție a anvelopelor, primează experiența pe care o avem cu utilizarea anvelopelor. Nu achiziționăm constant un tip de anvelopă, dacă nu a fost testat, însă contează bineînțeles și prețul de achiziție.
Ne-am dori să avem posibilitatea de a face un contract, la nivel național și internațional, de închiriere a anvelopelor la costuri reale.
Avem un cost calculat pe fiecare vehicul, pe un istoric de circa 5 ani de activitate. Acest cost diferă de la flota de camioane pe trafic intern, față de cea din trafic internațional. La intern, avem un cost de cca 0,00716 euro/km, iar la cea de internațional – 0,0729 euro/km.
Diferența este dată de numărul de kilometri parcurși între cele două flote și tipurile de anvelope folosite.”
Mircea Nicolae Mănescu, Managing Director Ahead Logistic: „Monitorizăm kilometrii parcurși de diferitele brand-uri de anvelope și, în funcție de rezultate, ne orientăm către cele care au cel mai scăzut cost/km. În general, folosim mărci premium și evităm anvelopele ieftine, dar slabe calitativ. Ne interesează și anvelopele care pot fi recanelate, pentru că se mai câștigă și de acolo kilometri în plus.
Anvelopele trebuie monitorizate strict, făcute permutările la timp și verificat permanent presiunea. Mulți șoferi deteriorează anvelopele și, apoi, firma trebuie să plătească pagubele.
În piață, trebuie să fii atent și la capcane contractuale. Am avut pe masă contracte care stipulau că primitorul anvelopelor trebuie să nu refuze anvelope, chiar dacă nu erau cele comandate, urmând ca furnizorul să le retragă la momentul dorit de el. Și să le poată și factura, deși nu rămân la client.
Considerăm externalizarea managementului anvelopelor ca fiind o soluție bună.
În general, având în vedere un parcurs mediu al anvelopelor folosite de noi, costul per vehicul este în zona 0,021 euro/km. Calculul este: Cost anvelopă/număr mediu de kilometri parcurși x 12 anvelope/vehicul + servicii conexe – montaj/permutări/presiune, recanelare etc…”
Tudor Oancea, director general Practicom: „Criteriile cele mai importante sunt legate de performanțele care influențează consumul de combustibil și costul de întreținere a mașinilor (compoziția materialului utilizat la construcția anvelopei, greutatea anvelopei, sarcina suportată, rezistența la rulare, rezistența la uzură).
Ne-am dori să avem garanție directă la furnizor, nu la reprezentantul zonal al brand-ului.
Principalele provocări sunt reprezentate de pregătirea tehnică de bază a șoferilor și conștientizarea lor pentru beneficiile aduse firmei prin: verificarea zilnică a presiunii în anvelopă, identificarea din timp a anvelopelor cu defecte, inclusiv scăderea presiunii pe parcursul zilei, stabilirea gradului de uzură al anvelopei prin măsurarea corectă.
Costul per kilometru este: pentru un cap tractor avem 6 anvelope x 2.000 lei (fără tva) = 12.000 lei/200.000 km = 0,06 lei/km, în cazul unei intervenții cu o anvelopă putem ajunge la 0,08 lei/km. Autoutilitară 3,5 t – 6 anvelope x 350 lei = 2.100 lei/50.000 km = 0,042 lei/km. Autoutilitare mici sub 3,5 t – 4 anvelope x 260 lei = 1.040 lei/60.000 km = 0,017 lei/km.”
Liviu Damian, director comercial Int. Transporte Popovici: „Căutăm, în general, raportul preț/calitate cel mai bun. Avem 2-3 brand-uri cu care lucrăm, care au fost testate și satisfac cerințele noastre. Alegerea ține cont de preț – brand – performanțe – tipul de drum.
Principala provocare este faptul că întreaga flotă este departe de bază și nu putem verifica, în mod continuu și constant, modul de utilizare al anvelopelor. Avem o echipă care are ca atribuții verificarea ansamblurilor în trafic. Încercăm, astfel, să acoperim acest dezavantaj.
Nu am găsit, încă, o metodă eficientă de monitorizare continuă a presiunii – cu posibilitatea de a transmite informația către bază în timp real.
Departamentul tehnic discută cu șoferii referitor la legătura dintre starea anvelopelor și consum, uzuri, amenzi, siguranță în circulație, distrugeri cauzate de explozii…
Costul per kilometru variază în jurul valorii de 0,015.”
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro