Dupa Analiza Costurilor, Strategia de achizitii si Gestionarea contractelor de achizitii, discutam in acest numar despre criterii si procese pentru selectia furnizorilor si consolidarea furnizorilor.
Criterii si procese pentru selectia furnizorilor
In companiile de dimensiuni medii si mari, acolo unde procesele sunt asezate, sunt nelipsite procesele detaliate pentru selectia furnizorilor. In general, aceste procese sunt derulate standard de cele mai multe ori conform regulilor implementate prin sistemul informatic (ERP). Cu cat sumele sunt mai mari si contractele pe termen mai lung, cu atat procesele sunt mai atent elaborate si contin mai multi pasi. Acest tip de procedurare a proceselor are si dezavantaje, facand procesul greoi si, nu de putine ori, am intalnit in piata cazul in care procesul fizic de selectie a luat-o inaintea sistemului, deoarece intarzierile aduceau mult mai multe prejudicii decat penalizarile de nerespectare a pasilor procesului. In aceeasi masura, este dificil in conditiile unei companii de pana in 50 de angajati sa ai un departament puternic de achizitii, cu expertiza importanta in domeniu care sa deruleze procese complicate de selectie. In aceste cazuri, criteriile de selectie folosite sunt simple, neelaborate, de cele mai multe ori neponderate. Pentru decizii importante, probabilitatea de a rata selectia sau de a identifica ulterior o serie de costuri suplimentare deloc de neglijat este foarte mare.
Pentru utilizarea de criterii si procese bine structurate de selectie a furnizorilor, MINIMUM STANDARD cerut ar trebui sa indeplineasca cel putin urmatoarele conditii:
– sa existe criterii de selectie si sa fie definite inaintea procesului (prin utilizarea de formate standardizate de RFI (Request for Information) / RFP (Request for Proposal);
– sa fie dezvoltate, utilizate si aplicate programe de certificare a furnizorilor;
– in cadrul procesului de selectie sa se ia in calcul stabilirea de parteneriate pentru a angaja furnizori cu costuri scazute si predictibile;
– sa se realizeze o analiza a capacitatilor furnizorilor pe anumite zone (financiare, operationale).
Pentru a atinge nivelul de BEST-PRACTICE, conditiile sunt mult mai drastice si necesarul de resurse specializate (uman, informatice etc) este unul important din punct de vedere financiar. Conditiile de pozitionare a unei companii la acest nivel implica:
– criteriile de selectie sa fie impartasite cu furnizorii posibili in timpul procesului de obtinere a RFI/RFP, deoarece acestea vor forma baza pentru certificarea furnizorilor si managementul performantei;
– procesul de selectie sa ia in calcul suportul curent si viitor pentru avantajul competitiv la toate nivelurile organizatiei;
– sa existe o evaluare pre-licitare a calificarii furnizorului pe baza criteriilor specifice de valoare ale companiei achizitoare – calitate, siguranta, stabilitate financiara etc;
– echipele interfunctionale sunt implicate in procesul de certificare a furnizorilor.
Consolidarea furnizorilor
Consolidarea furnizorilor este un concept foarte putin dezvoltat inca, pe piata romaneasca si, de cele mai multe ori, el nu este tratat de achizitii, ci mai mult de departamentul de transporturi si numai prin prisma optimizarii vehiculelor si nu prin prisma managementului real al furnizorilor.
Consolidarea furnizorilor cunoscuta in literatura internationala de specialitate sub denumirea de vendor consolidation porneste de la filosofia unor parteneriate si contracte pe termen lung cu volume cunoscute insa achizitionate in partide mici pe masura vanzarilor.
Modele dezvoltate in ultimii ani duc chiar la externalizarea acestei operatiuni catre operatorii logistici in special in zona Asiei (China, Malaezia, Hong Kong) si as putea spune ca rezultatele au fost de succes. Motivarea aplicarii unei astfel de strategii ajuta in primul rand la reducerea stocurilor si cresterea agilitatii companiei pentru a raspunde mult mai bine si mai rapid la cererile pietei. Conceptul poate fi aplicat de orice companie indiferent de nivel si cu cat volumele achizitionate sunt mai mici cu atat necesitatea implementarii unui astfel de concept este mai mare. Un MINIMUM STANDARD in acest caz este dat de urmatoarele conditii:
1. componentele/articolele sa fie achizitionate din sursa unica in limitele capacitatii furnizorilor;
2. sunt identificate si cuantificate surse suplimentare de componente/articole.
Pentru a atinge nivelul de BEST-PRACTICE avem nevoie ca:
1. sa existe surse unice pentru orice SKU/componenta/articol dat; sa existe surse duble cu capacitati similare pentru SKU/componente/articole separate;
2. sursele suplimentare pentru componentele/articolele identificate trebuie sa fie cuantificate si calificate;
3. sa fie luate in calcul cerintele geografice pentru initiativele de consolidare;
4. sa existe evaluari ale riscurilor si planuri de contingenta pentru gestionarea intreruperilor din supply chain.
In urmatorul numar, vom incheia sectiunea de Aprovizionare, discutand despre Make of Buy si Achizitii la nivel de grup.
Adriana PALASAN
Managing Partner Supply Chain Management Center
www.esupplychain.eu