Transporturile s-au dezvoltat, în majoritatea cazurilor, sub forma firmelor de familie. Dar cât de mult poţi implementa valorile specifice unei familii în interiorul companiei? Pot angajaţii firmei să devină membrii unei familii extinse şi să se comporte în consecinţă?
Acesta este drumul ales de Asexpress, firmă din Lugoj specializată în transportul naţional frigorific. Principalul avantaj îl reprezintă, fără îndoială, un grad ridicat de încredere în interiorul companiei şi, implicit, o fluctuaţie redusă a personalului. „Avem şoferi care lucrează de 10 ani aici. Lucrăm mult pe parte umană. Ne dorim să nu-i schimbăm, să nu fie fluctuaţie. Când au probleme sau sunt obosiţi şi sunt foarte nervoşi, trebuie să ştii să vorbeşti cu ei cu calm. Şi nu doar cu oamenii de aici din firmă, ci în general. Contează foarte mult nuanţele, cum pui problema. De multe ori, şoferii sunt calmi în aparenţă, dar sunt nervoşi pe dinăuntru“, a arătat Ady Szabo, director general Asexpress. Pentru că familia înseamnă mai mult decât o afacere, conducerea Asexpress nu ezită să se implice în viaţa angajaţilor, dincolo de partea profesională. „Uneori, oamenii sunt încercaţi de viaţă, iar noi încercăm să-i ajutăm şi, de multe ori, ne implicăm în probleme de sănătate, relaţii, am stat de vorbă cu soţii, oamenii s-au împăcat şi sunt fericiţi acum. Vreau să păstrez principiile de afacere-familie. M-am gândit inclusiv la posibilitatea ca angajaţii să investească într-un camion la firmă şi, pe lângă salariu, să încaseze şi profit din el. În plus, suntem o familie credincioasă. Am simţit că astfel suntem împliniţi şi încerc să le transmit şi fetelor mele iubirea faţă de Dumnezeu“, a explicat Ady Szabo. În aceste condiţii, aportul fiecărui angajat la succesul şi dezvoltarea firmei reprezintă mai mult o alegere personală decât efectul controlului managementului. „Omul sfinţeşte locul. Când şoferul nu-şi iubeşte camionul, acesta se strică. Atunci când şoferul şi fierul se împacă, sunt o comuniune perfectă. Comunicarea cu şoferii nu se bazează pe ordine – niciodată nu le-am dat ordine. Vorbesc cu toţi ca de la egal la egal“, a explicat directorul general Asexpress. Flota companiei numără astăzi 40 de camioane, 25 pentru distribuţie şi 15 ansambluri (cap tractor şi semiremorcă).
Provocările din transporturi
„Din păcate, cel mai mare duşman al companiilor este statul. Prin dorinţa de a acapara bani la buget, apasă firmele, şi nu numai pe cele de transport. Cred că o relaxare fiscală ar aduce mai mulţi bani la buget pentru că oamenii nu ar mai fi tentaţi să facă evaziune. Cu cât taxele sunt mai mari, cu atât gradul lor de colectare este mai redus“, a afirmat Ady Szabo. Tarifele actuale de transport pot cu greu acoperi costurile, iar concurenţa pe piaţă este la un nivel foarte ridicat. „Cred că firmele care încurcă sunt cele pirat, firmele-camion, care nu îşi calculează costuri corecte şi vin în piaţă cu tarife ireale, care sunt bineînţeles preluate de clienţii de transport. În timp, piaţa va regla aceste probleme, însă statul poate şi ar trebui să găsească soluţii pentru a opri aceste firme-fantomă care vin şi pleacă, dar distrug piaţa“, a completat directorul general Asexpress. În aceste condiţii, menţinerea costurilor la un nivel cât mai coborât este esenţială. Iar acest lucru se realizează clipă de clipă. Asexpress dispune de propria hală de reparaţii, depozit de piese de schimb, staţie de alimentare cu carburant… Astfel, firma poate traversa mai uşor perioadele dificile. „În ultima vreme, volumele transportate au scăzut, însă în aceste condiţii doar costurile fixe ne-au rămas la fel. Ne-a scăzut şi uzura, şi consumul de motorină astfel că, una peste alta, nu avem pierderi foarte mari, iar din informaţiile pe care le deţinem, piaţa îşi va reveni şi chiar va creşte foarte mult“, a arătat Ady Szabo.
Orice achiziţie este tratată cu atenţie maximă, iar în acest sens experienţa acumulată este esenţială. „Am constatat că, dacă mă duc la medic, trebuie să am cunoştinţe avansate legate de medicină, la arhitect la fel, la mecanic, la avocat etc. Trebuie să fii pregătit, altfel rişti să cheltuieşti mult fără a primi calitatea aşteptată“, a comentat Ady Szabo.
Diversificare
Transportul rămâne principala activitate a Asexpress însă sunt dezvoltate şi alte segmente, mai mult sau mai puţin complementare. „M-am ataşat foarte mult de transport, am suferit mult pentru el, am învăţat foarte mult pe timpul, nervii şi banii mei. Pe lângă transport, îl ajut în acest moment pe tatăl meu, care este medic veterinar şi face agricultură şi zootehnie de peste 60 de ani. Pentru activităţile de construcţii, avem echipa noastră cu care ne-am făcut în primul rând lucrările proprii – amenajarea sediului, sediul auxiliar, hala de reparaţii… În viitorul apropiat, avem în plan realizarea unui complex sportiv şi un alt sediu pentru firmă, mai modern şi mai mare.“
De la biciclete la camioane
Ady Szabo a fost întotdeauna o persoană întreprinzătoare. „Sunt un lugojean get-beget, sunt singur la părinţi şi provin dintr-o familie bogată atât uman, cât şi financiar. Mi-am luat soarta în mâini de la o vârstă fragedă: când primeam bani pentru merdenele, i-am strâns şi mi-am cumpărat prima bicicletă, pe care am vândut-o şi am făcut profit. Mi-am dat seama că pot să cumpăr două şi să le vând cu profit. După ce am vândut câteva sute de biciclete, pe care le luam din pieţele de vechituri şi le reparam, am început să fac asta cu motociclete şi maşini, pe care le-am adus din piaţa de Vest în România. Ca să pot să-mi plătesc şcoala, am şi lucrat – în perioada studenţiei, am fost pedagog la o şcoală, iar copiii m-au iubit şi de acolo mi-am cultivat principiul că relaţia cu omul este cea mai importantă.“ Firma Asexpress a fost înfiinţată în 1993 de către un şofer. „Familia lui mi-a cerut un împrumut şi mi-au dat garanţie firma. Nu au mai putut să gestioneze activitatea şi mi-au dat-o în locul banilor, fără să ştiu câte roţi are un camion, eu fiind jurist de meserie. Asta se întâmpla în 1996 – 1997 şi mi-a luat ani de zile să învăţ această afacere. Transportam cu o prelată tablă de la Galaţi pentru o fabrică din Lugoj şi mergeam acolo cu detergenţi de la Timişoara. Căram şi profile de hală de la Buziaş. Aveam şoferi pe care îi am şi în ziua de astăzi.“ Asexpress s-a specializat după 2007 pe transportul frigorific, lucrând pentru clienţi importanţi din domeniu.
ASE