Neîncasarea creanțelor reprezintă unul dintre principalele riscuri cu care se confruntă piața de transport. Am discutat despre modul în care poate fi acoperit acest risc cu Alexandru Stoian, Account Executive – FINPRO & Credit Department MARSH.
Ziua Cargo: Cum funcționează asigurarea de credit comercial?
Alexandru Stoian: Asigurarea de credit comercial acoperă riscul de pierdere financiară înregistrată din cauza neîncasării creanțelor ca urmare a insolvenței unui client/debitor sau a neplatei prelungite.
Creanțele nerecuperate și neasigurate pot duce la un impact serios asupra lichidității, asupra proftabilității companiei. Chiar și cu o marjă de 10%, o companie trebuie să genereze o cifră de afaceri adițională de 1 milion euro pentru a acoperi o pierdere de 100.000 de euro.
Produsul de asigurare de credit comercial poate fi folosit și ca un instrument de expansiune a businessului prin acordarea unor limite de credit adiționale pentru clienți existenți sau prin vânzări cu plată la termen către piețe noi, atât din intern, cât și în export, având astfel acces la informații despre riscuri din țările respective.
Produsul este unul complex și reprezintă mai mult decât o asigurare. Este un instrument care ajută compania să îmbunătățească procedurile de management al creanțelor, să ajusteze limitele de credit conform riscului aferent fiecărui debitor. Mai mult, oferă monitorizarea plăților și colectarea creanțelor de către o companie cu experiență vastă în acest domeniu.
Asigurătorii de credit comercial garantează clienților săi un feedback în timp real în privința semnalelor negative legate de debitori, precum incidente în CIP sau întârzieri față de alți furnizori.
Se oferă acces la serviciul de colectare a creanțelor, ca parte integrantă din poliță.
Polița poate fi cesionată în favoarea unei bănci în cazul companiilor care doresc să garanteze o finanțare cu creanțele. Creanțele asigurate ar trebui să ducă la costuri mai bune de finanțare pentru creditele contractate astfel.
Cui îi este adresat?
Produsul este unul extrem de util pentru companii de orice dimensiune, având în vedere că, pentru cele mai multe companii, creanțele reprezintă în jur de 40%-50% din totalul activelor. De aceea, el este adresat companiilor care prestează servicii sau vând produse cu un anumit termen de plată către alte companii ce nu fac parte din același grup sau nu sunt deținute de către stat.
Totodată, în România, numărul insolvențelor companiilor este în continuare mai mare comparativ cu al altor țări din regiune. Astfel, în contextul în care lichiditățile reprezintă o preocupare majoră pentru majoritatea companiilor, produsele de asigurare care oferă soluții pentru companiile ce folosesc credite comerciale sunt esențiale.
Care sunt costurile?
Costul poliței de asigurare este influențat de 3 mari factori: cifra de afaceri estimată a fi asigurabilă, eventualele pierderi din ultimii 3 ani care au fost cauzate de neîncasarea creanțelor cu termen de plată, cât și termenul de plată folosit.
Acest cost este un procent subunitar din cifra de afaceri asigurabilă, la care se adaugă costul cu taxele de analiză a clienților companiei respective. Costul exact se calculează în urma unei analize a informațiilor prezentate de către compania interesată și după evaluarea principalilor clienți din portofoliul acesteia.
Care sunt cele mai mari despăgubiri plătite?
În ultimul an, am văzut despăgubiri de peste 500.000 de euro pe diverse polițe de credit comercial, din industrii cât se poate de diverse: Pharma, FMCG, Oil & Gas, Transport etc.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro